Simor Miklós, sportjogász vendégcikke
Megszoktuk a Forma 1-ben, hogy a szezon vége felé a következő évi szerződésektől (is) hangos a rajtrács. Lesz változás bőven: Kimi Räikkönen útilaput kapott a Ferraritól, és átkerül a Sauberhez. Danyiil Kvjat harmadszor is esélyt kap a Red Bulltól. A Ferrari jogosult egy pilótát jelölni az előbb említett Alfa Romeo Sauberhez, amit meg is tettek: Giovinazzi lesz az új pilóta. Daniel Ricciardo sem marad a Red Bullnál, hanem átkerül a gyári Renault csapathoz. Talán levezetni, talán a csapatot feljavítani, talán beleszólni a nagyok küzdelmébe. Ez majd elválik.
Összességében ezek a legfelkapottabb hírek. A Scuderia Toro Rosso csapatfőnöke, Franz Tost az Orosz Nagydíj hétvégéjén – Kvjat jövő évi szerepeltetésével kapcsolatosan – az alábbiakat mondta az egyik nyilatkozatában: „…Ez persze attól is függ, hogy milyen szerződésük van. Ha nincsenek szerződésben a Red Bullal, akkor nem hívjuk őket”.
Érdemes tehát néhány sort szentelnünk arra, hogy milyen szerződései lehetnek egy Forma 1-es pilótának, illetve milyen szerződések hathatnak a sorsára.
Személyt érintő szerződések:
1.) Munkaszerződés
A pilóta munkát végez, amiért – néhány kivételtől eltekintve – bért kap. Vagyis egy munkaszerződést köt a csapattal, vagy annak egyik fióktársaságával. A szerződés rögzíti a munkavégzés feltételeit: az edzésmunkát, a versenyzési feladatokat, a bért. Külön rögzíti a szponzorációs feladatokat, a nyilatkozattételi kötelezettségeket (vagy lehetőségeket).
Elengedhetetlen rész a szerződéskötési határidő, ami talán a legtöbb fejtörést okozza. Egy fiatal versenyzőt fel kell építeni, nem biztos, hogy a legelső évében kimagaslót nyújt, így több évre érdemes számolni vele. Egy tapasztalt versenyzőnél már ilyen problémák nincsenek, de ott már évről évre jelentősen romolhat a teljesítmény. Van ennek azonban pszichológiai része is: a határozott idejű, rövid szerződéseknél a pilóta nem lehet biztos a jövőjében. Emiatt a feladatai egyik részébe sem kényelmesedhet bele, mert azzal a hosszabbítást kockáztatja.
2.) Kinevelést segítő szerződések
Nehéz ezt gyűjtőnéven említeni, de olyan szerződésekről beszélünk, mint amilyen a hétköznapi gyakorlatban ismert tanulmányi szerződés. A tanulmányi szerződésnél a munkáltató kötelezettséget vállal az oktatási díj fizetésére, szabadidőt biztosít a tanulásra és a vizsgákra, míg a munkavállaló köteles tanulmányokat folytatni, záróvizsgát tenni, és meghatározott ideig a munkáltató állományában maradni.
A motorsportban ez összetettebb: aki valamely pilótaprogram részében van, annak lehetősége van tesztelni, magasabb géposztályokban beugró versenyzőként megjelenni. A csapatok értelemszerűen elsősorban ezekből a szerződött „pilótatanoncokból” választanak üresedés esetén – ahogy azt fentebb Franz Tosttól idéztük. A versenyzők szempontjából megkötés, hogy ezeknek a szerződéseknek az aláírásával a csapatok blokkolhatják a többi csapat felé való szabad mozgásukat.
A csapatok pilótákat érintő szerződései:
3.) Opciós szerződések
Az opciós szerződéseknél az egyik félnek szerződésben biztosított, meghatározott ideig érvényes jogosultsága van, hogy meghatározott szerződést köthet, vagy meghatározott eredményt kikényszeríthet. Itt a lehetőségeknek csak a fantázia szabhat határt: akár a pilóta és csapat között, akár egy pilóta-várományos és a csapat között, akár a szponzor és a csapat között lehet ilyen szerződéses feltétel. A kikényszeríthető eredmény is sokféle: egy versenyző versenyezzen, ne versenyezzen, meghatározott versenyeken vegyen, vagy ne vegyen részt, stb.
4.) Kölcsönszerződések
A csapatok kölcsön is adhatnak szezon(ok)ra pilótákat. Ennek is van bevett gyakorlata, emlékezzünk csak, amikor néhány éve Esteban Ocon a Renault-hoz került, vagy az időközben tragikusan elhunyt Jules Bianchi, akit a Ferrari adott kölcsön a Force Indiának.
5.) Együttműködési megállapodások / szindikátusi szerződések
Az együttműködési megállapodás és a szindikátusi szerződés közötti alapvető különbség, hogy az utóbbit sokkal inkább áthatja a titkosság köde. Egy Red Bull – Toro Rosso viszonylatban kevés a titok, értelemszerű az együttműködés. Ez azonban nem feltétlen igaz minden szerződéses viszonyra. Erre a legjobb példa a fent is említett Ferrari és az Alfa Romeo Sauber megállapodása: a Sauber két pilótája közül az egyiket a Ferrari jelöli, és csak a másikról döntenek „saját hatáskörben”.
A fenti öt lehetőség szabadon átjárható, sőt egymással is variálható. Ettől szép a sport, hogy a meghatározott sémák rendre összekeveredhetnek. A Forma 1-ben pláne! Egy azonban fontos, hogy ne vesszük el a lényeget: bár a sportjogi vonatkozások felettébb szórakoztatóak, azonban a Forma 1-ben mégiscsak a száguldás csodája a megismételhetetlen.
A szerző a Simor Ügyvédi Iroda tulajdonosa. Még több (sport)jogi vonatkozás az iroda Facebook oldalán!