Mi is beszámoltunk róla, hogy az Olimpiai Charta 40-es szabályának módosításával a Nemzetközi Olimpiai Bizottság [NOB] nagyobb marketing szabadságot engedélyez a sportolóknak az olimpiai játékok ideje alatt. Eddig a NOB, illetve a Magyar Olimpiai Bizottság [MOB] engedélye nélkül senki nem járulhatott hozzá személyének vagy eredményének reklámcélú felhasználásához, most puhult a szabályozás. A jelenlegi gyakorlat szerint a NOB általános előírásai alapján az egyes nemzeti olimpiai bizottságok saját maguk dolgozzák ki országuk marketing és jogi viszonyainak megfelelően a szabályokat.
Változott-e Magyarországon is a Rule 40?
Igen, mi is követjük a NOB ajánlását, a nemzetközi folyamatokat. Kidolgoztunk egy olyan rendszert, amely szerintünk jó egyensúlyt nyújt, egyszerre védi partnereink jogait és ad új lehetőségeket a sportolóknak.
Konkrétan, a mostani szabály szerint az olimpiai időszak alatt, vagyis a tokiói olimpiai falu nyitásától az olimpiai játékok záróünnepségét követő második napig, azaz 2020. július 14-től augusztus 11-ig, az olimpiai résztvevő a közösségi média felületein megköszönheti saját szponzorának a támogatást – akkor is, ha az nem olimpiai partner –, az alábbi feltételekkel: szponzoronként egy köszönő üzenet jeleníthető meg, a bejegyzés pedig csak szöveges lehet, nem tartalmazhat fotót vagy videót, kizárólag általános köszönetnyilvánítás megengedett. Az olimpiai résztvevő a bejegyzésével nem keltheti annak látszatát, hogy a szponzoráló cég és az olimpiai játékok, a NOB, a MOB vagy a Magyar Olimpiai Csapat között kereskedelmi kapcsolat áll fenn, valamint nem utalhat arra, hogy a szponzor terméke vagy szolgáltatása fokozta a teljesítményét, illetve javított az olimpiai eredményén. A köszönő posztban a szponzor cég vagy márka tagelése, céges hashtag vagy márkaszlogen használata és általános tartózkodási hely [Tokió, Japán] tagelése megengedett, a cég azonban nem oszthatja meg saját felületén az olimpiai résztvevő bejegyzését. Az olimpiai helyszínek tagelése, valamint bármilyen olimpiai utalást tartalmazó, illetve NOB, Tokyo 2020, MOB és Magyar Olimpiai Csapat hashtag, szlogen használata a szponzoroknak szóló köszönő posztban nem megengedett. Az olimpiai résztvevő saját felületein megoszthat bármilyen NOB-os, Tokyo 2020-as, MOB-os, Magyar Olimpiai Csapatos tartalmat [szöveges bejegyzést, fotót, videót], ezekhez a megosztásokhoz azonban nem kapcsolódhat semmilyen, szponzorra történő utalás, a köszönetnyilvánítást is beleértve.
Nemzetközi példák alapján is azt gondoljuk, hogy ez egy korrekt enyhítése a korábbi szabályozásnak.
Azt fontosnak tartom elmondani, hogy a Rule 40 NOB általi megújításának időpontja nem kifejezetten szerencsés. Hosszútávú, általában exkluzív együttműködéseink, partneri kapcsolataink vannak, amiket a jelenlegi változás akár sokkal negatívabban is érinthetett volna, mindössze pár hónappal az olimpia előtt. Emellett, azt gondoljuk, hogy a sportolóknak – akik minden támogatást megérdemelnek – is tudniuk kell, hogy „marketing értéküket”, amivel az egyéni szponzoraikat is szerezték, nem kis részben épp az olimpiai részvételnek, és a NOB sok éve működő finanszírozási modelljének, illetve marketing előírásainak is köszönhetik.
A sportolók, illetve ügynökségeik várták már a közzétételt, érezhető az érdeklődés?
Pár versenyző és a nagyobb sportmenedzsment ügynökségek, illetve sportolók egyéni szponzorai már érdeklődtek, de alapvetően az igényeknek elébe megyünk a szabályozással. Természetesen az a célunk, hogy minden szereplő megismerje az új lehetőségeket, sok éves munkakapcsolatban állunk az Önszabályozó Reklám Testülettel [ÖRT], ők a piaci szereplőkhöz, reklámügynökségekhez, nagyobb hirdetőkhöz eljuttatják a rájuk vonatkozó tudnivalókat. Itt természetesen már nem is csak a Rule 40 betartásáról van szó, hanem az „olimpiai tulajdon” bármilyen felhasználásáról, legyen szó akár egyéni szponzorról, akár MOB partnerről.
