Szerző: Scott Belsky
Kiadás éve: 2011
Kiadó: HVG Kiadó
Oldalszám: 298
Nyelv: magyar
Hogy az ötlet valóra váljon
A kreativitás és a produktivitás jellemzően nem kéz a kézben járó fogalmak. A szerző, Scott Belsky elhatározta, hogy kideríti, mi lehet a titka azoknak, akiknek már sokszor sikerült összekapcsolniuk a két dolgot, és rendre meg tudják valósítani a legelképesztőbb ötleteiket is. Meglepő, de arra jutott, hogy a csupán 1% az ötlet és 99% a megvalósítás. Vagyis sokkal nagyobb hangsúlyt kell helyeznünk a megvalósításra, legyen szó akár egy apró ötletről, vagy egy világmegváltó problémáról.
Különösebben nem kedvelem a könyvek bevezetőit, mert ritkán tesznek hozzá pluszt a tartalomhoz, és mindig azt várom, hogy elkezdődjön a lényegi rész. A Megvalósítás! bevezetője a szokásosnál is hosszabbra sikeredett – tartalmaz is bőven olyan részeket, amelyek alapos tárgyalásra kerülnek a későbbiekben. Viszont elmesél két történetet, amelyek segítenek megérteni az alapproblémát arra az esetre, ha mi magunk nem tartoznánk az ötletekkel teli emberek csoportjába: hogyan győzzük le önmagunkat, és hajtsuk is végre mindazt, amit kigondoltunk.
A könyv ugyanis alapvetően azoknak hasznos, akiknek rengeteg ötlet pattan ki a fejéből, de nem, vagy csak ritkán lesz belőlük valami. Az ötletek gyártásáról nem esik szó, a lényeg ezúttal a megvalósításukon van! Hiába a legtermékenyebb brainstorming, ha utána elsikkadnak az ötletek, vagy folyton új tervekbe szeretünk bele, és befejezetlenül maradnak az ígéretes kezdeményezések.
Bármennyire is nehéz elfogadni, vagy rávenni magunkat, de a szervezéssel, rendszerezéssel kezdődik a hatékonyság. Ezek segítségével látszanak világosan a teendők, amelyeket végig kell vinni. Szerencsére a könyv nem merül ki az okosságok hangoztatásában, hanem rengeteg példa segíti a gyakorlati alkalmazást, köztük olyan konkrét javaslatok, folyamatok bemutatásával, amelyek azonnal adaptálhatók. Talán a cselekvésmódszertan, a projektvezetés a legszárazabb része a Megvalósítás!-nak (és szerintem jellemzően a szervezést, rendszerezést és rangsorolást a legnehezebb véghez vinni a projektek kezdetén), de a bemutatott módszerek közül mindenki találhat magának olyat, amit közel állónak érez, így meglehet a kezdő lökés a tettek mezejére lépéshez.
A szerző szerint az ötletmegvalósítás következő fontos összetevője a közösség erejének kihasználása. A magányos zsenik kora leáldozott. A közösség megszűri, finomítja, jobb irányba tereli az ötleteinket, előre vivő kapcsolatokra és újabb inspirációra tehetünk szert a hasonlóan – vagy éppen ellenkezően – gondolkodók társaságában. A közösség bevonásának ereje abban is tetten érhető, hogy a mások beavatásával nyilvánosan is felelősséget vállalunk a projektünkért, és ez az ötleteink megvalósítására kényszerít, hiszen lesz valaki, aki számon kéri rajtunk a munkát.
A szervezés és a közösség erejének kihasználása mellett a vezetői képesség az ötletmegvalósítás harmadik lényegi eleme. Ez a tulajdonság nemcsak mások irányítására, hanem saját magunk vezetésére is vonatkozik. Ötleteink akkor lesznek sikeresek, ha igazi vezetőként menedzseljük őket. Bár ez a rész is rengeteg hasznos tanáccsal és gyakorlati példával szolgál, ezek azok, amelyeket a legnagyobb valószínűséggel ismerhetünk már korábbi – menedzsment irányú – olvasmányainkból, tanulmányainkból, vagy a saját tapasztalatinkból. Igaz, ezúttal kifejezetten a kreatív csapatok irányításán van a fókusz.
ÉRTÉKELÉS
Mivel rendre számtalan ötlet cikázik a fejemben, és folyton úgy érzem, hogy két élet is kevés lenne a megvalósításukra, komoly érdeklődéssel vettem a kezembe a könyvet. Nem kellett csalódnom. Több alkalommal is csak bólogattam, hogy igen ez tényleg így van, erre már magamtól is rájöttem a tapasztalataim útján, máskor viszont örültem, hogy olyat olvastam, amit nem küzdelmek árán kell megtanuljak. Hasznos olvasmánynak tartom a Megvalósítás!-t, szerintem egyénfüggő, hogy kinek melyik része nyújt segítséget a tervek valóra váltásához. Számomra a rendszerzés, cselekvésmódszertan volt az.
Kalandra fel, téged is vár a projektmező!
8/10
A SZERZŐ
Scott Belsky amerikai vállalkozó, bestseller író, a kreatív szakma egyik jelentős platformjának, a Behance-nek az alapítója. Tanulmányait a Cornell University-n és a Harvard Business Schoolon végezte. Pályafutását a befektetési bankügyletekkel foglalkozó Goldman Sachs-nál kezdte, ahol meghívást kapott a cég egyik felsővezetői csoportjába, a Pine Streetbe, amely vezetés- és szervezetfejlesztéssel foglalkozott. Érdekeltséggel rendelkezik és egyúttal tanácsadóként tevékenykedik olyan média startupokban, mint a Pinterest és az Uber. Munkái során együtt dolgozott számos Fortune 500 céggel, többek között a Facebookkal és a GE-vel. 2010-ben a Fast Company magazin beválasztotta a „100 Legkreatívabb Üzletember” közé. Feleségével New Yorkban él és dolgozik.