Sportgazdaság, többféle sportág — 2014/03/03 at 12:00

Stadiontechnológia

by

Egy kreált szó, ami Magyarországon még soha nem volt aktuálisabb, mint most. Vajon ismerik ezt a kifejezést korunk nagy épít(ett)ői, s ha ismerik, számolnak is vele?

Annak ellenére, hogy a legnagyobb sportesemények közvetítési jogai egyre nagyobb magasságokba törnek [a Premier League 3 éves jogdíjaiért körülbelül 3 milliárd fontot, míg az NFL 9 éves közvetítéséért 17 milliárd fontot fizettek ki], a helyszíni nézőszám radikálisan megcsappant a legtöbb ország nagy sporteseményein [a német Bundesliga ebben kivétel, de például az olasz Seria A-ban 10 év alatt 31 ezerről 22 500-ra esett vissza az átlag nézőszám]. Ez egy érdekes jelenség, amit a kényelem, a televíziózás, az internet és foteldrukkolás együttese alakított ki.

Az otthonról való szurkolás és a szuperlassítások élményszámba menő megtekintése elkényelmesítette a szurkolókat, mivel a saját foteljeikben mindig komfortosan érezhetik magukat, sorban állás nélkül és a lehetőséggel a mérkőzésen zajló események azonnali reagálására.

Ahhoz, hogy a csökkenő tendencia ne folytatódjék, nagyon komoly szerepet játszanak a stadionok. A XXI. században a létesítményeknek is tükrözniük kell a kor sajátosságait, amit az internet és egyéb addicionális szolgáltatások jelentenek. S, itt lép a képbe a technológia.

A legnagyobb csapatok stadionjaiban egyértelmű szolgáltatás immáron az ingyenes wifi hozzáférés a szurkolók számára, akik ezáltal még jobban elkötelezhetik magukat a csapataik mellett, mivel azonnal megoszthatják okostelefonjaik segítségével az aktuális eseményeket, kommunikálhatnak, reagálhatnak, megoszthatnak és további aktivitásokat generálhatnak. A Borussia Dortmund Signal Iduna Parkjában a Huawei segítségével egy 80 000 fő számára elérhető WLAN hálózatot alakítottak ki, aminek köszönhetően a szurkolók ingyen hozzáférhetnek a világhálóhoz. Az angol csapatok háza táján is jelentős fejlesztések történnek, nagy úttörő ebben a Manchester City.

Az ingyenes wireless szolgáltatáshoz való hozzáférés, olyan szintű prioritást élvez már egyes ligákban, hogy például az NFL-ben 2015-ig az összes csapat stadionjában elérhetővé kell tenni a díjmentes internethasználat lehetőségét.

Az ingyenes internet mellett számos egyéb applikáció, fejlesztés segítheti a szurkolók komfortérzetét. Az italért és ételért való sorbaállás sok embert elrettent, hogy egyáltalán be is próbálkozzon valamilyen típusú energia-bevitellel, felfrissüléssel. Ehhez egyes stadionokban már okostelefonnal vezérelt applikációkat [pl. Q App] alkalmaznak, ahol a szurkoló/vásárló kiválasztja a telefonján mit szeretne, s az erre felvett munkatárs odaviszi a helyéhez, ahol az ellenérték fejében megkapja a megvásárolt árut.

Az élvezetet és élményt a jó minőségű, óriás LED-falakra történő kivetítéssel is növelni lehetne, ahol a szurkolók egymással beszélgethetnének nagy publicitás előtt vagy megmutathatnák képeiket a helyszíni sokaságnak.

Az ötletek tárháza igen szerteágazó, így nagyon remélem, hogy egyes magyarországi stadionokban is használhatunk majd legalább ingyenes [a jegy árába belekalkulált] wifi szolgáltatást, amely nagyban hozzájárulhatna a labdarúgásunk népszerűsítéséhez.

Forrás: sportsmanagement.co.uk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2014.03.03.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close