Sportgazdaság, Sportszponzoráció — 2009/10/02 at 10:35

Mikor ha nem most? – Hatékony szponzorálás a válság idején

by

Ezzel a címmel tartottak nemzetközi konferenciát a Szponzorációs Asztaltársaság szervezésében tegnap a Műcsarnokban. Úgy gondolom a rendezvény jól sikerült, színvonalas, előremutató prezentációkat láthattunk a neves előadóktól, és hasznos szakmai meglátásokkal gazdagodhattunk. Bár általános szponzorálás volt a fő téma, mégis jelentős részben a sportszponzoráció volt porondon, ezért úgy gondolom mindenképpen helye van a témának a blogon.

Nagyon pozitív változást érzek abban, hogy a rendezvény mondhatni kulcskifejezése a szponzoráció mint együttműködés volt, túllépve a – tőlünk nyugatabbra már régen elavult, hazánkban sajnos még napjainkban is gyakran tapasztalt – szponzoráció mint támogatás szemléletmód helyett.

A különbség óriási, a szponzor és a jogtulajdonos közötti áruk, jogok, értékek cseréjéről beszélünk a pénzzel ellentételezett logó kihelyezés és a – szponzoráltak rézéről – nem túl komolyan vett teljesítmény és teljesítési kötelezettség helyett.

Willam Fenton az Európai Szponzorációs Szövetség brüsszeli képviselője kiemelte, hogy szerinte a válság csak felgyorsította azt, ami egyébként is történt volna. Ezek szerint a vállalatok jobban odafigyelnek arra, hogy mire költenek és a jogtulajdonosok kénytelenek többet nyújtani, jobban odafigyelni a másik fél igényeire a források megszerzése érdekében. Vagyis tényleg igazi szponzor-szponzorált kapcsolatok jönnek létre.

Fenton megjegyezte még, hogy napjainkban megfigyelhető tendencia szerint, a szponzor gyakran pénz helyett a kommunikációs erejét adja bele a kapcsolatokba – lásd a Coke Zero 007 kampányát.

A szponzoráló vállalatok részéről felszólalók szintén azt erősítették meg, hogy az együttműködésekből ők is ugyanúgy szeretnének profitálni, mint a másik fél. A jogtulajdonosoknak túl kell lépni a logók, molinók kihelyezésére fókuszáláson, a másik fél fejével kell gondolkodni, meghallgatni igényeiket, és sokszor hosszabb távra szóló stratégiával kell rendelkezi, hogy egy több éves kapcsolat esetén megfelelően ki tudják szolgálni az adott márkát/céget, szinkronban legyenek annak fejlődésével..

Érdekes volt hallani részükről, hogy egy-egy konkrét esetben milyen szempontok alapján döntöttek, őszintén beszéltek arról, sokszor milyen apró gondok hátráltatják a munkát, illetve milyen előre nem látható problémák adódtak az együttműködés során.

A konferencián szó esett még a digitalizációs fejlődés okozta médiafregmántációról, a rengeteg új kommunikációs csatornáról, és fogyasztók médiapreferenciájának változásáról. Ezzel már a social media területét érintettük, amellyel A honlap meg a többiek című korábbi írásomban foglalkoztam. Németh Béla, a Mediabrands Budapest Group elnöke, 2-3 éves stagnálást, lassabb változást jósol, mielőtt beindulna a nagy fejlődés ezen a piacon.

Peter Wilkinson, szintén az Európai Szponzorációs Szövetség képviseletében, a vállalati felelősségvállalás stratégiai szerepére hívta fel a figyelmünket a szponzorációs kockázatok csökkentésében. Sajnos ez a terület nálunk még gyerekcipőben jár.

Ahogyan gyerekcipőben jár többek között a sport pr, a szponzorok megfelelő kiszolgálása és sok minden más is. Viszont a konferencia fő üzenete számomra az, hogy a válság miatt nem omlott össze a szponzorációs piac, csak felgyorsultak a változások. A mindkét fél részéről jól megvalósított szponzorációra szükség van, és ehhez elengedhetetlen az együttműködésre való törekvés a szponzor és szponozrált között.

Végezetül mindezek elősegítésére álljon itt Andy Sutherden, a Hill&Knowlton sportmarketing és szponzoráció divíziójának ügyvezető igazgatója, szponzorációs tízparancsolata és annak szabadfordítása:

1. Buy what you need, use what you buy. [Azt vedd meg, amire szükséged van, és használd, amit megveszel.]
2. Be clear on who is funding the sponsorhip. [Mindig legyen világos, hogy melyik szervezeti egység vesz részt a szponzorálásban.]
3. Make sponsorhip your day job. [A vállalaton belül legyenek olyanok, akiknek az a munkájuk, hogy a szponzorálással foglalkoznak.]
4. Inetgration, integration, integration. [Integráció, integráció, integráció – a különböző marketing és kereskedelmi egységek között.]
5. Don’t forget the staff. [Ne feledkezz meg az alkalmazottaidról. – Van olyan vállalat, amelyik leépíti az alkalmazottakat, de ugyanakkor új, nagy volumenű szponzorációs megállapodást köt, ami visszás.]
6. Research is king! [A kutatás az alapja mindennek!]
7. Know what success looks like at the beginning. [Már a kezdetektől tudd, hogy milyen eredménnyel lennél elégedetett.]
8. Remember who is the customer. [Soha ne feledd, hogy ki az, aki a pénzt hozza az ügyletbe. – Legyenek igényeid és nem kell mindent eltűrni.]
9. Crisis! What crisis? Plan for it all going wrong! [Válság? Milyen válság? Mindig legyél felkészülve a legrosszabbra!]
10. Consistent execution = memorable campaigns. [Következetes megvalósítás = emlékezetes kampányok.]

One Comment

  1. Pingback: Pippa Collett – William Fenton: The Sponsorship Handbook | sportsmarketing.hu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Elindult a sportmarketing.lap.hu

A Startlap lapkatalógusa a szakma számára egy fontos lappal bővült. Elindult a sportmarketing.lap.hu.

Close