Hogyan emlékszel vissza a cég indulására, és hogyan definiálnád az APEX Capitalt a sportpiac ökoszisztémájában?
Két éve alapítottuk az APEX Capitalt – Pedro Felix da Costa, Antonio Felix da Costa, Mitch Evans és jómagam. Közülünk többen is sportolók, vagy sportrajongók voltunk, így már a kezdetekben is könnyű volt eligazodni a sport világában, hiszen rendelkezésünkre állt egy olyan kapcsolati háló, amire lehetett alapozni. Gazdasági területről érkeztem, így a sportolókkal való beszélgetéseim során elsősorban a pénzügyeik és a befektetéseik voltak a témák. Nagyon gyorsan rájöttem, hogy a sportolók vagyonmegőrzése egy fontos beszédtéma. Rengeteg sportoló rendelkezik valamilyen jó struktúrával, amely lehetővé teszi számukra, hogy a pénzüket megőrizzék és jó helyen tartsák, így amikor befejezik a pályafutásukat, akkor is tudnak abból gazdálkodni és élni. Ez nem volt újdonság, viszont azt vettük észre – és különösen Európában -, hogy kevés sportoló foglalkozott komoly szintű befektetésekkel, és kevesen értették meg, hogyan is lehetnek benne sikeresek és hatékonyak. Megláttuk a lehetőséget, hogy elkezdjük összekapcsolni a sportolókat a magánpiaccal, és arra ösztönöztük őket, hogy befektetőkké vagy vállalkozókká váljanak. Szintén gyorsan rájöttünk, hogy a sportmédia és a szórakoztatóipar területén még nagyobb értéket tudnak hozzáadni, mivel a hálózatuk elég erős az iparágban, így nagyon jó befektetők lehetnek az üzletfejlesztés szempontjából. Lényegében tehát az APEX egy befektetési társaság. Minden sportoló, aki befektetővé akar válni, és ezt komoly szinten szeretné űzni, dolgozhat velünk.
Az üzleti tevékenységet tekintve csak az európai piacra vagy szélesebb körre is összpontosítotok?
A hálózatunk nagyon erős Európában, sok üzletet bonyolítunk itt, de földrajzilag nincs olyan hely, amit ne vizsgálnánk meg, ha megtetszik számunkra egy vállalat, vagy egy lehetőség. Elsősorban Európában és az Egyesült Államokban keresünk és fektetünk be aktívabban, mert ott van a legerősebb hálózatunk, de kezdünk Ázsia felé is elmozdulni.
Összefoglalnád, hogy mennyi energiát és forrást fektettek be az edukációba és a sportolók nevelésébe, amikor elkezdtek velük dolgozni?
Nem mondanám, hogy létezne nálunk egy strukturált oktatási folyamat, nagyon rugalmasak vagyunk ezen a téren. Az edukáció sokféleképpen működhet, ez a sportolóktól is függ. Vannak olyan sportolóink, akiknek természetesen már van némi tapasztalata ebben, és jó struktúrák vannak kialakítva körülöttük, amelyek szintén segítenek nekik abban, hogy jól érezzék magukat nálunk is. Aztán akadnak olyanok is, akik most értik meg először a kockázati befektetés dinamikáját. Az ő esetükben ez úgy történik, hogy mi mutatjuk meg nekik az üzlet részleteit, de közben megadjuk nekik a teljes rugalmasságot, és csak akkor lépnek be egy üzletbe, amikor kényelmesnek érzik azt. Ez az oktatási folyamat gyakorlati alapú, úgy működik igazán, ha látják az üzleteket, kérdéseket tesznek fel, találkoznak velünk, az alapítókkal, és beszélgetnek más sportolókkal. Az egyik legnagyobb erősségünk, az a sportolók közösségének keresztmetszete, ahol tudunk beszélgetni egymással, és megoszthatjuk a tapasztalatainkat. Az alapítóink között két sportoló is található, de most már van másik hat sportoló, akik az ügyfeleink voltak, de mára már partnereink lettek az üzletben. És ez az üzleti közösség az, ami lehetővé teszi számukra, hogy képezzék magukat a tapasztalatokon keresztül. Összességében tehát nincs egy strukturált oktatási folyamat, itt minden a bizalomról szól, hiszen egy olyan helyre érkeznek, ahol feltehetik az összes kérdésüket, egészen addig a pillanatig, amikor kényelmesen érzik magukat, és elkezdenek befektetni.
Hogyan zajlik egy befektetési folyamat az APEX Capitalnál a gyakorlatban?
