2012. október 14-én Felix Baumgartner nevét megismerte a világ. A Red Bull és az osztrák extrém sportoló közös űrugrása a marketing szakma egyik mérföldkövének számít.
Emberi határok feszegetése, megdöbbentő teljesítmény, lélegzetelállító produkció. Szóösszetételek kavalkádját lehetne használni a véghezvitt ugrás után, azonban ugyanezen jellemzők elmondhatók a Red Bull zseniális közbenjárása nyomán is. Az élő közvetítést követő 8 millió Youtube felhasználó is a bizonyíték arra, hogy a Red Bull Stratos megdöbbentő előrelépést produkált a marketingben.
A Stratos nem egy CSR [corporate social responsibility – társadalmi felelősségvállalás] projekt volt, s nem is egy átlagos marketingkampány, annál sokkal több. A Red Bull megmutatta a világnak, hogy egy márka is képes tartalommá válni és reformer lenni. Mi volt vajon a titok?
1. A céltudatosság felölelése
A Red Bull egy tudatos, „világmegváltó” ötlet véghezvitelét vette a fejébe, amit ambiciózusan végre is hajtott. Nem csak egy hiteles kapcsolatot hangsúlyozott az extrém sporttal és az innovációval, hanem óriási motivációs töltettel felvértezve állt elő és mozgósította a munkavállalóit, hogy megváltsák a világot. Az emberek szorosabb és személyes kapcsolatokat szeretnének a márkáktól, s a részévé akarnak válni, ami az eladáson túlmenően is működik.
2. A „nagy” társadalmon túl
A Red Bull kétségkívül előremozdította a tudományt, és segítette a NASA kutatásait is, amit senki nem kérdőjelez meg, így olyan szenvedéllyel ötvözte a tudományt, ami a laikusok számára is libabőrös reakciókat generált. A tapasztalatok megosztása, és a tudás továbbadása újabb utakat nyitott meg a vállalat részéről, ami további kapcsolatok és szövetségek kialakulásához vezethet.
3. A ROI mögött: az érzelmi hatás pályája
A ROI [Return on Investment], azaz a megtérülés egy profitorientált vállalat esetében az egyik legfontosabb mutatószám. A Red Bull robbantott: elhitette az „Igen ott voltam, a részese lehettem!” érzést a Youtube élő közvetítésével, s olyan képet festett, amivel a megugrotta a megtérülés eredményeit. A cég blokkolt minden sajtót, hogy ne, mint marketingmutatvány beszéljenek a projektről. A vállalat emberek millióinak a képzeletét kapta el, s megmutatta mekkora márka is valójában.
4. A szélsőséges marketing kézbe vétele
Természetesen nem minden márkának van egy „Felixe”, aki szállítja a pillanat nagyságát, de a változás ütemét nem lehet figyelmen kívül hagyni a piacon. A Red Bull gyakorlatilag létrehozott egy új marketingirányt, amelynek hitelességét az extrém sportolók és a Forma 1-es csapat tudatos, alapoktól kiinduló szponzorálása bizonyít. A salzburgi céget nem lehet „gyanúsítani” átlagos szponzorációval és aktivitás hiányában szenvedő molinófelületekkel. A Red Bull az extrém sportok mellett extrém marketinget is űz. Magas szinten!
5. A viselkedés elfordítása
A Stratos a szélesebb váltás gyakorlatával a digitális kor úttörőjévé vált. A fogyasztók egyre inkább igénylik, hogy a márkák bizonyítsák rátermettségüket, elmozdítsák a márka „személyiségét” a szürke, unalmas ködből. A Red Bull ezt kiválóan abszolválta. A legnagyobb márkák megváltoztatják a fogyasztói magatartást, aktivizálva az embereket. A sport szélesebb értelmezésében a Red Bull egy olyan motivációs faktort hozott fel, ami minden emberben megvan, s Felix Baumgertner segítségével megmutatta, hogy ez meg is valósítható.
6. Kötelezettségvállalás mindenekfelett
Kétség nem fér hozzá, hogy a Red Bull marketingközpontú vállalat, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a bevételeik 30-40 százalékát visszaforgatják marketingbe. Óriási arányról van szó. Ha nem invesztálsz a termékeidbe, szolgáltatásaidba, személyzetedbe, márkádba, hogy várhatod el a vevőidtől, hogy tiszteletet mutassanak, és újra megvegyék a terméked? Abban a korban, amikor az elkötelezettség és a hűség nem mindenáron kifizetődő, a Red Bull mégis hosszú távú és stratégiailag meghozott döntések tárházából építkezik és hódítja meg most már a világűrt is. Vajon mi a következő állomás?
Forrás: marketingmagazine.co.uk