Sport PR, tenisz — 2015/02/05 at 16:05

Országimázs formálás sporton keresztül

by

Vasárnap délelőtt ért véget a 2015-ös Australian Open, az év első Grand Slam tornája. Immáron ötödik alkalommal a szerb, Novak Djokovicnak sikerült diadalmaskodni, valamint a hölgyeknél Serena Williams lett a befutó, és ezzel 19. egyéni Grand Slam trófeáját hódította el.

Az Ausztrál Nyílt teniszbajnokságon összesen 40 millió AUD$ osztottak szét, amiből a győztesek 3,1 millió AUD$-t tehettek zsebre. De jelen cikket egy jóval kisebb volumenű torna ihlette, még pedig a zagrebi ATP 250-es, fedettpályás verseny, amely február 2-án, hétfőn kezdődött. De nem is a verseny maga, hanem a torna pr-eseinek nagyszerű húzása.

Egy ilyen szintű, és népszerűségű torna megrendezése sokat adhat hozzá a város, valamint az adott ország imázsának a formáláshoz, és ez az, amit remekül használtak ki a torna pr szakemberei. Egy ország, város számára kiemelt fontosságú lehet egy-egy nagyobb torna, sportesemény megrendezése is. Egy olyan esemény kapcsán, amit világszerte figyelemmel követnek az emberek, könnyen el lehet juttatni az emberek tudatába azokat az értékeket, vagy éppen szokásokat, tárgyakat, amik szeretnék, ha legelőször eszébe jutna az országról az embereknek. Ezek leginkább kultúrából, hagyományból, szokásból származó dolgok, amik megkülönböztetik a többi országtól, amik kiemelik a többi közül.

Cilic a katonai sor elején

A szervezők igyekeznek bevonni a legnagyobb, legismertebb játékosokat egy-egy ilyen nagy érdeklődést kiváltó eseménybe, amit majd később több százezren néznek vissza az interneten, és a sajtó részéről is nagy érdeklődést övez. A zagrebi torna kapcsán a szervezők a jelenlegi legjobb horvát játékost, Marin Cilicet, valamint a torna egyik legmagasabban rangsorolt játékosát, Marcos Baghdatis öltöztették be Cravat Regiment szerelésbe. A hagyományos katonai szerelés messze nyúlik vissza a horvát a történelemben, mégpedig azért, mert ez az egység a 17. században a Francia Királyi hadsereg része volt, többek között innen származik az elnevezés is. A két játékos élvezte az ünnepélyes vonulást Zagreb főterén. Cilic maga úgy nyilatkozott az esemény kapcsán, hogy soha hasonlót nem tapasztalt még életében, és külön öröm számára, hogy itt Zágrábban tapasztalhatja meg. Jó egy kicsit jobban megismerni a múltjukat, és a történelmüket.

Videó az eseményről:

Marin Cilic and Marcos Baghdatis join Zagreb’s Cravat Regiment

Dressed in the traditional garb of the Cravat Regiment, which made its name as part of the French Royal Army during the 17th century, Marin Cilic and Marcos Bagdhatis enjoyed a ceremonial walk through the city and a photo opportunity at St. Mark’s Square in Zagreb’s Upper Town.


A zagrebi torna a horvát sportélet egyik legnagyobb rendezvénye minden évben, ezért igazán fontos, hogy az országimázs formálás kapcsán egy-egy ilyen eseményt bedobjanak a szervezők. A torna során 494, 310 € az összdíjazás, aminek a főszponzorai a Coronita, a Dubai Duty Free, és többek között az Ina. Többnyire hazai, lokális támogatói vannak az események.

Érdekesség még a két sztár beöltöztetés kapcsán, hogy tudatosan egy helyi sztárt, valamint egy külföldi játékost is bevontak a programba. Külön érdekesség, hogy Marin Cilic idén nem tud szerepelni a tornán, mivel a sérülése miatt még egy jó 10 napig harcképtelen, ennek ellenére a szervezők mégis vele csinálták végig a programot. Vajon miért? A válasz nagyon egyszerű, gondolom már Ti is rájöttetek. Mert jelen pillanatban ő a legnépszerűbb játékos mind Horvátországban, mind pedig nemzetközi szinten.

Baghdatis és Cilic a Cravat Regiment szerelésben

Ugyanakkor ez a taktika nem új keletű egy sportesemény szervezőitől. Példaként megfigyelhetjük, hogy amikor 2012-ben a Száguldó Cirkusz visszatért Amerikába, a díjátadó ceremónia kuriózuma volt, hogy a megszokott baseball sapka helyett – amit a pilótáknak kötelező felvenniük az eredményhirdetés idejére, szponzori kötelezettségek miatt -, Cowboy kalapot adtak a versenyzőkre. Ezzel kihangsúlyozva, és kiemelve Amerikára, de főleg Texas és környékére jellemző, Cowboy kultúrát. Az amerikai versenyhez hasonlóan, az acapulcoi, ATP tenisztorna is hasonló módon járt, az országimázsuk erősítése kapcsán. 2013-ban a tornát Rafael Nadal nyerte. A torna szervezői a döntő utáni, díjátadó ceremónián Sombrero kalapot húztak a nyertes, Rafael Nadal fejére. De nem ez volt az első ilyen próbálkozásuk. Évek óta megteszik, hogy mind a férfi, mind a női győztest megajándékozzák egy, a hazájuk kultúrájára, Mexikóra jellemző Sombreroval.

Rafael Nadal a díjátadon Sombreroban

Ezek apró dolgok egy ország vagy éppen egy város imázsának a javítása, vagy befolyásolása érdekében. De egy sporteseménnyel, kiegészítő eseménnyel összekapcsolva hatásosan képes befolyásolni az országgal kapcsolatos asszociációk, a képek kialakulását, leginkább a sportrajongók fejében. A feltüntetett példákon kívül számos esetet fellehetne sorolni, elég ha csak arra gondolunk, hogy 2014-ben brisbane-i torna kapcsán Federer koalát simogatott, idén pedig delfineket etetett.

201312282013728096835-p5Roger Federer Feeds Dolphins in Brisbane

forrás: www.atpworldtour.com, www.zagrebindoors.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2015.02.05.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close