Bár ma már a sporthoz, a testmozgáshoz kapcsolódó üzletágakban óriási pénzek forognak, és rendszeres kampányok zajlanak az emberek tájékoztatására, az európai lakosság negyede semmilyen fizikai aktivitást nem végez. Az OECD országokban 50% a túlsúlyosak aránya, Magyarország a 4. leginkább elhízott nemzet a világon. A budapesti MOVE Congressen 60 ország közel 500 szakembere együtt gondolkozott azon, hogyan lehetne mindezen változtatni.
Mi kell ahhoz, hogy az emberek mozogni kezdjenek? Miért állnának fel a kényelmes karosszékből, amikor abban lehet dolgozni, pihenni, szórakozni, vásárolni, sőt akár sportolni is?
A válasz az, hogy nincs egy válasz.
A kommunikáció, a technológia, a digitalizáció, az infrastruktúra – parkokban, konditermekben, munkahelyeken – fejlesztés, a közösségépítés, az élmény, az orvosi háttér, a társadalombiztosítási rendszer együtt, talán működik.
A MOVE Congress kilencedik alkalommal került megrendezésre, fő témája a szabadidősport és a fizikai aktivitás kérdése. A konferencia célja, hogy új utakat módszereket keressen, és jó példákat ismertessen a résztvevőkkel.
Budapestre 62 országból közel ötszáz szakember érkezett, közülük a legtöbben, 170-en a hazai szabadidősport szektorból, de jelen voltak az eseményen Costa Rica, Ghána, Bangladesh és Új-Zéland képviselői is. A három napon át zajló interaktív, workshopokkal és kiállítással tűzdelt rendezvényen 41 előadó prezentációját és 50 innovátor kiállítását vagy bemutatkozását tekinthették meg és hallhatták a résztvevők.
A MOVE Congress programjába idén először került be az úgynevezett Innovation Alley. Itt olyan újítók állítottak ki, akik hazájukban már elindultak, szeretnék megmutatni magukat a világ sok országából érkezett szakembereinek.
Az egyik legnépszerűbb fejlesztés az Icaros nevű szerkezet volt. A német találmány gyakorlatilag egy térben minden irányban mozgó eszköz amely a virtuális valóság segítségével nyújt sportolási lehetőséget. Jelenleg búvárkodni és repülni lehet a gépezettel, de készül már az űrhajós applikáció is
A szerkezet mozgatása komoly fizikai munka, elsősorban a mélyizmokat mozgatja meg, pár perc gyakorlás igencsak kifárasztja az embert. A terméket elsősorban konditermekbe szánják a készítők, de akár plázákban vagy rendezvényeken is működik az Icaros.
A konferencia egyik sztárelőadója Markos Aristides Kern volt, aki a Fun With Balls nevű cég alapítója és vezetője. Kern ezen kívül az első észak-koreai szörfiskola létrehozója, sok sikeres project áll a háta mögött, az európai terjeszkedés után jelenleg éppen az amerikai piacra próbál betörni. A magát „sport tech innovátorként” meghatározó német szakemberrel volt alkalmunk egy rövid interjút is készíteni.
Ön szerint miért mozognak keveset a mai fiatalok?
Ma a figyelem megragadása és megtartása jelenti a sikert. Ezzel bizony a klasszikus sporttevékenységeknek problémája van. Nézzünk meg például egy teniszmeccset. Egy 10-16 év közötti fiatalnak nem elég érdekes, dinamikus, változatos, sőt, mondjuk ki: lassú és borzasztóan unalmas. Meg kell tanulnunk, hogy a tinédzserek mit tartanak vonzónak, hogyan beszélnek, és ha az ő nyelvükön szólítjuk meg őket, odafigyelnek ránk.
És persze nem elég egyszer megtanulni, folyamatosan követni is kell őket, hiszen a dolgok sosem változtak olyan gyorsan, mint most. Mire egy közösségi felület működését kitapasztaljuk, a fiatalok már rég egy másikon csevegnek egymással.
A figyelem felkeltése nyilván nem elég, mire van még szükség?
Igen, a második lépés az élmény nyújtása. Olyan tevékenységet kell adnunk, amit szívesen osztanak meg a neten, amiről másnap lelkesen mesélnek a haverjaiknak.
Én abban hiszek, hogy ezt az igazi sport és a gamification jó elegyéből lehet megalkotni. Egyik első termékünk az interaktív squash volt. Ennek lényege, hogy a klasszikus játékhoz hozzáadunk egy kis extrát: érzékelőket, kijelzőket szerünk a falakra, amik rögtön visszajelzést adnak egy ütés pontosságáról, sebességéről, a játék minőségéről, és persze az adatok lementhetőek, megoszthatóak.
A dolgot továbbfejlesztettük, ma már sok alkalmazás fut az ún. „MULTIBALL falon”: lehet célba dobni, rúgni, teniszezni…
Hol lehet működtetni egy ilyen eszközt?
Gyakorlatilag bárhol, összesen kb. egy 5×5 méteres tér és egy fal kell hozzá, és indulhat is a játék. Felállítottuk már bevásárlóközpontban csakúgy, mint iskolákban.
Mi kell a működtetéshez? Egy magyar iskolában egy hét alatt simán szétbombáznak egy ilyen berendezést a gyerekek.
A szoftver és egy projektor kell csak, a fal lehet egy betonfelület is. Nem lehet kárt tenni benne. Amerikában jutalmat ajánlottunk annak aki leállítja a működést, ez még baseball ütőkkel sem sikerült.
Mit tart az eddigi legnagyobb sikerének?
Természetesen azt, ha sok embert látok vidáman sportolni. Ezek az eszközök megmozdítanak és mozgósítanak. Akár marketing célokat is szolgálhatnak. Egy biztosítótársaság ügyfeleket gyűjtött az egyik termékéhez. A klasszikus „leszólítós” módszerrel ismertették az aktuális ajánlatot és próbáltak szerződést kötni. Másnap a MULTIBALL-hoz hívták az embereket és megmozgatták őket, élményt adtak nekik, ezután tettek ajánlatot. Duplájára nőtt az értékesítés.
Mik a tervei?
Németországban több városban is van irodánk, emellett a Benelux és a skandináv országokban értünk el sikereket. A következő cél az USA, több államban, több céggel, intézménnyel is folytatunk tárgyalásokat.
Emellett új terméken is dolgozunk, amelnyek a munkaneve „Arena”. Ebben a valódi labdarúgást és a digitalizáció fejlesztéseit egyesítjük majd. De erről most még nem mondhatok többet.
Fotók: MOVE Congress Facebook