Stefano Favaro talán az első ember, aki piaci alapon kezdett sportmarketing tevékenységbe hazánkban. Egyszer már felért a csúcsra, és újra oda akar jutni. Az olasz üzletembert szinte kérdezni sem kell, lelkesen, hosszan mesél saját és csapata tevékenységéről illetve nemzetközi és hazai tapasztalatairól.
A Benetton évek
A legjobbkor kerültem a Benetton csapatához. 1986-tól 1991-ig dolgoztam a cégnél a sportmenedzsment területén, amikor a legtöbb új dolog indult. Hihetetlenül előre tervezett a vezetés és elképesztően sokat dolgoztunk. A Benetton volt az első cég Európában, amelynek saját sportcsarnoka volt! Saját csapataink voltak a rögbiben, a kosárlabdában és röplabdában. Szerencsére mindhárom sportágban elég hamar jöttek az eredmények, ami nagyon erősen hozzájárult a márka sikeres építéséhez. Ezután jött az igazán nagy dobás, a Forma 1. Egy komplett csapatot vásároltunk, hihetetlen PR lehetőségeket teremtve ezzel a brandnek. Ma sokan a Red Bullt hozzák fel jó példának a sportmarketingben, mi ott közel 30 évvel korábban megteremtettük a mintát.
Ezekben az években tanultam mindannak az alapját, ahogyan ma is dolgozom. Mindig az adott helyzethez, feladathoz igazítom és persze a módszerek változnak, de a lényeg: szinergia és stratégia, valamint egy nagyon jól motivált és profi csapat. Ez mindennek az alapja.
A Talmácsi brand
A Benettonnak 1991-től regionális üzleti tevékenységet végeztem. Négy alkalommal mentem a Párizs-Dakar rallyn, ahol szintén sokat tanultam. Aztán belevágtam a következő nagy kalandba, 2001-ben elindult az együttműködés Talmácsi Gáborral. A közös munkának több, nagyon jól szétválasztható szakasza volt.
Először is meg kellett mutatnunk az embereknek, hogy mi az a motorsport. A magyarok nagy részének ez semmit nem jelentett. Amúgy is érdekes sportág ez, hiszen még azt is nehéz eldönteni, hogy egyéni vagy csapatsportról beszélünk. Leültem és végeztem egy SWOT analízist. Megpróbáltam mindent a lehetőségek irányába vinni. Mivel Talma már világbajnoki sorozatban versenyzett, de nagy eredménye még nem volt, az üzenet az lett, hogy legyünk büszkék arra, hogy egy magyar fiú ott van ebben az elit sorozatban, ahol az egész világból csak 30 ember van. Ezután jött a következő fázis, amihez már sikerek kellettek. Itt a kommunikáció es a marketing stratégia arra volt építve, hogy a mi fiunk már közvetlenül a gyári csapatok mögött van. Persze mind több médiapartnert próbáltunk bevonni. Harmadik lépésként már, mint a régió vezető emberét mutathattuk Gábort. A további győzelmek után már azt tudtuk mondani, hogy Talmácsi nem csak a motorsport, hanem a teljes magyar sport nagy egyénisége. Végül pedig már nem csak a sportszerető közönség felé kommunikáltunk, a Talmácsi sztori egy igazi sikertörténet lett, egy tehetséges ember álmainak megvalósulása. Imádták az emberek.
Mindig mindenre felkészültünk. Mit mondunk győzelem, dobogó, kiesés esetén. Hogyan használjuk a sajtót. Hogyan szerzünk partnereket. Sosem szponzorokban, logó elhelyezésekben gondolkoztunk, hanem mindig hosszú távú együttműködésekben. 2004 és 2011 között mindössze egy partnert cseréltünk!
