Brady karrierje során mintegy 292 millió dollárt keresett a pályán és 160 millió dollárt szponzorációkból, de sokan úgy vélik, hogy ezzel még csak a felszínt kapargatjuk a benne rejlő lehetőségekből. Az NFT-ktől [nem helyettesíthető tokenek] kezdve a ruházati cikkeken át az arculati jogokig [NIL – Name, Image and Likeness] Brady rohamos ütemben lépett be a különböző piacok széles skálájára, és úgy tűnik, hogy eddig szinte mindenhol jó lóra tett.
A profi sportolóból sikeres üzletemberré válás egyre inkább tendencia, egyfajta divattá vált főleg az amerikai piacon. Shaquille O’Neal, Serena Williams, Michael Jordan vagy éppen Patrick Mahomes is több olyan cégbe szállt be befektetőként az aktív sportkarrierje alatt és után, ami később tovább növelte a vagyonát, valamint jelentős pozíciókat alakítottak ki maguknak az üzleti életben is. A részvények tulajdonlása megszokottnak tekinthető [Pl. LeBron James áttételesen a Liverpool FC tulajdonosa is!], ugyanakkor a hírnév, az adott sportoló márkanevének kiaknázása is validált üzleti modellé vált [pl. Conor McGregor és a whiskey esete]. Brady egyszerre több vasat tart a tűzben, nézzük meg, milyen mérföldkövek mentén bővítette portfólióját az elmúlt évtizedekben.
Ő is a reklámokból alapozta meg a vagyonát, de ez csak a kezdet volt
A világklasszis játékos egyik első nagy támogatói szerződése az volt, amikor 2010-ben szerződést kötött az Under Armourral. Az amerikai sportszergyártó mellett az évek során az Upper Deck, a Fanatics, a Molecule Mattress, az IWC, a Christopher Cloos, az Aston Martin, az UGG és az FTX is felsorakozott. Ezek a reklámok segítettek neki meggazdagodni, ám tulajdonrésszel ezekben a cégekben, vagy bizniszekben nem rendelkezett.
Brady hivatalosan saját vállalkozásai jelenleg:
- TB12 [alapítás éve 2013]: teljesítmény/életmód márka
- 199 Productions [2020]: globális médiavállalat, amely eredeti prémium tartalmakat fejleszt
- Autograph [2021]: NFT platform, amely ikonikus sportolókra összpontosít
- Brady [2022]: „új generációs” ruházati vállalat
A Front Office Sports becslései szerint a négy iparágban indított és menedzselt cég [életmód, ruházat, NFT, média] összesen 1 milliárd dollárt ér cégértéken Brady számára, már most. Nem rossz jövőkép, annyi szent.
TB12: Fókuszban az e-kereskedelem
A TB12 táplálékkiegészítő cégként indult, és mára egy olyan teljesítménnyel és életmóddal foglalkozó vállalattá fejlődött, amely edzéseket, táplálékkiegészítőket, sportruházatot és edzőeszközöket kínál. Licencszerződést kötött az IMG sportmarketing ügynökséggel is, ami segít megerősíteni a vállalat e-kereskedelmi jelenlétét. A piac telített, ugyanakkor növekvő: mind a sportgyógyászati, mind a sportteljesítményt fokozó táplálékkiegészítők piacán jelentős bővülést várnak a szakértők, amelyen a TB12 márkának is jut egy szelet.
A legforróbb cég: az Autograph szerepe az NFT piacon
Az Autograph valószínűleg Brady legtöbbet emlegetett üzleti vállalkozása, legalábbis az utóbbi hónapokban. Az NFT platform nemrégiben 170 millió dollárnyi befektetést gyűjtött be a pletykák szerint 3,2 milliárd dolláros értékelés mellett. Az NFT-k jelenleg igazi forró témának számítanak, ami nem csoda annak tudatában, hogy például csak az OpenSea NFT piactéren az NFT-k teljes kereskedési volumene 5 milliárd dollár volt januárban, szemben a 2021-es év azonos időszakában elért 8 millió dollárral. Ez óriási bővülés és sebesség.
Az Autograph üzleti modellje arról szól, hogy közvetlenül a sportolókkal köt partnerséget – többek között olyan szupersztárokról van szó, mint Wayne Gretzky, Naomi Osaka, Tony Hawk, Simone Biles és Tiger Woods – és a rájuk épített NFT-ket értékesítik. Ez abból a szempontból is okos ötlet, hogy az üzlet beindításához szükséges marketingköltségek jelentősen csökkennek a versenytársakhoz képest. Brady kezében ez az Autopgraph abszolút ütőkártya lehet.
Mert a sportban mindig kell egy médiavállalkozás is
A produkciós stúdiók színvonalát és értékét elsősorban az általuk előállított tartalom fémjelzi. Erre az útra már LeBron James is rálépett a SpringHill nevű vállalkozásával, amit 2021 októberében 725 millió dolláros értékelés mellett a RedBird Capital, az Epic Games és a Nike pénzét szerezte meg a további terjeszkedéshez. Brady is valami hasonlóra készül a 199 Productions-szel: az első produkció egy dokumentumfilm volt [Unseen Football], amihez a „Bosszúállók – Végjáték” rendezőit, Joe és Anthony Russót szerződtette. A 199 Productions egyelőre egy induló vállalkozás, kiemelkedő potenciállal, amibe bármikor beszállhat egy „nagy hal”.
Nagy célok a divatban is
Az Under Armour szponzoráció kellően megalapozta a szupersztár vagyonát, ugyanakkor Brady arra is rájött, hogy hosszútávon egy saját márkával még tovább juthat. A divatipar jeles képviselőivel megalapított Brady márka a letisztult formákat követi, egyedi termékjellemzője egyelőre maga a sztár jelenléte és neve. A Front Office Sports becslései szerint ez a piac is jelentős növekedési pályán van, ugyanakkor rendkívül telített. Brady itt is bízik a sikerben, szakértőkkel veszi körül magát, és bőszen építi márkaportfóliója ezen elemét is.
Jövedelem vagy vagyon? Jelentős a különbség!
Tom Brady esete is mutatja, hogy óriási paradigmaváltás van a sportolók pénzhez való viszonyában. A sztárok korábban a sportkarrierjük alatt „összekaparható” éves jövedelmükre és a szerződésekben szereplő összegek, bónuszok maximalizálására törekedtek. Az elmúlt fél évtizedben azonban egyre inkább látszik az a trend, hogy már az aktív éveik alatt is keresik a befektetési lehetőségeket, saját vállalkozásokat indítanak, startupokba társulnak be és igyekeznek kihasználni a hírnevük adta lehetőségeket. Az amerikai piacon ez már bevett gyakorlat – hamarosan nem a kereseti listák lesznek a mérvadók, hanem a vagyonfelhalmozás lesz a siker mértékegysége.