Elég korán rájöttünk, hogy egy stabil sportolói bázisunk van, ami nagyon erős márkává teszi az APEX Capitalt. Abban a pillanatban, hogy van egy márkánk, és felismernek minket mint befektetőt a piacon, a legtöbb lehetőség hozzánk érkezik, azaz minket keresnek meg, és nem fordítva. Arra is nagyon figyelünk, hogy a csapatunk szakértelmét erősítsük és bővítsük, ma már készen állunk rá, hogy egy profi befektetési alapként működjünk. Kialakítottunk egy professzionális folyamatot attól kezdve, hogy egy pitch deck beérkezik hozzánk, egészen addig a pillanatig, amikor úgy döntünk, hogy befektetünk. Szükségünk volt arra, hogy átálljunk egy alapstruktúrára, és ezt fogjuk tenni a következő két hónapban, amikor megalapítjuk az első közös befektetési alapot, amibe nem sportolói tőkét is beengedünk. Az alapstratégia az, hogy a különböző sportágak legjobb, legaktívabb szereplőibe fektessünk be, majd pedig lehetővé tesszük, hogy más befektetők, családi vállalkozások vagy vagyonkezelők, akik már érdeklődést mutattak, befektessenek velünk az alapon keresztül.
Számon tartod, hogy hány startup bemutatkozót [onepager, pich deck] láttál az elmúlt két évben a cég indulása óta?
Több mint ezret biztosan. Szerencsére most már egyre kevesebbet látok, de a csapat nem, hanem csak én, mert sikeresen növekedett a cégnél a létszám, és hozzám már csak a jól előkészített és elővalidált anyagok jutnak el. Közel egy évvel ezelőtt csatlakozott hozzánk Koen Bosma, aki a Kockázati Tőke csoportunk vezetője. Ez jelenleg a fő befektetési fókuszunk, és egy szupererős csapatot hoztunk létre körülötte. Ez a csapat nagyon koncentráltan elemzi a hozzánk beérkező üzleti ajánlatokat, átvilágítja őket, megpróbálja megérteni, hogy mi az, ami illeszkedik a sportolók profiljához. Sok nagybefektetővel van partnerségünk, de néha más társbefektetőket is bevonunk az ügyletekbe. Ők biztosítják a pénzügyi hátteret, ha nagyobb ügyletről van szó – mi pedig iparági szakértőként adjuk hozzá a szakmaiságunkat és a kapcsolati hálónkat a sport és a média világából.
„Szeretjük az olyan vállalkozásokat, amelynél az alapítót is különlegesnek és egyedinek látjuk”
A sporttechnológia, mint iparág, hatalmas sebességgel növekszik. Melyek azok a kulcsfontosságú elemek, amelyeket egy projektben, egy vállalatnál keres az APEX, amikor úgy dönt, hogy be akar fektetni az adott vállalatba?
Az első dolog, amit teszünk, miután túljutottunk az első szűrőkön, hogy megvizsgáljuk, milyen hozzáadott értékkel bír az üzlet. Hogyan próbálják fejleszteni a céget? Tetszik-e ez nekünk? Meg kell értenünk az alapítót, meg kell értenünk az alapító elkötelezettségét, és azt, hogy mennyire érti meg az iparágat. A másik fél is nagyon fontos számunkra. Lehet, hogy az iparág szakértői vagyunk, de az is lehet, hogy egy másféle technológiai megoldásról van szó, ami nem a mi szakterületünk. Ezért nagyon fontos számunkra ilyenkor, hogy már legyen olyan befektető is, aki validálja a technológiát. Számunkra a skálázhatóság óriási jelentőséggel bír, így mindent, ami könnyen skálázható, azt szeretjük. Például a hardvereket inkább kerüljük, mert úgy gondoljuk, hogy nem olyan könnyű skálázni és pénzzé tenni, mert mi korai fázisban fektetünk be, ezért inkább a skálázhatósági elemet szeretnénk látni. Azok a cégek is érdekelnek minket, amelyek globálisan tudnak értékesíteni, hogy ne okozzon gondot a skálázás más országokban, és ne legyenek politikai vagy más akadályok más országokban. Szeretjük az olyan vállalkozásokat, amelyeknél nemcsak a terméket és az ötletet, hanem az alapítót is különlegesnek és egyedinek látjuk.
Említetted, hogy korai szakaszban lévő startupokat és cégeket kerestek. Hány vállalkozás van jelenleg az APEX portfóliójában, és milyen iparágakból?
Jelenleg 13 vállalat van a portfóliónkban, többségük a sportmédia területén, és van néhány blokklánc befektetésünk is. Például befektettünk a portugál RealFevr startupba, ami alapvetően egy NFT alapú videós piactér. A RealFevr és a Beach Soccer Worldwide nemrégiben indította globális útjára a strandfoci első digitális gyűjthető eszközeit, amelyeken a sportág legnagyobb sztárjainak ikonikus pillanatai szerepelnek. Egy példa a blokklánc alapú befektetésekre az Exclusible, amely egy prémium NFT piactér a luxus digitális gyűjtemények számára a Web3 világából. Tehát ők a luxusmárkák NFT partnerei, a metaverzumban is. Nemrég jelentettük be, hogy befektettünk a TMRW Sports-ba, amely a golf ligák mögött álló cég, a két világsztár golfozó, Tiger Woods és Rory Mcllroy projektje. Ez a golftechnológia és egy médiatermék kereszteződését jelenti, hogy a jövő generációit mindkettőbe bevezesse.
