Az ország legértékesebb sportolóit bemutató listák összeállításánál és a marketing díjak odaítélésénél jellemzően figyelembe szokták venni a sportolók, sportszervezetek közösségi média jelenlétét, aktivitását, viszont a részletek ritkán kerülnek bemutatásra. Hazai viszonylatban nem találkoztunk még a sportolók, sportszervezetek követői bázisát alapul vevő rangsorokkal sem. Ezért vállalkoztunk egy nagy feladatra: félévente összeállítjuk a legtöbb Facebook, illetve Instagram követővel rendelkező sportolók és sportszervezek TOP 10-es listáit.
Noha a posztolás gyakoriságát, a bejegyzések tartalmát és az interaktivitást nem vizsgáltuk, pusztán a követők számát néztük, a cikkben szereplő grafikonok jó kiindulási alapot adnak a további elemzésekhez és egyfajta értékmérőként is szolgálnak. Hosszabb távon pedig a nagy sportesemények hatásának vizsgálatára és trendek elemzésére is alkalmas lehet.
Az első helyzetképet 2021 júliusában készítettük, így az azóta eltelt hat hónap változásait már bemutatjuk az aktuális listákhoz tartozó szöveges értékelésben.
Sportolók
A legtöbb Facebook követővel rendelkező magyar sportolók TOP 10-es listáján a labdarúgók vannak a legtöbben, szám szerint négyen. Rajtuk kívül három úszó, két autóversenyző és egy teniszező szerepel még az elitben.
A nemek szerinti megoszlás egyenlő, a közvetlen élmezőnyt a női sportolók uralják.
Legutóbbi összeállításunk, július óta ugyan nem gyarapodtak jelentős mértékben a követői, de Hosszú Katinka stabilan őrzi az első helyét. A dobogósok közül Keszthelyi Vivien követői nőttek a legnagyobb számmal, viszont ez továbbra is csak a második helyre elég. Noha Szalai Ádám az elmúlt fél évben veszített pár száz követőt, a harmadik helye egyelőre nem forgott veszélyben.
A közvetlen élmezőny után átrendeződött a sorrend, a Lipcse két magyar válogatott labdarúgója előzött nagyot. Orbán Willi négy helyet ugrott előre és a követői úgy nőttek 50 ezerrel hogy utoljára 2017-ben (!) posztolt az oldalára. Gulácsi Péter két helyet javított, az ő tábora is szépen gyarapodott, közel 40 ezerrel lettek többen. Július óta ők ketten szerezték magasan a legtöbb új követőt a tízes listán.
Nincs újonc az élmezőnyben, de erre nem is lehet számítani a közeljövőben, a tizenegyedik helyen található Nikolics Nemanja tisztes távolságból, 69 ezer rajongóval követi a többieket.
Az Európa-bajnokság és az olimpia uralta 2021-es nyárból tehát a labdarúgók jöttek ki jobban a Facebookon, az olimpikonjaink nem tudtak a médiafigyelemből jelentősen profitálni.
A legtöbb Instagram követővel rendelkező magyar sportolók TOP 10-es listáján még nagyobb a labdarúgók fölénye: öt labdarúgó mellett három úszó és két teniszező található rajta. Újoncot ezen a listán sem avathatunk.
Dzsudzsák Balázs ugyan “beindult” Instagramon, július óta nyolcszor jelentkezett, de még így is mindössze 30 (!) posztja van a hivatalos oldalán. Veszített közel 2 ezer követőt, azonban ezzel is az 1 milliós álomhatár fölött tudhatja a táborát, amivel továbbra is toronymagasan vezeti a listát. A második helyet Szalai Attila szerezte meg, aki 117 ezer követőt gyűjtve nemcsak az 500 ezres küszöböt lépte át, hanem egyúttal Hosszú Katinkát is a képzeletbeli dobogó harmadik fokára taszította. Jól érzélkelteti a teljesítmény mértékét, hogy Szalai Attila csak az utóbbi fél évben gyűjtött akkora tábort, amellyel önmagában benne lenne a TOP 10-ben!
Szoboszlai Dominik tábora szintén jelentősen, 85 ezer új követővel gyarapodott július óta, és ha ilyen ütemben halad tovább, akkor könnyen elképzelhető, hogy a fél év múlva esedékes következő listánkon már vele lesz teljes a TOP 3 Hosszú Katinka helyett.
Még egy érdekes helycsere történt a listán, Jakabos Zsuzsanna váltotta Stollár Fannyt a nyolcadik helyen, annak köszönhetően, hogy az úszónak 15 ezerrel több követője lett, mint a teniszezőnek (23 vs 5 ezer új követő).
Sportszervezetek
A sportolók után nézzük a legtöbb Facebook követővel rendelkező magyar sportszervezet TOP 10-es listáját!
Pici csökkenéssel, 700 követőt veszítve tavaly július óta, de még éppen 300 ezer fölötti táborral őrzi vezető helyét a Magyar Vízilabda Szövetség a sportszervezetek közötti rangsorban. Ezután két közkedvelt sportág egy-egy népszerű klubja következik: a Ferencvárosi Torna Club található a második helyen, a Telekom Veszprém pedig a képzeletbeli dobogó harmadik fokán.
