A járulékos bevételek, a merchandising a nagy európai futball- klubok jövedelmének egyre nagyobb hányadát teszik ki. Nézzük, hogyan foglalkoznak ezzel a területtel Róma és Budapest legnépszerűbb csapatainál.
AS Roma
Az AS Roma hivatalos shopja a stadiontól messze, a belvárosban helyezkedik el. A bolt elegáns, emeletes elrendezésű, az árukészlet gazdag, szépen kihelyezett. Szembetűnő, hogy nem csak a férfi célcsoportra gondoltak, mert a gyerekek és a hölgyek is sok termékből válogathatnak. A falakon a dicső múlt emlékei, tablók, dedikált mezek.
A shopban elmondták, hogy naponta átlagosan 250 vásárló tér be, ez a szám a hazai mérkőzések előtti napokon jelentősen megnő, mert jegyet is lehet venni a meccsekre. A látogatók kb. 60%-a külföldi. A legnépszerűbb termék még mindig a Totti mez, pedig ára borsos, 80 euró. A 15 éve működő üzlet jól megy, az egyetlen nehézség, hogy Rómában megszámlálhatatlan kínai üzlet kínál rosszabb minőségű, olcsó hamisítványokat.
Természetesen online is lehet rendelni. Az asromestrore.it címre navigálva szépen rendezett oldalt találunk. A látogató választhat nyelvet (olasz/angol), és könnyen megtalál mindent a racionális végiggondolt menürendszer segítségével. A csapat sztárjai itt is megjelennek, a hozzájuk kötődő termékeket saját fényképükkel mutatják be. A szállítás 150 euró fölötti rendelés esetén ingyenes.
FTC
Budapest legnépszerűbb csapata a Fradi, lássuk hogyan foglalkoznak ők ezzel a területtel. A Fradi shop 2009 tavaszán nyitott, a stadion lebontása idején is működik az Üllői úton. Jó, hogy figyeltek erre, életben tartják a boltot, ahová most is naponta átlag 120 érdeklődő tér be, ez a szám meccsnapon többszörösére nő. A látogatók 5-10%-a külföldi, a Fradi reményei szerint az új stadion átadása után az arány magasabb lesz. Az árukészlet szép, kiegészítő tárgyak – pénzcsipesz, öngyújtó… – tekintetében gazdagabb a kínálat mint Olaszországban. Itt is találunk gyermekeknek készülő termékeket, de speciálisan hölgyeknek készülő darabok nincsenek. A legnépszerűbb termék a mez [8990 Ft-ba kerül, a replika dedikált pedig 24 900 Ft] és a sál [3990 Ft]. A fő erény a kreativitás, jó ötlet a speciális kiszerelésben kapható Albert Stadion gyepdarab.
A shop.fradi.hu oldal nyújt lehetőséget online vásárlásra. Az oldal erőssége a vizuális megjelenés, kinézet. Gyengeség a frissítés, az „információ” ikonra klikkelve egy 2012 decemberére utaló bejegyzést találunk. A csapat főszponzora a Nike erősen megjelenítve, szépen kiszolgálva jelenik meg a site-on.
Összegzés
Összefoglalva, látszik, hogy mindkét helyen fontos a merchandising, figyelnek a kereskedelmi tevékenységre, az AS Roma háza táján érződik a jobb pénzügyi háttér, a napi odafigyelés. Az igazi különbség azonban az alaptermékek között van, fájóan hiányzik a Fradinak – legalább – egy sztár, eladható játékos, és ezzel szoros összefüggésben a nemzetközi népszerűség.