Van néhány B2B cég is, mint például a Spalk, amely egy olyan szoftverrel rendelkezik, amely segít a műsorszolgáltatóknak, sportligáknak és csapatoknak, hogy többféle kommentátori opciót kínáljanak élő sportközvetítéseikhez, lehetővé téve a testreszabott nézői élményt, ezzel növelve a közönség méretét, a műsorgyártási költségek csökkentése mellett. Tehát a portfóliónk eléggé diverzifikált a sporton belül is, de mindezekhez az ügyletekhez az első pillanattól kezdve nagy értéket társítottunk, és ez az, amit a jövőben is szeretnénk. A finanszírozásunk a sporttechnológiára, a médiatechnológiára és a szórakoztatásra összpontosít.
„A Web3 idővel szupererős lesz a sportban”
Számos friss divatszó repked a sportinnovációs iparágban, például az NFT-k és a tokenizáció. Hogyan látod az NFT és a blokklánc alapú sportinnovációk technológiájának jövőjét és megvalósíthatóságát?
Hosszú távon is hiszünk ezekben. A sportipar egy hatalmas platform a Web3 számára, mert valóban demokratizálja a szurkolók sporttal való kapcsolatát, különösen a fiatal generáció körében. Lehetővé teszi, hogy bármi bárhonnan elérhető legyen, ezzel közelebb hozva a szurkolókhoz a klubot és a játékosokat, hiszen ez az, amit egy igazi rajongó akar. Úgy gondoljuk, hogy a Web3 szupererős lesz a sportban és hatalmas elérést tud generálni, ha belépsz az NFT térbe. Ez hosszú távon megoldást jelent, és egy jobb módja annak, hogy a rajongók kapcsolatba lépjenek a sportolókkal, a klubokkal és a ligákkal. Általában ez az, amit a klubok mára elvesztettek, de így fogják ezt visszaszerezni. A sportolókkal való interakció nagyszerű módja annak, hogy a szurkolók kapcsolódjanak a sportágakhoz, amelyeket szeretnek, amelyeket játszanak, és lehetővé teszi, hogy ezek a vállalkozások a nap végén fenntarthatók legyenek, amire mindenkinek szüksége van.
Az APEX központja Portugáliában található – mi a véleményed a portugál sporttech, sportfejlesztési ökoszisztémáról?
Az itteni irodánkba járunk be, de nincsenek korlátaink, az üzletünk teljesen globális. De összességében Lisszabon és Portugália is határozottan növekszik, rengeteg startup költözik ide, tehát lassacskán a technológia és a startupok központjává válik. Sokan dolgoznak itt, nagyobb blockchain irodák is találhatóak Lisszabonban, aminek következtében természetesen a sporttechnológia is fejlődni fog. Új alapítók, új vállalkozók, új befektetők telepednek le Portugáliában. Tehát az ökoszisztéma általában véve, ami a kockázati tőkét illeti, növekszik, és a sporttechnológia csak profitálhat ebből.
Hogyan látod, hol lesz a cég néhány év múlva az üzletfejlesztés szempontjából?
Jelenleg a következő nagy lépésünkre összpontosítunk, ami, ahogy korábban említettem, az első alapunk létrehozása és elindítása. Ez egy nagy kockázati tőkealap lesz. Az APEX növekedését úgy képzelem el, hogy remélhetőleg pár éven belül egy nagy európai vagy globális sportmédia-csoporttá válik. Tehát amint a kockázati alap felállt és működik, elkezdünk más befektetési stratégiákat is megvizsgálni. Mindig megkeresnek minket sportklubokkal, lehetőségekkel, Formula 1-es csapatokkal, ami nagyon érdekesen és izgalmasan hangzik, szerintem el is tudunk jutni eddig. Úgy gondolom tehát, hogy hosszú távon sport- és médiacsoportként tényleg növekedni fogunk, de lépésről lépésre kell haladnunk. A vállalkozás az, amiben igazán jók vagyunk, és amit az elmúlt másfél évben csináltunk. Biztosítanunk kell, hogy a legjobb befektetők legyenek nálunk, és úgy gondolom, hogy már közeledünk ehhez. A sportolók, akiket a fedélzetre hozunk, biztosan a világ legjobbjai közé tartoznak majd. De természetesen más befektetési stratégiák felé is elmozdulunk a térben.
Mi a személyes célod a karriered szempontjából a következő három-négy évben?
A célom az, hogy továbbra is az APEX-et vezessem, és az az álmom, hogy elérjük a kitűzött céljainkat. Remélhetőleg néhány év múlva azt látjuk, hogy minden sportolónk aktív befektető, és ez az életük részévé vált a karrierjük után. Így aztán a jövőben minden sportoló tudni fogja, amikor sportoló lesz, hogy miközben a legjobbak közé kerül, létrehozhat maga körül egy brandet is, és el fog kezdeni befektetni, ami a karrierjük utáni életre is hatással lehet. Ez az APEX és az én személyes küldetésem is.