Mihók Ildikó az Argosz Biztosító alapító tagjaként kezdte pályafutását, majd kilenc éves ING Bankos tapasztalat után visszatért az Argoszhoz, már marketing vezetőként. Nevéhez fűződik az Argosz Biztosító re-brandingje a K&H Általános Biztosítóvá való átalakuláskor. 2007 januárja óta az UNIQA marketing és kommunikációs vezetője, ahol a vállalat marketing stratégiájáért, külső- és belső, termék- és image kommunikációjáért, és a szponzorációért felel, valamint az UNIQA Vital Club márkaépítésén is dolgozik.
Fontosnak tartja a hazai sportmarketing fejlesztését, mellyel hatalmas lehetőségek adódhatnak nemcsak az élsportolók, hanem az utánpótlás számára is. Gyakori önkéntes sportrendezvényeken és társadalmi összefogást igénylő eseményekkor.
A kommunikációs aktivitásukból egyértelmű, hogy az UNIQA kidolgozott, integrált szponzorációs stratégiát alkalmaz. Hogyan építik ezt fel? A vállalat keres meg potenciális szövetségeket, klubokat, egyéni sportolókat, vagy a jogtulajdonosi oldalról induló kezdeményezések közül építik be a megfelelőket?
A sportot, mint az egészséges életmód útját tartjuk támogatásra érdemesnek. Az új generáció biztosítójaként fontosnak tartjuk, hogy nemcsak a versenysportot, hanem az amatőr – és szabadidősport kezdeményezéseket is támogatjuk, hiszen így tudunk példát mutatni.
A sportszponzorációs stratégiánk nagyon tudatos, és koncepción alapul. Sok szövetség, klub, egyéni sportoló keres meg bennünket, azonban van olyan példa is, amikor mi magunk kerestünk meg szponzoráltat. Stratégiánk alappillére az egészséges életmódot hirdető társadalmi felelősségvállalás, és büszkeséggel tölt el bennünket az is, hogy hozzájárulhatunk Magyarország olimpiai éremtáblázaton elfoglalt előkelő pozíciójához.
Külföldi tulajdonban lévő vállalatoknál gyakran előfordul, hogy az anyacég iránymutatásaihoz kell alkalmazkodni. Mekkora szabad mozgástere van az UNIQA magyar központjának a szponzori döntések meghozatalában, a szponzoráltak körének kialakításában?
A hazai sportkultúra szokásai eltérőek az osztrák tulajdonosnál tapasztaltaktól, hiszen amíg Ausztriában messze a legsikeresebb sportág a síelés, addig nálunk inkább a labdajátékok. Az anyacég csak a főbb kereteket szabja meg (pl. tilos az extrém és veszélyes sportok támogatása), de ezenkívül elfogadja és támogatja a helyi döntéseket. Jól igazol bennünket, hogy társaságunk vezérigazgatója, Othmar Michl úr 2009-ben vehette át Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje Polgári Tagozatát a magyar sport támogatásáért.
Színes a szponzori portfoliójuk: művészetekben, társadalmi felelősségvállalásban szintén érdekeltek, de a sporton belül is beszélhetünk egyéni és csapatsportágakról, illetve sportrendezvényekről. Milyen szempontok szerint választanak?
A prevenció fontosságát felismerve állunk olyan kezdeményezések mellé, mely CSR aktivitásaink része lehet. Célunk azon sportolók támogatása, akik sikereikkel példát mutatva tudják bebizonyítani jövendő és meglévő ügyfeleinknek, hogy a jövő motorja az új generáció. Ezen törekvésünket azokon a sportolókon keresztül kívánjuk kommunikálni, akik önálló vagy csapat eredményeikkel is ezt a filozófiát képviselik, és ehhez kapcsolódóan feladatunknak tekintjük az egészségtudatos élet fontosságának hiteles hirdetését.
Az új generáció biztosítójaként hiszünk abban, hogy az arra érdemes szervezetek támogatásával olyan nagyszerű dolgok részesei lehetünk, amelyek jobbá, vidámabbá, értékesebbé teszik mindennapjainkat.
Piaci pozíciónkhoz képest vállalt társadalmi felelősségvállalásunk nagysága mértékadó lehet más szervezetek számára is, illetve mi magunk is örömmel vesszük az új kormányzat sporttal kapcsolatos stratégai elképzeléseit.
Döntésünket befolyásolja:
- társaságunk image-nek és filozófiájának képviselete
- nagy múltú/ tehetséges egyesület/sportoló
- esetleges közös célcsoport, példamutatás
- az eddigi sporteredmények, sportegyesületi célok
- a hosszú távú együttműködés valamint üzleti kapcsolat lehetősége
Az UNIQA kiemelkedő a szponzorálás aktiválásában, élővé tételében. Gyakran szerepelnek a szponzorált sportolóik a cég reklámjaiban, hirdetéseiben, vagy vendégeskednek a rendezvényeiken. Sok hazai vállalat elhanyagolja ezt a szponzorációhoz kapcsolódó, de plusz forrásbevonással járó kommunikációt. Az alkalmazott stratégia része az UNIQA-nál erre külön odafigyelni?
Igen, úgy gondolom, hogy ezen együttműködések aktivizálása nélkül nem is érdemes. Elengedhetetlennek tartom a külső kommunikáció mellett a belső kommunikációs aktivitást is, hiszen fontos, hogy a kollégák is magukénak érezzék, hogy ki is képvisel bennünket.
Rendszeresen részt vesznek támogatottaink a saját rendezvényeinken, ahol a kollégák beszélgethetnek a sportolókkal, művészekkel, közös játékokban vesznek részt, hiszen az átélt közös élmények még közelebb hozzák őket. A belső negyedéves újságokban interjúkat készítünk velük, szervezetten veszünk részt a támogatottak sporteseményein szurkolóként, így szinte egy családként szurkolunk a közös sikerekért.
Az erőteljes külső kommunikációs aktivizálás mellett támogatott sportolóink részt vesznek egyéb CSR aktivitásainkban is, melyet mind belső, mind pedig külső kommunikációban jól lehet aktivizálni.
Mi a tapasztalata, mennyire érettek a magyar szövetségek, klubok, sportolók erre a modern felfogású partneri kapcsolatra, ahol saját megszokott közegükön kívül is meg kell tudniuk jelenni?
Az UNIQA részéről mi magunk is nagyon sok segítséget nyújtunk az általunk támogatott szövetségeknek, kluboknak, hogy változzon a szponzori partnerségről alkotott felfogásuk, szokásaik. A sportmarketing jelenleg Magyarországon még gyermekcipőben jár, de szerencsére a tanulás útján haladunk, és tapasztalataink alapján megállapíthatom, hogy hosszú távon mindenképpen hasznos tud lenni az ilyen típusú közös gondolkodás, együttműködés, melyet nagyban támogat majd a sport stratégiai ágazattá alakítása is.