A Talma brand végeredménye őrület lett. Amikor világbajnok lett és hazajöttünk, több ezer (állitólag 20. 000) ember fogadott minket Ferihegyen, köztük 3.000 motoros. Le kellett zárni a repteret. Az akkori miniszterelnöki kabinetfőnök is várt minket, rendőrségi felvezetéssel mentünk a városközpontba. A sajtótájékoztatóra alig fértek be az érdeklődők, és utána is hónapokig szétszedtek minket. Tartottunk egy bulit a Syma Csarnokban a szurkolókkal, telt ház volt, élőben adta a televízió. Talma életrajzi könyvét, amit jóval korábban találtam ki, és a hosszú utazások alatt diktafonra mondott fel, a 15 ezres első kiadás után újra kellett nyomni, végül közel 28 ezret adtunk el belőle.
Mindez egy remek csapatnak, és a végig tudatos stratégiának volt köszönhető. De ez is kevés lett volna, ha nincs eredmény. Azt tudomásul kell venni, hogy a sport sok értéket hordoz, de a győzelemről szól és nálam Coubertin báró „nem a győzelem, hanem a részvétel a fontos” mondata nem alkalmazható.
Új kihívások
2010-ben lejárt a szerződésünk Talmácsival, amit nem hosszabbított meg. Volt egy profi csapatunk, de új útra kellett lépnünk. Választhattam volna azt, hogy a csúcson visszavonulok és majd valami egész másba kezdek. De imádom a motorsportot, így kicsit átgondoltam, hogy mit és hogyan szeretnék, majd új munkákba kezdtem. Sebestyén Péternek segítettem, először csak a háttérből, de aztán egyre erősebb lett az együttműködés. Nagyon tehetséges, tavaly egyetlen magyarként indult az Európa-bajnokságon, idén leigazolta a Honda és a világbajnokságon motorozik.
Amikor Talmácsival megszűnt a közös munka, új piaci partnereket kellett találni. A Henkel lett az első új cégünk, akiknek máig dolgozunk, és akik nagyon jó referenciát jelentenek nekünk. Sok mindenbe fogtam bele, először is építettem egy új csapatot. 2015-ben idehoztam a Nitro Circust, tavaly létrehoztam Németh Ottó (Henkel Magyarország Beautycare üzletág, ügyvezető igazgató) ötletéből a Magyar Everest Expedíciót. Jó új dolgokat tanulni, új sportágakat megismerni. És egy exkluzív információ: idén a Tour de Hongrie rendezvénnyel is kapcsolatba kerülünk, az alapot a Polartec-Kometa csapat szereplése adja, ránk bízzák a csapat sportkommunikációját az egész Tour de Hongrie alatt, és rajtuk keresztül a hazai szervezőkkel is együtt fogunk működni.
Két dolgot emelnék ki mostani tevékenységünkből. Az egyik a Spíler TV-vel való kapcsolatunk. Már „Talma idejében” foglalkoztam MotoGP közvetítések szervezésével, most pedig megvásároltam a Superbike, a Rallycross, a Speedway, a Supercars European Talent Cup jogait és mi vagyunk a MotoGP közvetítések producerei. Ez így együtt jelenti a Spíler Motorsport HD produkciót. Erre a munkára egy teljes szerkesztőséget építettünk fel! A nézettségi adatok jók, így tovább fejlesztünk.
A másik a Sport&Events Academy ahol két fiatal magyar motoros élversenyzővé válását segítjük, építjük. Rossi Moor 10, Görbe Soma 12 éves, mindketten nagyon tehetségesek, már hozzák az első eredményeket. Soma már az European Talent Cupban versenyez, ahonnan egyenes út vezet a MotoGp Moto-3-as kategóriába, és amelynek futamait ugye mi is közvetítjük. A régi recept működik: szinergia és stratégia! Megvan a média háttér, a televíziós közvetítés, hozzá a sport tartalom, ez pedig majd hozza a partnereket. Már csak az eredmények kellenek. Ha az is meglesz, a csúcsra jutunk! Mert egyszer világbajnoki címet szerezni csoda, de ha meg tudod ismételni az az igazán király!
2 hozzászólás
Pingback: Ilyenekre költötték el a Digitális Jólét Program milliárdjait - 444
Pingback: Ilyenekre költötték el a Digitális Jólét Program milliárdjait – 444.hu – movarinfo.hu