Cím: The Sponsorship Handbook
Szerzők: Pippa Collett – William Fenton
Kiadás éve: 2011
Kiadó: John Wiley & Sons
Oldalszám: 264
Nyelv: angol
Essential Tools, Tips and Techniques for Sponsors and Sponsorship Seekers
A szokásostól eltérő módon ezt a könyvajánlót egy személyes sztorival kezdem. Ennek a könyvnek, pontosabban a saját példányomnak, ugyanis története van: ismerem az egyik szerzőt, akitől ajándékba kaptam egy dedikált példányt.
De kezdjük az elején. Lassan két éve Brüsszelben élek, és költözés után a legtöbb helyi sportmarketing ügynökséggel felvettem a kapcsolatot. Amikor az egyik találkozó előtt az ügyvezetőre vártam, beszélgetni kezdtem az irodában dolgozókkal. Kiderült, hogy az egyikük, bizonyos William Fenton, jól ismeri Magyarországot, sőt egyszer egy szponzorációs konferencián előadó volt Budapesten. Hamar megfejtettük, hogy melyik konferencia volt az, és egyúttal azt is megállapítottuk, hogy kicsi a világ. Ugyanis azon az eseményen én is részt vettem hallgatóként. A „Mikor, ha nem most? – Hatékony szponzorálás a válság idején” című rendezvényről írt beszámolóm az első cikkek között szerepelt a honlapon.
Innen tehát az ismertség, de hogyan került hozzám egy dedikált példány a könyvből? A belgiumi életem során megismerkedtem a Brüsszeli Szabadegyetem Sportmenedzsment tanszékének programigazgatójával is, aki egy alkalommal meghívott, hogy hallgassam meg a posztgraduális képzésnek a szponzorációról szóló modulját. Menjek nyugodtan, angolul lesz, mert egy vendégelőadó tartja. Hamar összeállt a kép, hogy az előadó nem lehet más, mint William Fenton, és a várakozásom be is igazolódott. Az egész napos előadás után minden tanuló kapott egy példányt a könyvből, hogy az ismereteit a témában az otthoni olvasás során mélyíthesse tovább. Én csak egy vendég voltam a kurzuson, de nekem is jutott saját példány a szerző aláírásával.
Ahogyan a fenti kitérőből is kiderül, a The Sponsorship Handbook olyan szakemberek munkája, akik a gyakorlati tapasztalatok mellett komoly elméleti tudással is rendelkeznek. Ez átjön a könyvön keresztül, ugyanis a szükséges fogalmi háttér bemutatását minden esetben releváns gyakorlati példák, rövid esettanulmányok követik. Már a tartalom összeállítása is átgondoltságot mutat: az első rész a szponzoroknak szól, a második pedig a szponzorkeresőknek. Az egyes részeken belüli négy-négy fejezet a szponzorációs folyamaton halad végig, a stratégia kidolgozásától kezdve, a megvalósításon át, az értékelésig és a megújításig.
A két jól elválasztható rész egyáltalán nem azt jelenti, hogy csak a könyv fele hasznos bármelyik félnek is. Éppen ellenkezőleg! A szponzori kapcsolat kialakítása és fenntartása során nagyon fontos a másik fél fejével való gondolkodás, ezért különösen jó tisztában lenni azzal, hogy a szponzorációs folyamatok különböző fázisaiban a – leendő – partner milyen szempontokat mérlegel, melyek lehetnek a motivációi, vagy éppen milyen akadályokba ütközhetünk a részéről.
A szponzorkeresőknek a The Sponsorhip Handbook forgatása segíthet túllépni azon a rég idejét múlt gondolkodáson, hogy kiszámolják, mennyi pénz kell a felkészülésre, vagy egy külföldi versenyre, és azt az összeget próbálják meg a szponzortól kicsikarni. A könyvben található sorvezetők, esettanulmányok alapján megfogalmazhatják a saját értékeiket és a potenciális partnerek igényeire szabott ajánlatokat készíthetnek, vagy releváns adatokkal érvelhetnek az együttműködés meghosszabbítása, esetleg magasabb szintre emelése érdekében.
