Hét végén indul a 2014/2015 évi angol labdarúgó bajnokság. A Manchester United új mezszponzorral vág neki a szezonnak, immár a Chevrolet autómárka logója látható a sportolókon. A General Motors rekord összeget, 559 millió dollárt fizet hét évre az együttműködésért, ezt 2012.07.30-án jelentették be az egyesület honlapján. Az amerikai autógyártó 2013 decemberében pedig azt, hogy a Chevrolet márka [2015 végéig] kivonul Európából, illetve, hogy ettől függetlenül a szponzori szerződés érvényben marad.
Akkor ez az óriási összeg kidobott pénz vagy megtérülő nemzetközi befektetés? A kérdés máshogyan fogalmazva: eléggé globális vállalkozás-e az MU ahhoz, hogy az európai piac kiesése után is érdemes legyen ennyi pénzt invesztálni ebbe az üzletbe? A hivatalos válasz röviden: igen.
Alan Batey, a Chevy márka globális vezetője azt nyilatkozta: „nem Európa miatt írtuk alá a megállapodást, hanem mert a foci az egész világ sportja. A növekvő piacaink, elsősorban Kína és Ázsia miatt született meg a szerződés”.
Néhány fontos adat: a Kantar kutató intézet 39 országban, 54 000 ember megkérdezésével végzett felmérése szerint az MU-nak világszerte 650 millió szurkolója van, ebből nagyságrendileg 325 millió az ázsiai régióban, ezen belül 108 millió Kínában. Kína ma a Chevrolet harmadik legnagyobb piaca [az USA és Brazília mögött]. A Premier League meccseit több mint 200 országban közvetíti a televízió. Az Egyesült Államokban is gyorsan nő a labdarúgás népszerűsége, az angol bajnokság mérkőzéseit tavaly kétszer annyian nézték, mint a 2012/2013-as szezonban.
A fenti számok alátámasztani látszanak a GM válaszát. Máshonnan vizsgálva azonban látszik, hogy legalább 90 millió európai MU szurkoló követi figyelemmel az angol csapat meccseit, az ő kiesésük a piacról érzékeny veszteség. Nyilván nehéz olyan üzleti számítást végezni, amely pontosan megmutatja mennyi lesz a jövőben elvesztett érték. És persze jogi érvek illetve szerződéses kötelezettségek is megjelennek, hiszen aláírt kontraktusról van szó. Azonban valószínűleg nem járunk messze az igazságtól, ha azt gondoljuk, más összeg lenne azon a papíron, ha ma születne a megállapodás.
2 hozzászólás
Pingback: A TeamViewer lesz a Manchester United következő mezszponzora | sportsmarketing.hu
Pingback: A Szuperliga hatása a szponzori együttműködésekre | sportsmarketing.hu