Az elmúlt időszakban a Bajnokok Ligája döntője és a bajnoki hajrák mellett a legnagyobb felhajtást a FIFA körüli botrány kapta a labdarúgás világában. Sepp Blattert május végén immáron ötödik alkalommal választották újra a FIFA elnökének, majd rá egy hétre váratlanul lemondott.
A FIFA, mint a világ futballjának korrupciós bázisa
A FIFA egyik fő feladata a labdarúgó világbajnokság megszervezése, ezért az egyik legnagyobb hatalommal és (ami talán fontosabb!) felelősséggel bíró sportszervezet. Tavaly kétes körülmények között nyerte el Katar a 2022-es világbajnokság rendezési jogát, számos futballszakértő, játékos, szövetség nemtetszését kiváltva. Már ekkor korrupciót sejtettek a döntés mögött, azonban a szövetség mindvégig tagadott. Idén újra a FIFA került a középpontba, mégpedig úgy, hogy az elnökválasztás előtt hat magas beosztású tisztségviselőjét tartóztatták le korrupció gyanújával az amerikai hatóságok kérésére Zürichben. Az elnök Blattert ekkor még nem érintették a korrupciós ügyek, de a botrány kirobbanása után többen lemondásra szólították fel. Ezt kérte tőle Michel Platini, az UEFA elnöke is, ám a FIFA vezetője erre akkor nem volt hajlandó. A legfrissebb hírek szerint azonban már Blatter is az amerikai hatóságok célkeresztjében található.
Ezen intézkedések hatására a szervezetnek nem volt más választása, nyíltan fel kellett vállalni, hogy valami nincsen rendben, valamit tenni kell. Ha marketing, vagy márkázás oldaláról közelítjük meg a dolgot, akkor ezek a történések, rossz hírek erősen megtépázták a már amúgy sem éppen makulátlan márka imázsát, hírnevét. Annak ellenére, hogy a szervezet a szokásos, sablonos kommunikációt folytatta, a krízis kapcsán semmi extra és hatásos lépést nem tett. Nem volt megfelelő gyors reagálás, így Blatternek végül nem maradt más választása, mint a lemondás – ami azt gondolom, a legjobb döntés volt jelen helyzetben.
Korábban Walter De Gregorio, a FIFA szóvivője szomorúnak, arculatrombolónak, mégis a FIFA szempontjából kedvezőnek nevezte az eseményeket, mivel azok – mint fogalmazott – megtisztulást eredményeznek a szövetségben, amely szerinte a szenvedő fél a történetben. Ezen ügyeket a szervezet azt gondolom jól használta ki arra, hogy revitalizálja a márkát. Blatter vezetésével elindítottak egy újjászervezési és megtisztítási folyamatot a korrupció felszámolására. Azt gondolom, hogy jelen krízis kapcsán nem volt elég az olyan kommunikáció, hogy “Blatter természetesen nem boldog, nem perdült táncra irodájában, ám nyugodt és készül a pénteki elnökválasztásra”. Ez a krízis ennél súlyosabb volt, mivel egy sportszervezetről, sportmárkáról volt szó. A sport pedig magán hordozza a tisztesség, sportszerűség, felelősség, egyenlőség értékeit. A FIFA szlogenjei a „For the good of the game” és a „For the game, for the world”. Biztos ez? Gyakorlatilag a szervezetet ért vádak ezeket az értékeket támadták meg, ami ellen, ha nem cselekednek, akkor a szervezet a hitelét, bizalmát vesztette volna el végleg.
A szervezet jövője, hitelessége miatt az volt az egyetlen és járható út, hogy a probléma egyik okát, a vezetőséget távolítják el a helyéről. Így lehet esélye a FIFA-nak arra, hogy újra a régi fényében tündököljön. Ahogy azt a közösségi médiában megjelenő reakciókból is láthatjuk, ez volt a helyes a döntés. Michael Platini, az UEFA elnöke szerint „egy helyes és bátor döntés volt”, Luis Figo szerint „ez egy jó nap a FIFA-nak és a labdarúgás számára, a változás végre megérkezett…”. Romario úgy fogalmazott: „a legjobb hír az elmúlt időszakban Blatter lemondása, egy új időszak kezdetét jelenti a világfutball számára”.
Nézzük kicsit nagyobb képben az esetet. Ez a történet nemcsak a FIFA-t érintette rosszul, hanem akár a labdarúgás alapvető értékeire is kihatással lehetett volna. Egy szervezet, aemelyik azzal, hogy megrendezi négy évente a világ egyik legnézettebb sporteseményét, a labdarúgás marketingértékének formálója. Ha csak az egyik legalapvetőbb tényező kiválasztásáról, a helyszínről beszélünk, akkor is. És, hogy a szervezők milyen körülmények között, milyen módon tudják megszervezni, lebonyolítani az eseményt, az direkt módon befolyásolja a torna értékét. Csak néhány dolgot említve: a közvetítések minősége, szponzori megjelenések, eseményhez kötődő marketingakciók, stadionok megléte, játékosok elszállásolása stb.. És akkor talán itt a felelősségen van a hangsúly. Felelősség, hogy kinek adják egy torna rendezésének jogát.
Amikor már a szponzorok sem ússzák meg a dolgot!