A szponzoráló vállalatoknak – a szponzorkeresőkkel ellentétben – kevésbé kell tanítani az üzleti gondolkodást. Magyarországra is igaz ez az állítás, mert vagy átöröklődött a gazdasági szemléletmód a külföldi anyacégtől, vagy a piac egyszerűen kikényszerítette. A szponzoráció aktiválásában és a szponzori kapcsolat sikerességének értékelésében azonban még szinte minden hazai szponzor számára hasznos tanácsokkal tud szolgálni a könyv. A bemutatott példák kitűnő útravalók, adoptálásukkal gyorsan elérhetők apró sikerek.
Nagyra értékelem, hogy a szerzők megpróbálták a szponzoráció jövőbeli trendjeit is felvázolni. Ez mindig nehéz vállalkozás, de annak tudatában, hogy a könyv öt évvel ezelőtt került kiadásra, és ismerve a jelenlegi helyzetet, nem nagy merészség azt mondani, hogy elég jól ráéreztek az irányokra. Igaz, hogy időközben a jövőbeli trendek, napjaink trendjeivé alakultak át, de relevanciájuk és fontosságuk ma is vitathatatlan.
ÉRTÉKELÉS
A The Sponsorship Handbook szerintem nagyon hasznos lehet szponzornak és szponzorkeresőnek egyaránt. Erősségének tartom, hogy a partneri kapcsolat mind a két oldalának szerepét és céljait bemutatja, így sokat segít a sikeres szponzorációhoz szükséges gondolkodásmód kialakításában, bármelyik oldal szereplője is legyen az olvasó. A könyvben található esettanulmányok, valamint a mindennapi életet megkönnyítő sémák olyan praktikus kérdésekre adnak választ, amelyek gyakran felmerülnek a szponzoráció területére frissen merészkedő vállalatokban, vagy sportszervezetekben. Kisebb cégek, vagy sportklubok számára különösen nagy segítséget nyújt a The Sponsorship Handbook a szponzorációs stratégia összeállításához és végrehajtásához.
A szerzők több évtizedes piaci és tudományos tapasztalata érződik a könyv tartalmán. A jól kiválasztott best practice-ek és megfogadásra érdemes tanácsok sok tanulópénzt megspórolhatnak az olvasónak.
9/10
SZERZŐK
Pippa Collett – Vezető szponzorációs szakember, jelentős – többek között a Shellnél, az American Expressnél és a Rank Organisationnél töltött – kliensoldali karrierrel. Globális szponzorációs tapasztalatai széles kört lefednek, a sportban (a Ferrari Forma 1-es csapattól az athéni olimpiáig) és a kultúrában egyaránt (pl.: The Olivier Awards és The Unilever Series). 2006-ban csatlakozott a Sponsorship Consultinghoz, ahol olyan blue chip vállalatokkal dolgozott együtt, mint a Siemens, a Standard Chartered és a Cisco. Az Európai Szponzorációs Szövetség [European Sponsorship Association – ESA] alelnökeként több programban is vezető szerepet vállalt.
Hisz a szponzorációs gyakorlat színvonalának emelésében, és az erre vonatkozó nézőpontját, valamint szponzorációs tapasztalatait számos konferencia közönségével megosztotta Európában, a Közel-Keleten és az Egyesült Államokban. Előadásokat tart a Brit Direkt Marketing Intézetben és a Brit Hirdetők Társaságában. Szponzorációs témában rendszeres kommentátor a BBC, a Financial Times és a Wall Street Journal számára.
William Fenton – A Sponsorship Consulting kötelékében a változatos ügyfélkörébe tartozik a Brit Nemzeti Könyvtár, a Dubai Nemzetközi Filmfesztivál, az Epson és az Európai Űrügynökség. Az IFM Sport Marketing Surveys munkatársaként és a Sponsorship Research International kutatásvezetőjeként 19 éves tapasztalattal rendelkezik az olimpiák, a labdarúgó világbajnokságok és a Forma 1 szponzorációinak elemzésében.
Az IFM Sport Marketing Surveys által kiadott The World Sponsorship Monitor szerkesztője, valamint publikált a The International Journal of Sports Marketing & Sponsorshipben és a The Journal of Sponsorshipben is. Előadásokat tart a HUB Business Schoolon és a Brüsszeli Szabadegyetemen, mindemellett online webcasteket is vezet. Gyakran szerepel előadóként nemzetközi konferenciákon és feltűnt már a CNBC Money and Sport műsorában is. A Bit Piackutatási Szövetség kiemelt oklevelének tulajdonosa a piac-, és társadalomkutatás gyakorlatában, valamint az ESA folyamatos szakmai fejlődést akkreditáló programjának az alapító tagja.