Bár nem vagyok nagy amerikai sportok rajongó, de még nekem is feltűnt, hogy az amerikai foci világát hirtelen átszínezte a rózsaszín. Egy ennyire erőteljesen férfias sportban ez nem lehet a véletlen műve – gondoltam. Valóban nem az, októberben – a mellrák világhónapjában – az NFL a mellrák elleni küzdelem mellé áll, aminek a szimbóluma a rózsaszín szalag.
Rózsaszín stoplis cipők, rózsaszín kesztyűk, rózsaszín sisakok, rózsaszín sildes sapkák, rózsaszín kapitányi karszalagok, rózsaszín törölközők, rózsaszín fogvédők de még a mérkőzés előtt feldobott érme is rózsaszín. Elég feltűnő, kirívó jelenségek az amerikai fociban. De éppen ez volt a cél: nem megszokott közegbe vinni a mellrák elleni küzdelmet.
AZ NFL mérkőzéseit rengetegen nézik élőben és a televízión keresztül egyaránt. Bár a közönség nagyobb hányada férfi, talán éppen ők azok, akik emlékeztethetik feleségüket, barátnőjüket, édesanyjukat az éves szűrővizsgálat fontosságára.
Sok játékos és edző csatlakozott egyénileg is a programhoz. Úgy gondolják, hogy a liga egy jó ügy mellé állt, és örömmel segítenek. Joey Porter a Miami Dolphis játékosa nem érzi férfiatlannak a rózsaszín viselését. Nyilatkozatában elmondta, hogy később a viselt holmik elárverezésre kerülnek és az ebből összeget jótékony célokra fordítják. Ha ő ezzel tud segíteni, azt boldogan teszi.
A ligán, az egyes játékosokon és edzőkön kívül, az összes csapat mozgósította saját erőit az ügy érdekében. Az egyes csapatok a helyi szervezetekkel karöltve különleges mérkőzés előtti programokat valamint stadionbeli kampányokat szerveznek. Hogy melyik együttes mivel készül, arról bővebben az NFL honlapján lehet tájékozódni.
A kezdeményezés mellé állt az NFL Játékvezetők Szövetsége, akik 14 ezer dollárt ajánlottak fel az egyik legnagyobb mellrák kutató alapítvány, a Susan G. Komen for the Cure részére.
Az EA Sports a Madden NFL 09 számítógépes játék limitált példányszámú, különleges csomagolású verzióját dobta piacra októberre. Az árbevétel egy részét természetesen jótékony célokra ajánlva fel.
Az NFL példája jól mutatja, hogy – különösen napjaink kedvezőtlen gazdasági körülményei között – nem minden esetben csak pénzzel lehet egy nemes ügynek nagy szolgálatot tenni. Az NFL befolyását, kommunikációs erejét bocsátotta rendelkezésre. Bár az NFL elsődleges piacát, az Egyesült Államokat célzó kezdeményezésről van szó, híre, hatása a nem kifejezetten amerikai sportok beállítottságú Magyarországra is eljutott.