Az elmúlt hetekben több online médium is megkeresett, hogy mondjam el a véleményem, hogyan tölthetők meg a stadionok a magyar bajnokik során, illetve a válogatott Eb-sikerének milyen hatása lesz az NB I mérkőzéseinek nézőszámára. A Magyar Nemzet Online-on és a 24.hu-n is nyilatkoztam a témával kapcsolatban, de a probléma összetettsége miatt érdemes bővebben is foglalkozni a kérdésekkel.
Az Eb-siker várható hatása
Úgy gondolom, hogy a válogatott várakozáson felüli szereplése az Európa-bajnokságon lökést adhat az egész magyar labdarúgás népszerűségének. Erre a pozitív hatásra azonban elsősorban rövid távon és közvetetetten lehet számítani. Hacsak nem kezdenek a klubok és a Magyar Labdarúgó Szövetség jól átgondolt marketingstratégia megvalósításába. A csodavárás hatalmas hiba lenne.
A korábbi példák, a Debrecen nemzetközi kupákban való menetelése [Bajnokok Ligája főtábla 2009-10-ben és Európa Liga főtábla 2010-11-ben], valamint az utóbbi időszakban a teltházas válogatott meccsek, már igazolták, hogy
a magyar bajnokság nézőszámának növekedéséhez, a stadionok megtöltéséhez egy-egy kiugró siker önmagában nem elég. Tisztán látszik, hogy van igény a magas színvonalú labdarúgásra, a minőségi ellenfelekre, a kiélezett és komoly téttel bíró összecsapásokra, de a nézőszámok tartós emelkedéséhez komoly marketingre és hosszú távú gondolkodásra is szükség van.
Dzsudzsákék Eb-sikerétől sem várható, hogy majd egy februári magyar bajnoki fordulóban is kígyózni fognak a sorok a stadionok pénztárai előtt.
Hogyan lehet több nézőt csalogatni a stadionokba?
A korábbi szövetségi kapitány, Dárdai Pál javasolta a hazai klubvezetőknek egy interjúban, hogy engedjék be ingyen az embereket a stadionokba a NB I első fordulóiban. Véleménye szerint ha az első meccseken nem lesznek kint a stadionokban a szurkolók, nem ért semmit a sikeres Eb-szereplés, visszakerül minden oda, ahol volt. Dárdai felvetésének jogossága abban rejlik, hogy
az emberek, nemcsak a szurkolók, hanem a futball iránt kevésbé érdeklődők is, az Eb-láz miatt most sokkal fogékonyabban a labdarúgással kapcsolatos információkra. A sportágat ráadásul jelenleg pozitív légkör veszi körül, ami nem mindig mondható el, például a stadionépítési hullámot körülvevő ellentmondásoknak köszönhetően
Ezt a különleges helyzetet valóban érdemes lenne kihasználni.
Az ingyen jegyek megítélése már nem annyira egyszerű, ezt összefüggéseiben kell vizsgálni. Rövid távon a nyitott stadion kapuk hozhatnak nézőszám emelkedést, de ez sem garantált. Ahogyan George F. Hemingway, a Budapest Honvéd tulajdonosa nyilatkozta a Cközép.hu-nak: “Több éves tapasztalatunk mutatja, hogy a mérkőzésen résztvevő szurkolók száma csak minimálisan emelkedik, néha még úgy sem, ha ingyen engedjük be őket”.
Persze, hiszen attól, hogy ingyen van valami még nem biztos, hogy vonzó vagy érdekes az emberek számára.
A magyar labdarúgó bajnoki mérkőzéseket ugyanúgy el kell adni, mint bármilyen más szolgáltatást. Ehhez pedig a klubok – tisztelet a kivételnek – és a Magyar Labdarúgó Szövetség gondolkodásmódjának kell megváltoznia. Az MLSZ-t azért sorolom ide, mert véleményem szerint az NB I márkaépítésében, népszerűsítésében sokkal komolyabb szerepet kellene vállalnia.
Hiányolom azt a fajta tudatosságot és munkát, amit például az angol Premier League, a német Bundesliga, vagy a spanyol La Liga piacszerzésébe, marketingjébe tesznek az illetékesek.
Az erős márka egyik nagy előnye, hogy kevésbé érzékeny az érzelmi kilengésekre, könnyebben áthidalhatók a hullámvölgyek. A sport természetes velejárója, hogy nem lehet mindig győzni, de a jól felépített márkának köszönhetően nem fogják tömegével elhagyni a nézők a Manchester United, vagy a Real Madrid stadionját egy-egy vereség, de még egy rosszul sikerült teljes szezon után sem. Élmény ott lenni, részt venni, megtapasztalni a márkát.
Általános sikerreceptet nem lehet felírni, de
a stratégia gondolkodás már csak azért is fontos, hogy a célok világosak legyenek. A “Több nézőt a stadionokba!” felkiáltás alatt egyáltalán mit értenek a klubok vagy az MLSZ. Dőljön meg az össznézőszám rekordja egy fordulóban, nőjön tíz százalékkal az egy-két-három meccsre visszatérő szurkolók száma, emelkedjen a női nézők aránya a lelátókon? Ha az alapokat sikerül rendbe tenni, akkor ahhoz már lehet hatékony marketing megoldásokat találni.
Íme, egy jó példa – és nem a fényévekre lévő topligákból
Nagyon tetszett például az előző szezon végén az a kampány, amit a Football League, az angol labdarúgás második, harmadik és negyedik (!!) osztályát magában foglaló szervezet, és a hozzá tartozó 72 klub csinált. A hétközi mérkőzésekre szerettek volna több nézőt kicsalogatni a stadionokba. Az akcióval főleg a 18 és 34 év közöttieket célozták meg, mert a felmérések azt mutatták, hogy ez a korosztály az, amelyik jelenleg nem tervez a hétközi futball meccsekkel a heti, vagy esti programjai kialakítása során, ugyanakkor az átlagnál nyitottabbak új dolgok kipróbálására. Ennek szellemiségében készítettek tévéreklámot, valamint indítottak egy dedikált honlapot, amely megkönnyítette a szurkolók számára a programtervezést a mérkőzésekkel kapcsolatban. Mind a 72 klub a kampány mögé állt és különleges atmoszférát teremtett a hétközi bajnokik során, hogy a kilátogató szurkolóknak ne okozzanak csalódást.
A #BreakTheRoutine kampányt átgondoltan építették fel: világosak voltak a célok, kutattak és terveztek a cselekvés előtt, valamint kreatívan hajtották végre a kivitelezést.
1 hozzászólás
Kedves Péter!
A diagnózis teljes mértékben helytálló!
No, de – hol van a terápia?
A mai magyar futball szereplői – sajnos – nem rendelkeznek ilyen képességekkel ill. készségekkel!
De még csak, halvány lila elképzelésekkel sem!
Javasolnám a Pento-5 Projekt hasznosítását!
Üdv:
Berta András
(innovátor)