Európai viszonylatban a hat legjövedelmezőbb főszponzori szerződéssel rendelkező nemzeti válogatott összességében kevesebb pénzzel vághat neki a 2012-es labdarúgó Európa-bajnokságnak, mint a 2010-es világbajnokságnak.
Miközben a labdarúgó topklubok szponzori és televíziós szerződései, illetve a játékosoknak fizetett bérei, bónuszai dacolnak a gazdasági válsággal, a nemzeti szövetségek megérzik a recesszió hatását. A SPORT+MARKT és a PR MARKETING független kutatásai szerint idén az angol, a francia, a holland, német, az olasz és a spanyol szövetség együttesen 6,4 millió fonttal szűkebb főszponzori szerződéskerettel számolhat, mint 2010-ben. A pontos összegek nyilvánosságra hozatalától a nemzeti szövetségek elzárkóznak, a kutatások adatai a két tekintélyes cég legjobb becsléseit tartalmazzák.
A táblázatból kiderül, hogy 2010-hez képest Anglia szenvedte el a legnagyobb visszaesést, mivel a világbajnokságot követően a Nationwide-ot váltó Wauxhall-lal a korábbinál évente 3,6 millió fonttal alacsonyabb összegben tudott megállapodni. A német szövetség évei 2,6 millió fonttal számolhat kevesebbel a Mercedes-Benzzel való kapcsolatából, de továbbra is a legjövedelmezőbb szerződéssel büszkélkedhet ebben a kategóriában. A hat topválogatott közül egyedül a franciának sikerült szerény, 500 ezer fontos növekedést regisztrálnia 2010-hez képest.
A válogatottak – a klubokhoz hasonlóan – természetesen több szponzorral is rendelkeznek, de a főszponzori szerződés a legnagyobb nagyságrendű, és mindig az üzletben résztvevő vállalat kapja a legjobb megjelenést a nemzeti csapatok hivatalos mérkőzés-, és tréningfelszerelésén, a jegyeken, a hazai mérkőzéseken, vagy a csapat edzésein.
A szponzorok mellett a sportszergyártók szintén fontos partnerei a válogatottaknak, érdemes megnézni tőlük befolyt összegeket is. A fenti táblázatból látszik, hogy a sportszergyártók hajlandóbbak hosszabb távra, magasabb összeggel elkötelezni magukat. Kisebb kockázatot vállalnak, mert kevésbé rengetik meg őket a pályán kívül történt, negatív visszhangot kiváltó események, mint a jobban szem előtt lévő főszponzorokat. A sportszergyártók esetében inkább a teljesítmény – vagy annak a potenciálja – számít, és előnyösebben tudják használni a kiemelt profilú játékosokat a marketingcéljaikra.
Forrás: sportingintelligence.com