Javában zajlik a kedd reggeltől péntek estig tartó ReklámFeszt. A teljes marketing szakmát összefogó rendezvényen tegnap került sor a sport és média szekcióra. Beszámoló!
A Magyar Reklámszövetség felkérésének eleget téve szervezőként vettünk részt a ReklámFeszt sport és média szekcióján. A sport és a média egy lapon említésével valószínűleg mindenkinek a televízió és a sajtó jut eszébe. Nincs ebben semmi meglepő, hiszen valóban ez a két legerősebb médium. A sport és a média kapcsolata azonban napjainkban sokkal kifinomultabb, összetettebb, mint akár öt éve volt. Megjelentek az új média platformok, egyre többrétűbb a tartalom, amelyet a felhasználók egyre interaktívabban és egyre mobilabb módon fogyasztanak.
A szekció programja ezért két részből állt. Az előadások során az új média és a speciálisan a sportra jellemző platformok előadóinak prezentációt láthattuk, majd a második részben egy kerekasztal beszélgetésre került sor a hazai vezető sport televíziók és sport portálok képviselőivel.
A programot összeállító Zsédely Péter (vezető, sportsmarketing.hu) köszöntője után Müller Tamás (CEO, GF Social Media, Grundfoci.hu ) kezdte az előadások sorát, aki bemutatta a streaming, vagyis élő online multimédia tartalom előállítási költségeit, a felhasználót terhelő kiadásokat, valamint a gyakorlati alkalmazási lehetőségeit akár a kisebb, amatőr sportszervezetek számára is. Radisics Milán (ügyvezető, alapító, SocialTimes) a sport és a közösségi média kapcsolatáról beszélt, exkluzív és a legfrissebb leválogatásból származó adatokat hozva a magyar Facebook társadalom sport vonatkozásaira. A 4 és fél millió magyar Facebookozó közül 862 480 a sportot kedvelő. A legtöbben a labdarúgást jelölték meg érdeklődési területnek (545 920), de nagyon erős a motorsportokat (283.220) és az extrém sportokat kedvelő (261.660) tábora is.
Aki látta a Moneyball című filmet, az tudja, hogy az alapos sportstatisztikai elemzések segítségével bajnokságot lehet nyerni. Túróczy Gábor (vezető, Webpont) és Kálnoki Kis Attila (sportszakmai tanácsadó, Webpont) sportinformatikai vállalkozása a világ legnagyobb sportklubjai számára készít a játékosokról, csapatokról minden részletre kiterjedő elemzéseket, de külföldi televíziós társaságok számára is biztosítanak statisztikai információkat a képernyőre. Hozzájuk csatlakozott a színpadon Csanda Gergely, aki a csapat.com oldalt mutatta be. Az előadások sorát Sztancsik Tamás (kommunikációs és marketing referens, Magyar Labdarúgó Szövetség) zárta, akitől megtudhattuk, hogy az MLSZ milyen értékesíthető média jogokkal rendelkezik és mik a közvetítési jogdíjak alakulásának befolyásoló tényezői. A szakember kiemelte, hogy a magyar labdarúgó klubok költségvetésében a televíziós közvetítési jogokból származó bevételek megfelelnek a nemzetközi átlagnak és beavatta a közönséget abba, hogy komolyan dolgoznak az internetes és mobil jogoknak a televíziós jogoktól való szétválasztásának lehetőségén a szövetségben.
Az előadásokat gyors tereprendezés után egy jól sikerült kerekasztal beszélgetés követte Máté Pál (főszerkesztő, Sport TV), Dr. Faragó András (főszerkesztő, DIGI Sport), Sz. Nagy Tamás (főszerkesztő helyettes, online felelős szerkesztő, Nemzeti Sport) és Bányász Árpád (senior mobil tartalom menedzser, Origo) részvételével. A több mint egy órás eszmecsere során rengeteg érdekességre fény derült. Az online szerkesztőségek hónapokkal a nagy események (pl.: foci-eb, olimpia, Bajnokok Ligája) előtt készülnek az extra tartalom előállítására, míg a TV-csatornáknál ez a munka csak a jogok elnyerése után kezdődhet, amely esetenként kevéssel a rendezvény előtt derül csak ki. A legfrissebb adatok szerint a foci-eb a TV-sek számára kedvezőbb hatással volt a nézettségre, mint a portálok számára az olvasottságra, ugyanakkor a hirdetési bevételek növekedése mindkét oldalon jelentősnek mondható. Az olimpia hatása (erről a portálok képviselői tudtak nyilatkozni) nagyobb volt, mint a labdarúgó Európa-bajnokságét, amely a magyar érdekeltségre vezethető vissza. Érdekes beszélgetés alakult ki arról is, hogy a közvetítési jogokat minek a mennél kellene szétválasztani: sportágak vagy közvetítő média (TV, online, mobil) esetleg ezek kombinációja. A 2014-es téli olimpia során az első lehetőséget próbálja ki a Nemzetközi Olimpiai Bizottság.
A szekció teljes programja rögzítésre került és a szervezők ígérete szerint hamarosan elérhető lesz online módon. Kitesszük az elérési lehetőséget, amint megkapjuk. Érdemes visszatérni a frissítésért!