2020. január 21-22-én Budapesten rendezik a stadionok európai szövetségeként funkciónáló ESSMA éves konferenciáját, amelyre közel 400 vendéget várnak olyan stadionok és labdarúgó klubok képviseletében, mint a Wembley, a Bayern München, az Arsenal, vagy éppen a Djurgardens IF és az FC København. Az ESSMA Summit 2020 kapcsán a házigazda részéről Máté Bálint, az FTC nemzetközi projektmenedzsere, az ESSMA részéről pedig Cyril De Greve, a szervezet ügyvezető igazgatója válaszolt a kérdéseinkre.
Annak ellenére, hogy a stadion ágazat egyik fontos szereplője az ESSMA [Eurpean Stadium & Safety Management Association], Magyarországon kevesen ismerik. Hogyan mutatnád be a szervezetet néhány szóban?
Cyril De Greve [CDG]: Az ESSMA a stadionépítés, -fejlesztés és -üzemeltetés európai szakértői platformja. Célunk, hogy bemutassuk a legjobban bevált módszereket és know-how-t biztosítsunk a létesítményfenntartás hatékonyabbá tételéhez, illetve a stadionokhoz kapcsolódó bevételek növeléséhez. Több, mint 375 európai klub és stadion, valamint 17 labdarúgó szövetség és liga a tagunk, továbbá 80 kereskedelmi partnerünk van. Rendezvényeket szervezünk, személyre szabott tanácsadást nyújtunk és üzleti intelligencia rendszereket, többek között kutatásokat és benchmarking elemzéseket biztosítunk a tagjainknak.
Cyril De Greve, az ESSMA ügyvezető igazgatója
A Summit a legnagyobb szabású ESSMA rendezvény, amely a szervezet összes szakértői területét lefedi. Melyek ezek és hogyan kerülnek bemutatásra az eseményen?
CDG: Az ESSMA Summit az évenként megrendezésre kerülő fő eseményünk, a tagjaink éves összejövetele. Több, mint egy konferencia, a kétnapos rendezvény során a kiemelt előadók mellett tartalmas szemináriumok, tematikus stadiontúrák, esettanulmányok és kapcsolatépítésre lehetőséget nyújtó események teszik teljessé a programot. 6 szakértői területet fogunk össze, ezek a következők: stadionépítés és -fejlesztés, létesítményüzemeltetés és jegyértékesítés, okosstadionok és fenntarthatóság, szurkolói élmény és üzleti vendéglátás, biztonság és védelem, valamint a pályafenntartás.
Amint említetted, az ESSMA egy tagságon alapuló szervezet. Kik a tagok Magyarországról?
CDG: Korábban az FTC, a MOL Fehérvár FC és az MTK voltak a tagjaink Magyarországról, de 2018-ban belépett az MLSZ, ennek köszönhetően az összes professzionális magyar labdarúgó klub a tagunk lett. Több workshopon is közreműködtünk, amit a szövetség szervezett, nemzetközi előadókat hoztunk, akik bemutatták más országokban hogyan kezelnek bizonyos témákat. Hiszek abban, hogy a budapesti ESSMA Summit egy fontos mérföldkő lesz a magyar klubok aktiválásában.
Az FTC és a Groupama Aréna 2015 óta tagja az ESSMA-nak. Honnan jött az ötlet, hogy jó lenne Budapestre hozni a Summitot?
CDG: Az FTC munkatársait és a Groupama Arénát már régóta ismerjük. A klub rendszeres résztvevője a rendezvényeinknek, 2016-ban pedig az európai stadiontúránk keretében jártunk a Groupama Arénában. Az FTC az egyik legaktívabb tagunk, nyitottak a tapasztalatcserére és a tudásmegosztásra.
A Groupama Aréna építési költség és üzemeltetés szempontjából is jó példája a közepes méretű stadionoknak. Egy igazi eseményközpont, amely a futballmérkőzéseken kívül sok más rendezvénynek is otthont ad. Figyelembe véve, hogy Magyarország mennyit invesztál stadionberuházásokba, úgy gondolom, hogy jó döntés volt a Groupama Arénát választani a Summit helyszínéül. Az pedig pluszpont, hogy Budapesten 2020-ban Európa-bajnoki csoportmérkőzéseket rendeznek, így a Puskás Aréna meglátogatása is bekerült a programba.