Előfordult már, hogy egy-egy megjelenést véleményezésre átküldtek?
Igen, volt már erre példa, a nagy cégek figyelembe veszik az előírásokat. A saját partnereinkkel kötött szerződéseinknek pedig része, hogy megjelenés előtt megnézzük az olimpiához kapcsolódó kampányaiknak az anyagát. Szerencsés esetben erre még a tervezési szakaszban sor kerül, egy kész hirdetés esetén komoly időbeli és anyagi veszteséget is okozhat az esetleges változtatás.
Van-e rendszerszintű médiafigyelés, ellenőrzés? Ez a közösségi média virágkorában szinte lehetetlennek tűnik.
Állandó, rendszerszintű monitorozásra nemhogy Magyarországon, de a NOB-nál sincs kapacitás. A NOB leginkább az olimpiai játékok időszaka alatt folytat fokozottabb, szigorúbb ellenőrzést. Amit mi itthon meg tudunk tenni, az az, hogy a kiemelt szereplők tevékenységét figyeljük és nyitva tartjuk a szemünket.
Mit tudnak tenni, ha szabálytalanságot látnak? Jogi útra terelik az ügyet?
Kapcsolatba lépünk a szabálytalanságot elkövető féllel, egyeztetünk, és elsősorban tárgyalások útján igyekszünk a szabálytalan használatot mielőbb megszüntetni. Van pár csúnya esetünk, ott is figyelemmel kísérjük a fejleményeket és folyamatosan tárgyalunk, barátságos, de következetes a fellépésünk. Bár lehet, hogy egy-egy precedens ügy, nagyobb büntetés hatásos lenne, de alapvetően nem célunk lépten-nyomon jogi eljárásokat kezdeményezni, a lényeg a megelőzés, az, hogy mindenki tudja, hogy mit, és hogyan lehet tenni az olimpiai jelképekkel.
Közeledik a nyári játékok kezdete, egyre több lesz a marketingtevékenység, indulnak a kampányok. Mik a terveik, hogyan jelenik majd meg a MOB, illetve partnerei?
Nem titok, hiszen a közgyűlésen már előzetes tájékoztatást adtunk róla, a MOB egy új márkát épít, „Magyarock” néven. Tokióhoz kapcsolódó marketingtevékenységünk fókuszában ez áll majd. A márka felépítéséről, elemeiről és a kapcsolódó aktivitásokról részletes információkat április második felében adunk majd, de előzetesen annyi elmondható, hogy nem egy egyszerű arculati megújulásról van szó. Az arculat mögötti tartalom a lényeg, a célunk, hogy a Magyarock márkanév alatt folyamatosan egy közösséget, csapatot építsünk. E közösség középpontjában egyrészt természetesen a versenyzők, másrészt a szurkolók állnak, de mindenki más is kapcsolódhat. Azt gondoljuk, hogy még annak is, aki esetleg nem sportrajongó, fontosak, vonzóak lehetnek az olimpiához kapcsolódó értékek. A sokszínűség, a tradíció, a barátság, az elfogadás, egymás tisztelete, a magyar sikerek, csak néhány példa arra, hogy milyen fogalmakat társítanak az ötkarikás játékokhoz, mennyi minden összekötheti ezeket az embereket.
Prioritás, hogy ezt a közösséget szeressék és magukénak érezzék sportolóink. Őket is megpróbáljuk közelebb hozni egymáshoz, közös programokat szervezünk, ami nyilván nem könnyű, hiszen a rengeteg edzés, edzőtábor és verseny mellett kevés idejük marad, de célunk, hogy épüljön, bővüljön ez a közösség.
A folyamatos aktivitás nyilván marketing szempontból is előnyös lehet.
Így van, partnereinkkel hosszú távú együttműködéseket építünk, nekik is hasznos, ha nem csak az olimpiai játékok idején tudják jól kihasználni az együttműködésben rejlő lehetőségeket. Egy olimpiai szponzor több évre elkötelezi magát, de lehet, hogy csak pár hónapig élvezhette ennek eredményeit. A Magyarock számukra is új lehetőségeket hoz majd.
2 hozzászólás
Pingback: Nagyobb marketing szabadságot kapnak a sportolók a tokiói olimpián, mint négy évvel korábban | sportsmarketing.hu
Pingback: Magyarock – új olimpiai szurkolói márka, amely marketingeszközként is kiváló | sportsmarketing.hu