Az adidas ismét egy világesemény főszponzori szerepe mellett tette le a voksát. A Nike pedig a legújabb „Find your greatness” nevű kampányában bízik. Hogy mi a közös pont? Természetesen London és az Olimpia.
Javában zajlik a XXX. Olimpia Játékok. Örülhettünk már magyar arany, ezüst és bronzéremnek is. Viszont az esemény kapcsán érdemes beszélni, a világ két sportszergyártó óriásának külön versenyéről is. Idén nyáron másodszorra „csapnak össze” egy világesemény kapcsán, szinte azonos felállásban. Ugyanis a nyár elején a labdarúgó Európa-bajnokság megrendezésénél is ugyan ez volt a helyzet: az adidas, mint az esemény egyik főszponzora, a Nike pedig a „My time is now” nevű kampányával „marketingelt”.
A Nike akkori reklámkampánya nagyban hasonlít a mostanira. Ugyanis a rövid kisfilmek akkor is és most is köthetőek a világeseményhez, ám nem olyan szorosan, hogy a szervezők vagy a rivális bármilyen szankciókkal fel tudjanak lépni. A „Find your greatness” is egy olyan globális – a 2012-es olimpia időtartamán bőven túlmutató – mozgalmat indít el, mint a „My time is now” tette ezt az Európa-bajnokság kapcsán. Véleményem szerint a labdarúgó kontinens bajnokság ideje alatt, nem sikerült annyira elsöprő győzelmet aratnia a Nike-nak, viszont ismét a leggyakrabban emlegetett márka lett egy esemény kapcsán, amelyet még csak nem is szponzoráltak.
Korábban már hallhattunk arról a mozgalomról, amit London polgármestere, Boris Johnson szimplán csak „elmebetegnek nevezett”. Ugyanis egy 280 főből álló márkarendőrség minden olyan nevet, jelzést, szimbólumot levetet, amely szerintük ellentétes az olimpia érdekeivel és szellemiségével, nem utolsó sorban arra hivatkozva, hogy jogtalanul kereskedelmi célokra akarják felhasználni az olimpiai mozgalom márkajegyeit.
De a márkarendőrség keze sem ér el mindenhova. A Nike ugyanis nagyon figyelt arra, hogy a „Find your greatness” jelmondat szorosan összeköthető legyen az olimpiával, viszont ne lépjék át azt a határt, ami miatt megróhatnák őket a mozgalom vezetői. Ugyanis a kampány, a brit főváros kivételével, a világ többi London nevű városában került forgatásra. A norvég East Londontól kezdve, a jamaicai Small Londonon át, egészen az Ohio-ban található Londonig. (Az interneten pedig további remek videókat találhatunk a kampány kapcsán olyan zseniális sportolókkal, mint a kerékpáros Mark Cavendish). Az pedig, hogy a Nike bemutatja, hogy a világ többi London nevű városa merre van, kik élnek ott, sőt ebben a hónapban még élet is van a brit fővároson kívül az külön érdekesség. Az olimpia márkajegyeit pedig végképp nem használják fel jogtalanul kereskedelmi célokra.
Márkarendőrség ide vagy oda, természetesen az Olimpia helyszínén is volt aktivitása a Nike-nak, ugyanis szerveztek egy hatalmas futóversenyt a brit fővárosban „The British 10K” néven, ami a Nike+ mozgalmuk égisze alatt került megrendezésre és egy remek reklámfilm is készült az eseményről. Így nem csak globális, hanem helyi szinten is letette a névjegyét a cég.
Ezzel szemben az adidas kapcsán, két dologra kaptam fel a leginkább a fejem, az egyik a David Bechkam nevével fémjelezte „Take the stage” nevű vírus videó sorozatuk, amik ténylegesen Londonban az olimpia helyszínén készültek. Közülük az egyik kifejezetten jól sikerült, az ötlet is tetszik és vicces néhány reakció is benne, de azt gondolom, hogy kizárólag az angol klasszis személyének köszönhető, hogy elterjedt a felvétel az interneten (a többi rövid reklámfilm nem is igazán terjedt el). Nem pedig az adidas remek marketingkampánynak és legkevésbé sem annak, hogy kihasználnák azt a kiváltságos helyzetet, hogy az olimpia egyik hivatalos szponzorai. Egy másik hír kapcsán már inkább kidomborodik az olimpiai szponzori státuszuk. Mi szerint, a megnyitóünnepségen részt vevő általános iskolásokat arra „kérte” a márkarendőrség, hogy húzzanak adidas márkájú vagy márkátlan sportcipőt, különben elbocsájthatják őket a csapatból.
A két kampány közti különbségre egy amerikai felmérés is remekül rávilágított. A megkérdezettek 37%-a szerint a Nike támogatja az Olimpiát, míg csak 24% volt tisztában azzal, hogy az adidas valóban támogatja az ötkarikás játékokat. A fogyasztók szemében tehát a Nike meghatározóbb márka a 2012-es Londoni Olimpián is.
Forrás: youtube.com