Miután egyre nagyobb nyomás nehezedett az Egyesült Királyság kormányára, hogy szankciókat vezessen be az orosz oligarchákkal szemben, Abramovics bejelentette, hogy közel 20 évnyi tulajdonlás után eladja a Chelsea-t. Előbb egy jótékonysági alapítványra ruházta át a klub gondozását és felügyeletét, hogy a személye ne legyen akadálya a klub működésének, majd az értékesítési szándékát is bejelentette, mert úgy látta, végül ezzel tesz a legjobbat a klubnak. Mielőtt azonban a becslések szerint 2-3 milliárd font értékű üzlet létrejöhetett volna, Abramovics vagyonát a brit kormány befagyasztotta. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy Abramovics nem folytathat tranzakciókat brit magánszemélyekkel és vállalkozásokkal, valamint utazási tilalom vonatkozik rá.
A befagyasztott vagyonelemek között megtalálható a Chelsea is. A klub teljes ellehetetlenülése azonban senkinek sem érdeke, ezért a brit kormány különleges engedélyt adott ki, amely lehetővé teszi a mérkőzések megrendezését, közvetítését, az alkalmazottak kifizetését és a meglévő jegytulajdonosok – beleértve a bérlettel rendelkezőket is – számára a mérkőzések látogatását, de ezen kívül a klub csak nagyon korlátozottan folytathat kereskedelmi tevékenységet: nem adhatnak el új jegyeket a következő mérkőzéseikre, nem adhatnak el játékost és a meglévő játékosokkal nem hosszabbíthatnak szerződést, továbbá nem árulhatnak Chelsea-logós termékeket, így a szurkolói boltjukat is kénytelenek voltak bezárni.
Menekülnek a szponzorok a süllyedő hajóról
Az Abramoviccsal szembeni szankciók bevezetése után a Chelsea hivatalos mezszponzora, a Three távközlési márka felfüggesztette évi 40 millió fontos szponzori szerződését a klubbal. Emellett jelenleg a Hyundai is szünetelteti a csapattal kötött szerződését. A nemzetközi sportszponzorációs szakértők szerint a szankciók pénzügyi és hírnévre gyakorolt következményei jelentősek lesznek.
A Three üzlet már most igazán fájó pont a Chelsea számára. A vállalat 2020 januárjában kötötte meg a 120 millió font értékű szponzori szerződést, amelynek értelmében hivatalos mez-, mobil- és kapcsolati partner lett. Logója jelenleg az összes szerelésen és a Chelsea összes csapatán díszeleg, beleértve a női és junior csapatokat, sőt még az esport játékosokon is.
A Three szóvivője elmondta: „A kormány által nemrég bejelentett szankciók fényében arra kértük a Chelsea Football Clubot, hogy további értesítésig ideiglenesen függessze fel a klub szponzorálását, beleértve a márkajelzésünk eltávolítását a mezekről és a stadion környékéről. Tisztában vagyunk azzal, hogy ez a döntés hatással lesz azokra a Chelsea szurkolóra, akik szenvedélyesen követik a csapatukat. Azonban úgy érezzük, hogy a körülményekre és a kormány szankcióira való tekintettel ez a helyes döntés. Mobilszolgáltatóként a legjobb módja annak, hogy támogassuk az ukrán népet, az, hogy biztosítsuk, a konfliktus elől az Egyesült Királyságba érkező menekültek és a jelenleg Ukrajnában tartózkodó ügyfelek kapcsolatban maradhassanak azokkal az emberekkel, akik fontosak számukra. Ezért csatlakozási csomagokat kínálunk minden, az Egyesült Királyságba érkező ukránnak és az Ukrajnában tartózkodó ukránoknak”.
A másik főszponzor, a Nike 2016 óta évente 60 millió fontot pumpál a mezszponzori szerződésébe. Az edzőfelszerelést szponzoráló Trivago csak tavaly óta áll partnerségben a klubbal. Ezidáig mindkét cég hallgatott a klubbal kapcsolatos álláspontjáról.
A Hyundai egy 2018-ban megkötött ötéves szerződés során lett a klub globális autóipari szponzora. Nem sokkal a szankciók bejelentése után közölték, hogy felülvizsgálják a kapcsolatot, majd később felfüggesztették a klubbal folytatott minden marketing és kommunikációs tevékenységét. Hasonlóan döntött a bevásárlások házhozszállítására specializálódott Zapp és az óceáni hajóutak szervező MSC Cruises is.
The Drum felvette a kapcsolatot további szponzorokkal, akik eddig hallgattak az ügyben, hogy továbbra is támogatják-e a klubot. Az Unilever, amely a Sure márkáján keresztül érintett, valamint a Cadbury a cikk megjelenéséig még nem válaszolt a megkeresésre – az iparági szakértők azonban azt jósolják, hogy valószínűleg ők fel fogják függeszteni a klubbal kötött megállapodásaikat.
Tim Crow brit sportmarketing szakértő hozzátette, hogy a szponzorokat jelen esetben elsősorban saját hírnevük megóvása motiválja. Ha egy szponzor ebben az esetben nem tesz semmit, azt kockáztatja, hogy a történelem rossz oldalára kerül, ráadásul nem igazodik a brit kormányhoz és a nyugat-európai érdekszféra tetteihez. Crow azt is hozzátette, hogy a klub a szponzori bevételek – bár ezek jelentősek – nélkül is túlélhet, hiszen a Premier League közvetítési jogdíjaiból így is részesül a Chelsea, mert a meccseiket a műsorszolgáltatók továbbra is közvetíthetik. A klub illetékesei találkozni fognak a kormány tisztviselőivel, hogy tisztázzák álláspontjukat, a rövidtávú pénzügyi hatás azonban így is jelentős lesz.
A The Drum által megszólaltatott szakértők egyetértettek abban, hogy a Chelsea hihetetlenül függ Abramovicstól, és a szankciók nagyon érzékenyen érinti a klubot. A legnagyobb kérdés az, hogy a klub milyen szinten tudja folytatni a működését. A kormány részéről elképzelhető néhány engedmény, de csakis úgy, ha a szankciók az orosz tulajdonost keményen érintik. A klub viszont tőle függetlenül tovább folytathatja a működést. Kérdés, hogy ez mennyire valósítható meg a gyakorlatban, és milyen versenyképességi károkat szenved el a Chelsea a helyzet rendeződéséig.
Forrás: The Drum