ESport, kiterjesztett és virtuális valóság, innovatív meccsnapi élmény… A Deloitte könyvvizsgáló cég összeállította azt a 8 trendet, amelyek idén meghatározzák a sportmarketing iparágat.
Mielőtt rátérnénk a Deloitte által 2017-re jósolt trendekre, röviden tisztázzuk, hogy mit is értünk sportmarketing alatt. A sportmarketing egy olyan tevékenység, amely a sportfogyasztók szükségleteinek és igényeinek a kielégítésére irányul. Két fő területre bontható: az egyik a sporttermékek, sportszolgáltatások és sportszervezetek marketingje. A másik, amikor egy más iparágból származó márka a különböző sporttermékeket, sportszolgáltatásokat, sportszervezeteket promóciós eszközként felhasználva igyekszik egyedi márkakapcsolódási pontot kialakítani a fogyasztókkal.
A Deloitte idei évre vonatkozó trendjei a klasszikus értelemben vett sportmarketingre vonatkoznak. Jelen esetben arra, hogy az egyes sportkluboknak, sportszervezetnek milyen változásokra kell odafigyelniük, hogy még inkább növelni tudják az értéküket, még maradandóbb élményben tudják részesíteni a szurkolóikat.
1. Változó sportfogyasztás
Az előző évekhez képest a szakértők arra számítanak, hogy a sportesemények fogyasztásának a hangsúlya a kábeles eszközökről a digitális platformok irányába fog eltolódni. A több képernyős médiafogyasztás tovább erősödik, a digitális és mobil csatornák továbbra is meghatározó összetevői lesznek jövő sportfogyasztásának. A megfelelő és egyedi tartalom lesz az egyik megkülönböztető erő az egyes sportszervezetek között.
2. Felértékelődnek a különböző szurkolói adatok és elemzések
A rendelkezésre álló hatalmas adatmennyiség, valamint azok folyamatos elemzése alapvetően megváltoztatja a sport üzleti oldalát. Az egyik legjelentősebb trendet a rendelkezésre álló big data-ból nyert elemzések jelentik. Tehát a siker kulcsa nemcsak a legjobb játékosok alkalmazása, hanem az is, hogy megfelelő insighttal rendelkezzen a klub a szurkolóiról, mert így még jobb élményt tud nekik nyújtani, még nagyobb bevételre tehet szert és még több értékét generálhat. A megfelelő adatelemzés képes drasztikusan növelni a szervezet befektetéseinek a megtérülését mind a pályán, mind a lelátón.
3. Innovatív meccsnap élmény fontossága
Az otthoni meccsnézés élményének a fejlődése komoly kihívás elé állítja a klubokat abban a tekintetben, hogy hogyan csábítsák ki a nézőket a stadionba. A rövidtávú megoldás a már olyan létező megoldások továbbfejlesztése, mint a stadion technológiai felszereltsége, a lojalitás programok vagy az élmény személyre szabása. Ugyanakkor a jövő abban rejlik, ha a klubok megpróbálják optimalizálni a szurkolói élményt a stadion falain kívül is, amely fontos tényező lehet a fiatal generáció megszólításában. Ennek eléréséhez olyan márkákkal kell partneri kapcsolatokat kötni, mint például az Über.
4. A kiterjesztett és a virtuális valóság használata
A VR és AR megoldások használata elősegíthetik a klubokat abban, hogy még személyesebb és integráltabb formában legyenek jelen a játékosok és a szurkolók mindennapi életében. Ezen technológiák használata növelheti az átlagos szurkolók élményét. Egy 360 fokos kamera felszerelése a stadionban a VR cégekkel partnerségben, továbbá a virtuális csatornákon biztosított játékok komoly potenciális lehetőséget tartogatnak magukban. A Pokémon Go sikere bizonyítja, hogy az AR alkalmazásokra és technológiára igénye van a fogyasztóknak, és ezen alkalmazásokat könnyű integrálni a szurkolók mindennapi életbe. Amíg a VR a kanapékon tartja a fogyasztókat, addig az AR képes a szurkolókat kicsábítani a stadionba. Általánosságban a VR megoldások nagyobb figyelmet kapnak, viszont az AR alkalmazások jóval praktikusabb megoldások lehetnek a szurkolók számára.
5. A cyber kockázat csökkentése
A sportszervezeteknek meg kell érteniük a cyber fenyegetettséget és csökkenteniük kell a hatását az iparágra nézve. A sportklubok a biztonság kérdéskörében eddig arra fókuszáltak, hogy megvédjék és megőrizzék a fizikai eszközeik, vagyis a játékosok, a szurkolók és a stadion jóllétét. Ugyanakkor mára a folyamatosan digitális és online jelenlét hatására újfajta eszközök és értékek is képbe kerültek a cybertérben. A sportszervezeteknek ebből kifolyólag fel kell készülniük a különböző cyber támadások kivédésre, amely további innovációkat eredményezhet.
6. Színesebb sportvállalkozások
A tulajdonosoknak még sokszínűbbé kell tenniük a sportklubjukat, sportszervezetüket, hogy még változatosabb élményt nyújthassanak a szurkolóknak. A professzionális sport franchise-ok értéke megnövekedett az elmúlt években. Ugyan az üzleti diverzifikáció nem új keletű dolog, de a sport világában még egyedibb megoldásokban tud megmutatkozni. Például a – hotellel, éttermekkel, kereskedelmi egységekkel ellátott – stadionok összetett szórakoztató központként való használatában, startup inkubátorok indításában, vagy az olyan feltörekvő sportágakban való megjelenésben, mint az eSportok vagy a drón versenyek. Ezeknek a lehetőségeknek a kihasználásában hatalmas lehetőség rejlik, hogy a klasszikus csapat köré épülő üzleti megoldásokon túl további értéket generáljon és újabb bevételi forrásokat teremtsen a klubok számára.
7. Közösségi ügyekben való részvétel
Egy fontos kérdés, hogy szükséges-e stratégiai, liga, vagy csapat szinten szabályozni, hogy a játékosok milyen közösségi ügyeket támogatnak. A közösségi média jóval nagyobb teret ad a játékosoknak abban, hogy kiálljanak, felszólaljanak olyan ügyek mellett, amiket fontosnak tartanak, mindez ugyanakkor jóval nagyobb felelősséggel is jár. Több esetben is előfordult, hogy a klubok még nagyobb erőforrásokat fordítottak az adott ügy széles körben való reklámozására, népszerűsítésére, vagy a figyelem felhívására.
8. Küzdelem a korrupció ellen
A sport vezető szereplői egyesíteni fogják erőiket a kormányokkal, a jogi szervezetekkel, az akadémiákkal, a civil szervezetekkel, hogy visszaállítsák a sportba vetett bizalmat és a sport integritását. Hosszútávon az lesz tapasztalható, hogy az érintettek érdeke erősödni fog egy nemzetközileg is elfogadott gyakorlati rendszer, illetve sztenderdek kialakításában annak érdekében, hogy a sport hírnevét visszaállítsák, és változtatásra sarkallják a szereplőket a márkájuk védelmében.
Korábban beszámoltunk arról is, hogy a Nielsen Sports kutatóintézet szerint milyen trendek várhatóak idén a sportgazdaságban. A két trend kimutatás között az a különbség, hogy a Nielsen Sports megállapításai a sportgazdaságra vonatkoznak, míg a Deloitte tanulmánya a sportmarketinget érintő változásokat foglalja össze. Jelen cikk a Deloitte tanulmánya alapján készült, aki szeretne elmélyedni a teljes tanulmányban, az itt megteheti.