A mai világban, ebben a kommunikációs közegben nagyon komolyan kell venni a kríziseket, ugyanis a felhasználók és fogyasztók könnyen tudnak tartalmat előállítani. Könnyen terjeszthatő a befolyásos labdarúgók, sportéleti személyiségek véleménye is, amivel képesek befolyásolni a márkáról kialakult képet. A digitális médiában a felhasználók, a fogyasztók, maguk hozzák létre a kommunikációs tartalmakat, és közvetítik azokat egy márka, vagy szervezet nevében, vagy éppen ellene. A FIFA nem csak a szervezeti tagok korrupciós vádjaival került az internetes közönség, mémek és vírusként terjedő képek középpontjába, hanem újra előtérbe került a 2022-es katari vb is. Erről korábban írtam, hogy nagy vihart kavart, és erős korrupciót feltételez a világesemény szervezési jogának az odaítélése.
A világ, az internet sportrajongó népe megelégelte azt, hogy Katar emberáldozatok árán gőzerővel építi a stadionokat. Nem elég, hogy a katari éghajlat miatt valószínűleg minden jelentős nemzeti bajnokságot át kell szervezni, mivel nem lehet a nyári 40 fokos melegben játszani, hanem a tornát télre kell csúsztatni. Eddig 1.200 ember vesztette életét a vb-re való felkészülésben Katarban az embertelen munkakörülmények miatt. A felhasználók által előállított tartalmak ezúttal nem a szervezőket támadták, hanem a FIFA klasszikus, régóta fennálló szponzorait is kikezdték, így a Coca-Colát, a McDonalds-ot, a VISA-t, az adidast, a Hyundait, a KIA-t, a Sonyt és a Budweisert.
Feltehetnénk a kérdést: Oké, és akkor mi van? Nekik semmi közük a szervezéshez. Kell-e erre nekik reagálni? A válasz egyértelműen igen! Ugyanis miről szól a szponzoráció? A szponzoráció egy kölcsönösen előnyös, kétoldalú kapcsolat vagy szerződés. Általában mindkét fél számára előnyös, mindkét fél céljait, és érdekeit szolgálja. És alapvetően azok a szponzori megállapodások működnek jól, ahol az alapvető értékek megegyeznek, és tudják egymás céljait segíteni. Azt gondolom, hogy az értékeken van a lényeg. A szponzorok azért támogatják a FIFA-t, mert hasonló értékeket képviselnek, fontos számukra a sport, és ezzel a szponzorációval egyfajta imázstranszfert szeretnének elérni. Na, pont ezért szükséges, hogy valamit reagáljanak a Katarban folyó munkakörülményekre, s a FIFA-t ért vádakra.
Azonban ebben a történetben a szponzorok nem igazán reagáltak semmit. Egyedül a Coca-Cola adott ki egy gyengécske közleményt, hogy a FIFA vizsgálja meg a dolgokat. A előző kép egy rossz indulatú feltételezésre ad választ, de egyben sajnos egy logikus magyarázat is… Itt lépett be a képbe az internet népe, akik a szponzorok logójának kifigurázásával akarták elérni, hogy reagáljanak valamit. Azt gondolom, hogy ebben a sztoriban itt jött el a pont, amikor a támogatóknak is komolyan kellett venni az ügyet, mert az közösségi médiában mémként, vírusként terjedő képek negatív hatással lehetnek a márkaértékre. Ráadásul ezeket a fogyasztók terjesztik egymás között, tehát jóval hitelesebb a dolog. Jogosnak tűnik a kérdés, de akkor miért nem lépnek fel erőteljesebben ezek a globális márkák?
Eddig csupán a Coca-Cola és VISA reagált a képekre. A Coca-Cola reakciója szerint „vállalatunk nem nézi el az emberi jogok megsértését sehol a világban. Tudjuk, hogy a FIFA a katari hatóságokkal együttműködve dolgozik azon, hogy megoldja a felmerülő munkaügyi és emberi jogi kérdéseket”. A VISA szimplán jelezte az aggodalmait a FIFA felé. Azt gondolom, hogy a szponzoroknak annál erőteljesebben kellene fellépni az ügy mellett, minthogy felszólítják a szervezetet, hogy szüntessék meg a korrupciót szervezeti szintén, és oldják meg a munkakörülményeket Katarban. Azt gondolom, hogy Kreativ.hu nagyon jól megfogalmazta a probléma lényegét: „A FIFA, amely története legnagyobb korrupciós válságában van együtt dolgozik azzal a Katarral, amelyik pont a korrupció miatt lehetett csak vébérendező ország. És közösen azt a problémát akarják megoldani a katari hatóságokkal, amelyet a katari hatóságok idéztek elő. Nevezetesen a katari hatóságok eddig tűrték, hogy munkások százai haljanak meg az építkezések során. És a katari vébé 7 év múlva lesz”. Talán ez az egész szervezeti krízis és a szponzorokat ért támadások lényege. Egy megoldás van… kérdés, hogy meg tud-e valósulni.
Ebből az esetből jól látszik, hogy egy szervezetet érintő botrányok, krízisek milyen mértéket tudnak ölteni, és hogy az őket támogató szponzorok is nagyon könnyen célponttá válthatnak, még ha semmi közük sincsen a dologhoz. A FIFA-nál remélhetőleg nagy változásoknak nézünk elébe, amik visszaállítják a szervezet renoméját és megítélést. Reméljük, hogy a katari vb-készülődés nem követel több emberáldozatot, ami azért elég erősen rontja az esemény imázsát és a torna marketingértékét.
forrás:trendingarchives.com, kreativ.hu, fifa.com