Érdekesség, hogy a labdarúgás nemcsak a szűk élmezőnyt, de a TOP 10-et sem dominálja, ugyanis a kézilabdát négy, míg a labdarúgást csak három szervezet képviseli a listán – a sportági szövetségek mellett három, illetve kettő klub.
A már említett sportágak mellett az úszás és a tenisz fért még be a TOP 10-be: a Magyar Úszó Szövetség a hatodik a listán, a Magyar Tenisz Szövetség pedig a tizedik.
Szintén figyelemre méltó, hogy a sorrendben nem történt változás az elmúlt fél évben, és ezt csak részben magyarázza, hogy az egyes helyezettek között viszonylag nagy a távolság. A kép teljességéhez az is hozzátartozik,, hogy a sportszervezetek alig gyűjtöttek új követőt ezen a platformon: egyedül a Magyar Kézilabda Szövetség tábora nőtt érzékelhetően, 7.500 követővel, tízből hat (!) sportszervezet kevesebb, mint ezer új rajongót tudott arról meggyőzni, hogy érdemes a követés gombra nyomni.
A legtöbb Instagram követővel rendelkező magyar sportszervezet továbbra is a Ferencvárosi Torna Club, megelőzve a Magyar Labdarúgó Szövetséget, a másik sportszervezetet, amely még szintén 100 ezernél több követővel büszkélkedhet. A képzeletbeli dobogó harmadik fokán a Telekom Veszprém áll magabiztosan.
Érdekesség, hogy egyedül ezen a listán van új szereplő: a Magyar Olimpiai Bizottság 2020 végén indított szurkolói márkája, a Magyarock követelt helyet magának, a hatodik helyen debütálva. A siker nem érdemtelen, ez az oldal tudta a legnagyobb növekedést produkálni tavaly július óta, több, mint 20 ezer új követőt szerezve.
A MOB mellett csak a labdarúgáshoz és a kézilabdához kapcsolódó szervezetek fértek be a TOP 10-be, és ahogyan a Facebook listán, úgy itt is az előbbi sportág felé billen a mérleg – a sportági szövetségek melletti négy kézilabda, illetve három labdarúgó klubnak köszönhetően.
Külön figyelemre méltó, hogy a Fradi a – leginkább a labdarúgással kapcsolatban használt – fő oldala mellett a női kézilabda csapattal is képviselteti magát a listán.
Említést érdemel még, hogy a TOP 10-ből a DVTK csúszott ki.
TikTok
Kíváncsiságból megnéztük, hogy kik a korai elfogadók a közösségi média újdonságaira, vagyis melyik sportoló, sportszervezet vette használatba a TikTokot. A rövid, többnyire zenei háttérrel ellátott és különböző filterrel, effektekkel színezett felvételek készítésére és megosztására használható videómegosztón azért került hamar a nyugati sportvilág célkeresztjébe, mert stratégiailag fontos piacokat – USA, Kína, India – és a jövő szurkolóit jelentő fiatal korosztályt – Gen Z – érhetnek el vele.
Ebben a listában együtt szerepelnek a sportolók és a sportszervezetek, mert a TikTok jelenlét egyelőre nehezen feltérképezhető, gyakran még azok a klubok, szövetségek sem tüntetik fel a honlapjukon a TikTok oldaluk elérhetőségét, amelyek aktívak az oldalon.
Viszonylag kevés magyar sportoló és sportszervezet van jelen ezen a platformon, viszont jól jártak, akik korán belevágtak, mert rövid idő alatt sok új követőre tettek szert. A TOP 5-ben nagy volt a pezsgés az elmúlt fél évben, a korábbi listánk összeállítása óta. Mindegyik szereplő tábora szépen gyarapodott, ebből legjobban az FTC jött ki, ugyanis a klub a TOP 5-ben két szakosztállyal is képviselteti magát: a labdarúgók az MLSZ-t megelőzve a második, míg a kézilabdázók újoncként a negyedik helyen találhatók. A lista továbbra is Hosszú Katinka nevével kezdődik, a MOB pedig több, mint háromszorosára növelve a követői számát, megőrizte tagságát az élmezőnyben. Az MTK Budapest a júliusi negyedik hely után hullott ki a szűk elitből.
- Hosszú Katinka 52.300 (változás 2021. július óta: +11.500)
- Ferencvárosi Torna Club 51.600 (+16.100)
- Magyar Labdarúgó Szövetség 49.400 (+13.200)
- FTC Kézilabda 38.500 (új)
- Magyarock / Magyar Olimpiai Bizottság 30.800 (+21.800)
A 2021 júliusában készített teljes közösségi média körképünk elérhető ezen a linken.
Kimaradt valaki, vagy hiányérzeted van a fenti listákkal kapcsolatban? Írj nekünk az info@sportsmarketing.hu email címre és a következő kiadásban frissítjük az összeállításokat!
Megjegyzések:
Sportolóknál csak az aktív sportolókat vettük figyelembe a lista összeállításánál.
A sportszervezeteket rangsoroló listánkon csak klubokat, sportági szövetségeket és a sporthoz kapcsolódó társadalmi szervezeteket (pl. MOB) vettünk figyelembe.
A lájkolók száma helyett minden esetben a követők számát néztük, mert a követők azok, akik értesülnek az oldal bejegyzéseiről.