A Nemzetközi Labdarúgó Szövetség komolyan veszi együttműködő partnereinek védelmét: több mint 2500 esetben tett lépéseket a dél-afrikai világbajnoksághoz kapcsolódó szponzorációs jogok védelmében. Szőrszálhasogatásuk miatt azonban több bírálat is érte szakembereiket.
A FIFA nagy figyelmet fordít szponzorai exkluzivitásának – és ezzel együtt kereskedelmi bevételeinek – biztosítására. A globálisan több mint 2500 esetben indított eljárás szenvedő felei főként utcai árusok, illetve kisebb forgalmú kereskedők, vendéglátó egységek, amelyek illegálisan használják a 2010-es dél-afrikai labdarúgó világbajnokság jogi védelem alatt álló szóösszetételeit, jelképeit. Az ügyek közel ötöde lokális.
„A jogi lépések megtételét mi sem élvezzük: költségesek és kimerítők… de nem engedhetjük, hogy olyan vállalatok jussanak jövedelemhez egy márka használatából, amelyek nem fizettek érte, míg mások hatalmas összegeket áldoznak a jogokra” – mondta el az ambush marketing tipikus példáját Mpumi Mazibuko, a FIFA jogvédelmi menedzsere. Mazibuko szerint a szövetség minden esetben próbálja tárgyalásokkal megoldani a helyzetet, mielőtt jogi útra terelné a dolgokat.
Thierry Weil, a FIFA marketing igazgatója, azt hangsúlyozta, hogy rajtuk kívül a házigazda ország és városai, valamint a helyi szervezetek is rengeteg pénzt és emberi erőforrást fektetnek a rendezvénybe, és exkluzivitás nélkül nehéz lenne hivatalos szponzorokat találni. Kiemelte, hogy a FIFA a partnereitől befolyó tőkéből finanszírozza 208 tagszervezetét és összes eseményét, beleértve a női és korosztályos tornákat.
A kilencvenes évek elejéig a világbajnokság szponzorainak nem volt különösebb okuk nyugalmuk elvesztésére. A problémák, és a hivatalosságot megkerülő ambush marketing terjedése ezután vált aggasztóvá: 1994-ben szórványosnak mondható 258 esetben volt szükség jogi lépésre 39 országban, 1998-ban már 773 szabálysértést regisztráltak 47 országban, 2002-ben több mint duplájára nőtt ez a szám [1884 ügy, 94 országban], míg 2006-ban 3300 alkalommal adtak okot vizsgálatokra 84 országban.
Az adatok alapján érthető, hogy a FIFA különösen figyel védjegyei jogos használatára. Ugyanakkor ellenőrei néha túlzott komolysággal lépnek fel. A futballabda, a labdarúgó játékos a dél-afrikai zászló, a vuvuzela [jellegzetes helyi műanyag kürt], és a „labdarúgó világbajnokság 2010” szóösszetétel bármely kombinációja – rövidített is! – azok közé a szimbólumok közé tartoznak, amelyek közül kettő vagy kettőnél több együttes szerepeltetése biztosan jogi lépéseket von maga után – noha egyedül az utóbbi a FIFA bejegyzett védjegye. Sőt a torna ideje alatt kiemelten figyelnek majd arra, hogy a stadionok közvetlen környezetében bármilyen árucikk, étel-ital, amely nem hivatalos szponzortól származik, csak abban az esetben értékesíthető, ha a márkajelét letakarják.
A FIFA eddigi legvitatottabb döntése az volt, amikor a kulula.com fapados légitársaság South African Sunday Times-ban megjelent reklámját visszavonatták és céget a hirdetéstől való elhatárolódásra szólították fel. A hirdetés fősora a következő volt: „The Unofficial National Carrier of the You-Know-What” [A Nem Hivatalos Nemzeti Utasszállítója A Tudod-Minek]. A FIFA lépését a közvélemény a humorérzék teljes hiányára vezette vissza.
Forrás: fifa.com, allafrica.com