Az amerikai Forbes magazin minden évben kiadja a legjobban kereső labdarúgók listáját. Az idei dobogón nincsen nagy meglepetés, viszont az előző évekhez képest a TOP 20-ban jónéhány játékos található a dúsgazdag kínai bajnokságból is.
A játékosok a klubok és a támogató márkák szempontjából az egyik legértékesebb befektetett eszközök. A mai modern világban a játékosoknak már számos lehetőségük van arra, hogy növeljék a bevételeik nagyságát a különböző szponzorációs együttműködések révén, az adott klubtól kapott fizetésük mellett. A Forbes magazin minden évben megalkotja azon labdarúgók listáját, akik a legtöbbet tehették zsebre az adott évben – jelen esetben 2016. június 1. és 2017. május 31. között – a pályán és a pályán kívüli keresetükből. Az idei lista első három helyezettjében nincsen nagy meglepetés, az viszont mindenképpen elgondolkodtató, hogy mekkora keresetbeli különbség van a második és harmadik helyezett között. Na, de akkor nézzük is a listát!
A dobogós játékosok
Az első helyen a Real Madrid klasszisa, a négyszeres aranylabdás Cristiano Ronaldo található, aki az elmúlt évben 93 millió dollárt keresett. Ebből 58 millió dollár volt, amelyet a pályán focizott össze. Érdekesség, hogy csak ez az összeg is egymagában a dobogó harmadik fokára sorolná a portugált! Összehasonlítva LeBron James, az NBA-ben szereplő Cleveland Cavaliers kosárlabda sztárjának keresetével, aki 31 millió dollárt keres évente a csapatában, az látható, hogy az európai sportpiac egyre közelebb kerül az amerikaihoz.
Visszatérve Ronaldóra, a Realtól kapott fizetése mellé még hozzájöttek a szponzoroktól származó bevételei, amelyek összesen 35 millió dollárral növelték a bankszámláját. A portugál klasszisnak olyan márkákkal van együttműködése, mint a Nike, a Tag Heuer, a Herbalife, a Clear Men’s, a PokerStars, a Nubia, az XTrade, a Sacoor Brothers és a Pestana Hotels. Emellett saját márkás CR7 ruhakollekcióval, valamint hotellánccal is büszkélkedhet. A Nike 2017. decemberében adott a portugálnak egy élethosszig tartó 1 milliárd dollár értékű szerződést.
De Ronaldo nemcsak az offline világban oly értékes a szponzorok számára, hanem a közösségi médiában generált jelenléte miatt is. 275 millió követővel rendelkezik a Facebook, Instagram és Twitter csatornák tekintetében. A Hookit közösségi média elemző kimutatása szerint 176 millió dollár értékű earned médiát generált a szponzorainak a különböző közösségi média felületein megosztott tartalmai révén, amely az elmúlt évben 449 százalékos ROI mutatót jelentett a szponzorai számára. És akkor még a különböző televíziós, print és média megjelenéseket nem is vették számításban. Az amerikai cég számítása szerint Ronaldo 329 közösségi média posztja 474 millió dollár értéket jelentett a Nike számára.
A lista ezüstérmese a portugál nagy riválisa, az FC Barcelona klasszisa, Lionel Messi. Az argentin 53 millió dollárt focizott össze a pályán, míg 27 millió dollár származott az olyan márkákkal való együttműködéséből, mint például az Adidas, a Gatorade, a Tata Motors, vagy az EA Sports. Ronaldóhoz hasonlóan Messinek is életre szóló szerződése van a sportszergyártójával, esetében az adidas-szal. A kimutatások szerint a német cég felelős Messi szponzori bevételeink a feléért.
A dobogó harmadik fokára Messi csapattársa, Neymar fért fel, aki jóval kevesebbet vihetett haza mint az első két helyezett. Neymar összesen 37 millió dollárt keresett az elmúlt évben, amelyből 15 millió dollárt tett ki a fizetése és 22 millió dollár származott a szponzorációs együttműködésekből. A TOP 3-ból Neymar az egyetlen olyan játékos, akinek a pályán kívül fizetése magasabb, mint a pályán keresett. A brazilnak olyan márkákkal van együttműködése, mint a Nike, a Gillette, az Oreo, a Police és a Red Bull.
A TOP 10 legjobban kereső labdarúgó:
Helyezés | Név | Nemzetiség | Klub | Összkereset (millió dollár) | Fizetés (millió dollár) | Szponzoráció (millió dollár) |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Cristiano Ronaldo | portugál | Real Madrid | 93 | 58 | 35 |
2. | Lionel Messi | argentin | Barcelona | 80 | 53 | 27 |
3. | Neymar | brazil | Barcelona | 37 | 15 | 22 |
4. | Garteh Bale | walesi | Real Madrid | 34 | 23 | 11 |
5. | Zlatan Ibrahimovics | svéd | Manchester United | 32 | 27 | 5 |
6. | Wayne Rooney | angol | Manchester United | 23,6 | 17,6 | 6 |
7. | Luis Suarez | uruguayi | Barcelona | 23,3 | 17,3 | 5 |
8. | Sergio Agüero | argentin | Manchester City | 22,6 | 14,6 | 8 |
9. | James Rodriguez | kolumbiai | Real Madrid | 21,9 | 14,9 | 7 |
10. | Paul Pogba | francia | Manchester United | 21,2 | 17,2 | 4 |
Érdekességek a lista kapcsán
A TOP 20 játékos összesen 575 millió dollárt keresett. Ebből a legtöbbet az angol Premier League ad, nyolc játékos személyében, míg a spanyol La Liga hét játékossal képviselteti magát. Az angol első osztályban a legmagasabbak a játékosok keresetei, átlagosan 3,2 millió dollár, míg a La Ligában csupán feleannyi, vagyis 1,6 millió dollár. Zlatan Ibrahimovics a legidősebb játékos a listán a maga 35 évével. A svéd klasszis 32 millió dollárt keresett, ebből 27 milliót a pályán. A legfiatalabb szintén egy ManchesterUnited játékos, Paul Pogba, aki 17,2 millió dollárt focizott össze az összesen 21,2 millió dolláros keresetéből.
A TOP 20-as listára már kettő Kínában focizó játékos is felkerült, amely nem olyan nagy meglepetés annak fényében, hogy Kína miniszterelnöke Xi Jingping nemzeti prioritássá nyilvánított a labdarúgást és hatalmas mennyiségű pénzt ölnek bele. A Shanghai SIPC játékosa, a brazil Hulk a 12. a listán, 20,1 millió dolláros jövedelméből 19,1 millió dollárt tesz ki a pályán keresett fizetése. A másik Kínában focizó játékos, aki felkerült a listára, az olasz Graziano Pelle, a maga 18,1 millió dolláros keresetével.
A cikk az amerikai Forbes írása alapján született.
Forrás: forbes.com