Mattia Binotto lett a Ferrari Forma 1-es csapatának új vezetője. A bejelentés megtörtént, így azt minden bizonnyal megelőzte egy aláírás. A kézjegyek fölött a Scuderia Ferrari és az új csapatfőnök közötti megállapodás van. Ezt a szerződést nem láttuk, de eljátszottunk a gondolattal, hogy mi lehet benne. Valójában nem is ezzel, hanem azzal, ha mi írtuk volna, akkor miket szerepeltettünk volna benne.
Kiindulás: mit lehet levonni az előző vezető, Maurizio Arrivabene négyévnyi munkájából. Nem volt világbajnoki cím. 81 futam, 71-szer dobogó, 14 győzelem 12 pole. Ferraris mércével mérve nem túl sok. Arrivabene kiváló menedzser, kiszedte a csapatot a gödörből, de nem lökte a csúcsra. A (rész)siker elvárás, de valójában ennyi év után a győzelem is.
A kiindulásból következően az „építkezés ideje” lejáróban van. Győzelem kell, amihez siker-indikátorokra van szükség. Ilyenből bőven látni kellene a szerződésben: milyen eredményeket kell hozni. Itt nemcsak a versenyek produkciói lényegesek, hanem a csapaton belüli kommunikáció, az utasítási ívek, a technikai protokollok, a külső kapcsolattartás a csapatokkal, szabályalkotókkal, szabály-végrehajtókkal egyaránt fontosak.
Az új vezető 1995-ben igazolt a Ferrari tesztcsapatához, 1997-től 2003-ig a motorrészleg tesztelésével dolgozott. 2004-ben versenymérnök, 2007-ben főmérnök lett, 2009-től a motor és a KERS fejlesztésének vezetője volt. Vagyis Binotto nem menedzser, hanem mérnök. A hírek szerint a technikai stáb továbbra is Binottonak jelent (elvégre ő volt eddig a technikai igazgató), amiből következően a csapatfőnök nagyobb hatalommal, de nagyobb felelősséggel is bír majd.
Fékeket és korlátokat kell elhelyezni a szerződésben, hogy a vezető
- ne aprózhassa el magát, ami ronthatja a teljesítményt (gondoljunk csak egy versenyhétvége éjszakai technikai problémájának megoldására, ami után a másnapi versenyen kialvatlanul is meg kell hozni a stratégiai döntéseket)
- a teljhatalma megtartsa a csapaton belüli rivalizálást (tehát ne dőljön hátra mindenki azzal, hogy „Mattia majd megmondja”)
- ne okozzon időveszteséget, hogy mindenki a „főnökkel” akar majd beszélni, így a beszámolás/beszámoltatás rendjét is külön szabályozni kell
- ne hivatkozhasson a külső körülményekre az eredménytelenség esetén (gondoljuk meg: ha ezt megtehetné, akkor előreláthatóan megvan a jövő évi biankó mentség, ami csak egy név – Lewis Hamilton)
A szerződésnek segítséget kell nyújtania Binottónak, hogy a menedzseri hiányosságait „elfedje”, de a mérnöki tudását kamatoztathassa. Erre számos technika van, de ez egy másik írás témája.
A szerződést rövid intervallumú határozott időre vennénk. Valószínű, hogy az elbocsátás lehetőségét is eltolnánk a csapat szempontjából kedvező irányba.
Kevésbé diplomatikusan megfogalmazva: a szerződés biztosítsa, hogyha
- nincs eredmény – repül
- nincs csapatösszhang – repül
- nem kerül újra a Ferrari a fejlesztési verseny élére – repül
A szerződés bizonyosan a fentiek miatt is erősen egyoldalú a csapat javára. Azonban ha jönnek az eredmények, és rövid a szerződés határideje, akkor Binottónak a következő szerződése már sokkal „csapatvezető-barátabb” lehet. Mi is olyat írnánk.
A szerző a Simor Ügyvédi Iroda tulajdonosa. Még több (sport)jogi vonatkozás az iroda Facebook oldalán!