Jól jön az öreg a háznál… Főleg, ha ő a tenisztörténelem legértékesebb játékosa. A tenisz élő legendájának hatása a Hopman Cupon is megmutatkozott: a 2016 legértékesebb sportolói márkájának választott svájci népszerűsége rekord nézettséget és látogatószámot hozott az Australian Open felvezető tornájának.
Több cikkben is megfogalmaztam már, hogy milyen jelentős szerepe van a sportolóknak, a sportsztároknak egy sportesemény, egy mérkőzés sikerében. A sportolók azok a sportkommunikációs eszközök, akik jelenlétükkel növelik az adott sportesemény értékét. Szereplésük révén külön figyelem irányul a versenyre, mind a média mind pedig a szurkolók szemében. Különösen igaz ez, amikor az adott sportág egyik legendája, a történelem legjobbja szerepel az adott versenyen… Mi több, ha meg is nyeri azt!
Roger Federert 2016 legértékesebb sportolói márkájává választotta az amerikai Forbes magazin. Nem véletlenül. Korunk egyik legmeghatározóbb sportikonja a Hopman Cupnak is sikert hozott. Federer szereplése rekord számú, 106.424 nézőt vonzott a lelátókra a tornán, amely több, mint 200 nézővel haladta meg a korábbi top nézettséget. Ez abszolút rekordnak számít a verseny 1989 óta húzódó történetében. Mi több, a svájci első szabadedzése is csúcsot döntött: 6 ezer szurkoló követte élőben figyelemmel. Ezek mellett a Jack Sock és Karen Khachanov elleni csoportmeccsek is rekord nézettséget hoztak, nem beszélve a döntőről, amelyet a torna történetében először rendeztek szám szerint 14.008 néző szeme előtt. Ugyanakkor a legnagyobb nézettséget a Jack Sock elleni meccs tartja, 14.029 nézővel.
A sikeresség mellett a nemzetközi sportversenyek megszervezése mögött még egy ok áll, mégpedig az adott régió, nemzet népszerűsítése, valamint imidzsének, márkájának formálása a játékosok bevonása révén. Paul Pepera Nyugat–Ausztrália turizmusért felelős minisztere úgy fogalmazott a díjátadó ceremónián: „kétség kívül a legjelentősebb promóciót Nyugat-Ausztrália kapcsán Roger Federer tette, akinek sikerült egy quokkal [Nyugat-Ausztrália egyik őshonos állata, amely a régió jelképévé vált – szerk.] szelfit készítenie. Ez vezető hír volt öt kontinens televíziós híradásaiban, és több, mint 36 millió közösségi média felhasználóhoz jutott el világszerte.”
https://www.instagram.com/p/BdPXtqMlvVi/?taken-by=rogerfederer
Roger Federer erre csak így reagált a díjátadó ceremónián: „igen, egy kicsit koszos lettem a quokka szelfi közben, de ez nem volt probléma számomra. Szívesen népszerűsítettem a világnak ezt a részét. Perth egy csodálatos város, úgyhogy gyerünk srácok, utazzatok el Perth-be, látogassátok meg.”
A svájci csapat sikere, hogy Roger Federer tizenhét év után nyerte meg újra a Hopman Cupot, újabb jelentős médiaértékkel bírt az esemény szempontjából. Tizenhét évvel ezelőtt Martina Hingis oldalán emelhette magasba a trófeát. A Hopman Cupon való szereplésért a játékosok ranglista pontot nem kapnak, viszont díjazásban részesülnek. A pénzdíjazás mellett a trófeák értéke sem elhanyagolható. A hagyományos Hopman kupa mellett, egy gyémántokkal kirakott, teniszlabda formájú trófeával is gazdagabbak lesznek a győztesek. „Ahogy ránézek erre a gyémánt labdára Martina Hingis jut eszembe, aki minden egyes nap arra emlékeztetett, hogy meg kell nyerjük! Ami már a végén kezdett nagyon sok lenni, szóval azt gondolom, hogy ezért is nyertem meg a Hopman Cupot, hogy többet ne kelljen már ezt hallanom. Emellett pedig Belinda is nagyon boldog, örül neki. Alig várja, hogy berakhassa a kézipoggyászába…” – mondta Federer a gyémánt teniszlabda trófea kapcsán.
A trófeák értékét 26.000 dollárra teszik. A sikerek mellett Federer esetében más szempontból is kedves lehet a verseny, ugyanis a 2001-es sikert követő évben azzal a Miroslava Vavrinec-cel indult a versenyen, aki azóta a 19 Grand Slam győzelmet számláló svájci felesége és négy gyermekének édesanyja lett. Kétségkívül elévülhetetlen érdemei vannak Federer sikereiben.
Forrás: hopmancup.com