A sportmezek kommunikációs szerepéről már többször volt szó. Általában a szponzorok tekintenek különleges médiafelületként a mezre, de ezúttal egy sportszergyártó lépett át a paradigmákon. A Nike vizuális hatásokra építő mezt tervezett az Oregon Ducks amerikaifutball csapatnak, amely nemcsak a meccsnézés élményét fokozza, hanem a játékosok dolgát is megkönnyíti a pályán.
Az addict Facebook oldalán találtam ezt a sportmarketing gyöngyszemet, és muszáj volt bővebben utána járnom. A Nike amerikaifutballra specializálódott vezető dizájnere, Todd Van Horn egyedülálló szerelést álmodott meg az egyetemi ligában szereplő Oregon Ducks számára a január 10-i Auburn Tigers elleni BCS döntőre.
Van Horn a teljes felszerelést úgy alkotta meg, hogy a színek a játékosok leggyorsabban mozgó testrészeire irányítsák a figyelmet, kiemelve a karokat és a lábszárakat, amelyek futás közben kétszer olyan gyorsan mozognak, mint a csípő. „Az Oregon az egyik leggyorsabb csapat az országban, és azt szerettük volna, hogy tényleg annak is látsszanak” – nyilatkozta a dizájner.
A kontrasztok szintén funkcionálisak. A fehér felső és szürke nadrág a neonzöld sportszárral kombinálva lehetővé teszi, hogy az oregoniak élénken kitűnjenek az ellenfél tagjai közül. A dobójátékosoknak, akiknek másodpercek törtrésze jut a társak helyzetének feltérképezésére és a döntéshozatalra, így könnyebb a dolga.
A sisakot közelről vizsgálva feltűnik a sötétszürke örvénylő minta, amely arra utal, hogy a Nike védőfelszerelése karbonszálas külső elemeket tartalmaz – természetesen a belső, habból képzett rész fölött. A dizájn messziről nézve zavaróan vibráló hatást, ún. Moiré effektust idézi elő. Az apróságokat sem bízták a véletlenre, a sportszergyártó egy egyedi autó-grafikákra szakosodott vállalattal készíttette el az Oregont jelképező „O” betűt a sisak matricájára.
A vizuális mestermunka utolsó darabja a mezszámokba rejtett pszichológia: az ideális férfi vonalait imitáló, alulról felfele szélesedő számok tökéletes alkatúnak, fizikailag tekintélyt parancsolónak mutatják a játékosokat, ezzel is nyomást gyakorolva az ellenfélre.
A kerékpársport és a labdarúgás kapcsán már korábban is bemutattam, hogy a sportmezek eredeti funkcióihoz már olyan mértékben kapcsolódott a kommunikációs funkció, hogy különleges médiafelületté váltak. Ezért bátran, ötletesen, dinamikusan kell a mezeket használni az üzenetközvetítésre.
Forrás: fastcodesign.com