Sportmarketing, tenisz — 2017/11/30 at 08:00

A tenisz szuperhősei

by

A cikket az év első Grand Slam tornája, az Australian Open által közzétett, jó pár évvel ezelőtti hirdetése ihlette, amelyen az akkori top játékosok szuperhősök képében tűntek fel. Ezért úgy gondoltam, hogy egy kicsit utánajárok a szuperhős kultúra és a tenisz világ közös múltjának.

A nagyobb erő, nagyobb felelősséggel is jár

A szuperhősök olyan fiktív karakterek, akik komoly hatással vannak a társadalomra. Olyan nem létező személyiségekről beszélünk, akik egy átlag ember képességeit meghaladó dolgokat visznek véghez. Különleges képességekkel és tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyek képessé teszik őket arra, hogy felvegyék a küzdelmet a legádázabb ellenséggel is. Az emberi tulajdonságaik és jellemzőik révén morális és etikai szemszögből is példaként állhatnak a rajongók előtt. Az emberek a hőstetteik révén rajonganak értük, motivációt és inspirációt merítenek belőlük. De, akárcsak az átlagemberek, a szuperhősök is szeretnek sportolni. A DC Comics World Finest Comics című képregény-sorozatának #25 kiadványának borítóján például Supermant és Batmant láthatjuk teniszezés közben, Robin bíráskodása mellett.

A sportolók, azt gondolom, nem sokban különböznek a szuperhősöktől. Azt leszámítva természetesen, hogy ők valós, létező személyek és nem rendelkeznek természetfeletti képességekkel (bár azt gondolom, hogy ezt jó pár versenyző esetében könnyen meg tudnánk kérdőjelezni). A sportolók hétköznapi szuperhősök, korunk egyik legbefolyásosabb influencerei, akik kiemelkedő sikereik, sportteljesítményünk révén sokak számára jelentenek példaképet. A kiemelkedő sportteljesítmény mellett olyan értékeket képviselnek, melyeken keresztül pozitív példaként állnak az emberek előtt, melyből a rajongók inspirációt és motivációt merítenek. Többmilliós közösségi média rajongói bázisuk révén komoly befolyással bírnak világszerte.

Szuperhősök az Australian Openen

Az Ausztrál Tenisz Szövetség 2004-ban vállalkozott a bevezetőben említett merész húzásra, miszerint szuperhősök formájában jelenti meg az akkori éra top játékosait a torna felvezető kampányában. A hirdetésen Andre Agassi, Roger Federer, Serena Williams, Kim Clijsters és a hazaik nagy kedvence, Lleyton Hewitt szerepelt. „Akárcsak a képregények esetében, ők is szuperhősök, a saját sportáguk hősei, akiket hihetetlen képességeik és tudásuk miatt imádnak, és példaképnek tekintenek. Ez a kampány ezt ragadja meg szórakoztató, ugyanakkor hatásos módon, amelyet minden célcsoport érteni fog.” – mondta 2004-ben Paul McNamee, az Australian Open akkori vezérigazgatója.

Az egyes játékosokat szuper képességekkel is felruházták az ausztrálok. Lleyton Hewitt képessége a „vakító sebesség” lett, Andre Agassit „puskagolyószerű fogadás” képességével ruházták fel, míg Roger Federer a „mágikus ütőhasználat” képességével rendelkezett. Ezeket aztán a sajtó képviselői jól ki is figurázták, többek között a játékosok negatív teljesítménye kapcsán, ugyanis például Hewitt már a torna korai szakaszában elbúcsúzott a versenytől, így a “Vakító sebességgel búcsúzott a tornától Lleyton Hewitt” és hozzá hasonló szalagcímű cikkek jelentek meg. Sőt mi több, az élete első Australian Open győzelmét ünneplő Roger Federer is saját szuperhős másával pózolt a döntő utáni a közönség találkozón.

A Roland Garroson is összecsapott korunk két legnagyobb szuperhőse

Mármint hipotetikusan, ugyanis 2013-ban a francia Tennis magazin szuperhősök formájában keltette életre korunk két legnagyobb tenisz fenoménját, Rafael Nadalt és Roger Federert a Roland Garros előtt. Az április számuk borítóján Rafael Nadalt szuperhős szerelésben ábrázolták, míg a Roger Federert megjelenítő szuperhős portré a magazin belsejében volt megtalálható. Évről évre az egyik legjobban várt összecsapás a Roger Federer – Rafael Nadal Roland Garros döntő volt, annak okán, hogy vajon a svájci képes lesz-e legyőzni a spanyolt a legfontosabb salakos versenyen. Azonban 2013-ban a várva várt összecsapás elmaradt, ugyanis Federer kiesett az elődöntőben David Ferrerrel szemben, így nem jött létre a szuperhősök küzdelme.

Az Under Armourtól, amúgy sem áll messze a szuperhősködés

A népszerű amerikai sportszergyártó cég ugyanis évről évre piacradobja a legújabb Batman, Superman vagy éppen Amerika kapitány ihletett edzésszettjét. Azonban idén még ezen is túltettek. Az idei wimbledoni füves pályás Grand Slam torna felvezető versenyének számító Queens Club-i torna kapcsán egy szuperhős témájú, integrált kampányt indított az egyik fő szponzoráltjuk, Andy Murray szereplésével. A karakter megalkotásához a márka David Boller, svájci képregényművészt kérte fel, aki többek között dolgozott már Batman, Superman és Pókember karakterein is a DC és a Marvel megbizatásából. “Ahogyan játszik, a brilliáns ütés kombinációi, az intenzitása és a küzdése, hogy minden labdát elérjen igazi szuperhőssé teszi Andy Murrayt. Az alkotásomon keresztül egy elképesztő sportolóként akartam őt megjeleníteni, aki milliókat inspirál, és aki ténylegesen egy sportoló szuperhős.” – mondta Boller.

“Az alkotások nagyszerűek és örülök, hogy kicsit felturbóztak, hogy még inkább szuperhősnek nézzek ki. Alig várom már, hogy pályára lépjek az új szerelésben.” – mondta Andy Murray, aki nemcsak a hirdetéseken szerepelt a kék-piros-fehér szerelésben, hanem az Aegon Chamiponshipen is ebben az összeállításban lépett pályára.

Összességében a sport világában szerepeltetni a szuperhős kultúrát egy nagyon látványos és izgalmas megoldás tud lenni. A szuperhősök és a sportolók közötti párhuzam alkalmassá teszi a két kultúrát a sikeres együttműködésre.

Forrás: tennis-x.com, thedrum.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2017.11.30.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close