Júliusban volt 25 éve, hogy megszületett a sporttörténelem egyik legismertebb szlogene. Talán az Apple “Think Different”, és a Volkswagen “Drivers wanted” kampánya emelkedett hasonló magasságokba, mint a Nike végtelenül egyszerű „Just do it”-ja.
A kampány legelső sorozata, egy 80 éves futóról, Walt Stackról szólt, amint kocogva a Golden Gate hídon azt mesélte el, hogy minden reggel 17 mérföldet fut, és azzal viccelődött, hogy télen a fogait, az öltözőben hagyja. Azóta rengeteg sportoló, híresség és sportesemény adta a nevét a jól ismert mondathoz.
Amikor Dan Wieden kampányfőnököt 2009-ben a szlogenről kérdezték, azt válaszolta, hogy az akkoriban futó, közel fél tucat reklám különböző sportokat és különböző témákat hirdetett, és nem volt egységes üzenetük. Állítása szerint az egyszerűség a titka a nagy ötleteknek. Könnyen megjegyezhetőnek és felidézhetőnek kell lennie, továbbá a szószerinti értelménél többet kell jelentsen. Ezzel kapcsolják ugyanis az emberekhez a márkát, amelynek vásárlói rendkívül sokféle sportot, számos szinten és intenzitással űznek. Ez egy olyan üzenet, amely mindenkinek segít a céljai elérésében, a saját tempójában.
Wieden kifejtette, hogy figyelemmel követte, az akkori idők egyik legellentmondásosabb személyének, a kétszeres gyilkost Gary Gilmore-nak a kivégzését. Tíz év szünet után őt végezték ki először Utah államban. Gilmore a kivégzőinek az utolsó szó jogán csak annyit mondott: „Let’s do it!”. Ez a megmagyarázhatatlan és homályos mondat ragadta meg Wieden fantáziáját.
„A túlzott adathalászat, nem feltétlenül öli meg a kiváló ötleteket, viszont gátolhatja a hatékony inspirációt, ha a számszerűsíteni akarjuk azt, amit nem lehet. A média hajlamos arra figyelni, és azt hajkurászni, hogy egy márka akkor jó, ha a statisztikák alapján céloz meg egy réteget a gyors eladás reményében. Nálunk a „Just do it” azt jelenti, hogy egy olyan team vagyunk, amelyik elég bátor a saját víziói és elképzelései megvalósításához, ösztönözve a vásárlókat arra, hogy velünk együtt merjenek nagyot álmodni” – mondta Wieden.
A Nike népszerűsége tagadhatatlan mind a sportolók, mind a hétköznapi emberek körében. Jól mutatja ezt, hogy bár a pénzügyi, befektetői elemzések kisebb megtorpanásról számoltak be, Brazíliában 100 millió dolláros beruházásba kezdenek a piac mérete és a közelgő világesemények – labdarúgó világbajnokság [2014], olimpia [2016] – miatt. Egyik legnépszerűbb termékük, a Nike Air Max futócipő évek óta töretlen sikernek örvend, sőt az utóbbi pár évben újra felfedezték maguknak az emberek és a hírességek egyaránt.
Forrás: adweek.com