Máté Bálint [MB]: A jó kapcsolat létrejöttében egészen biztosan szerepet játszik az, hogy ugyanarra az időszakra tehető a Ferencváros újbóli feltámadása, a Groupama Aréna megnyitása és immáron 5 éves sikertörténete, valamint az ESSMA fejlődése és növekedése az európai sportszervezetek hierarchiájában. Mivel az ESSMA létesítményfejlesztéssel és üzemeltetéssel foglalkozó szervezet, kezdetektől nagy érdeklődéssel és lelkesedéssel követték klubunk infrastrukturális megújulását. Jómagam eddig valamennyi ESSMA Summiton részt vettem, két alkalommal elő is adhattam az eseményen, így megtapasztalhattam, milyen hasznos és inspiráló lenne ez a rendezvény a hazai klubok, létesítményüzemeltetők számára is.
Máté Bálint, az FTC nemzetközi projektmenedzsere (balra) és Ricardo Carvalho a 2019-es ESSMA Summiton
A rendezési lehetőségért pályázni kellett és a Groupama Aréna olyan stadionok elől szerezte meg a jogot, mint az amszterdami Johan Cruijff ArenA és a mainzi Opel Arena. Miben állt a pályázat sikere?
MB: A Groupama Aréna a közepes méretű európai stadionok között az egyik legjobb, tulajdonképpen minden fél a megfelelő alkalomra várt. Ahogy azonban évről évre növekedett a rendezvény és maga az ESSMA, úgy egyre több lett a jelentkező és komolyodtak a jelentkezési feltételek.
A 2020-as eseményre már 2018 őszén be kellett adni a hivatalos pályamunkát. A legfőbb ok, ami mellettünk szólt, a kalandvágy és a lehetőség. A hazai sportinfrastruktúra az elmúlt 10 évben szinte teljesen megújult. Közép- és Kelet-Európában egyre több modern sportlétesítményt építettek, a mi régiónk is időről időre megrendezhet egy-egy igazán kiemelt sporteseményt – pl. labdarúgó Európa-bajnokság (2012, 2020), Bajnokok Ligája (2018 – Kijev) és Európa Liga döntők (2013 – Bukarest, 2015 – Varsó, 2020 – Gdansk). Mi több, 2019-ben maga a Groupama Aréna is otthont adott már hasonló kiemelt eseménynek, a női labdarúgó Bajnokok Ligája döntőnek.
Egy olyan szervezetnek, mint az ESSMA, amely sportlétesítmény fejlesztésekkel, üzemeltetéssel és az ehhez kapcsolódó technológiákkal és ötletekkel foglalkozik, ez egy nagyon izgalmas, de eddig eléggé zárt piac volt. A német és holland versenytársaink is kiváló, alkalmas létesítményekkel rendelkeznek, de ez régi, bejáratott piacgazdaságokban nem akkora újdonság. Egy közép-európai helyszín azonban magában hordozza azt a lehetőséget, hogy az itteni klubok, stadionok és sportcsarnokok is megismerhessék az ESSMA-t és szakmailag profitálhassanak a rendezvényből, a tagságból járó előnyökből.
Groupama Aréna
Nemzetközi szinten széles a kínálat a futballbiznisz konferenciákból. Hol helyeznétek el a térképen az ESSMA Summitot? Mitől különleges a rendezvény, mik az erősségei?
MB: Az elmúlt 5 évben folyamatosan emelkedett a konferencián résztvevők száma, immáron közel 400 főre. Ami miatt mégis azt mondom, hogy a stadion ágazat legjelentősebb rendezvénye lett, az, hogy évről évre összehozza és inspirálja valamennyi terület képviselőit, legyen szó akár létesítményfejlesztésről (beruházásról), üzemeltetésről, biztonsági kérdésekről, eseménymenedzsmentről, pályafenntartásról, szurkolói élményfokozásról.
CDG: Fontos hangsúlyozni, hogy ez csak a tagjaink számára elérhető rendezvény, tehát nem nyilvános a részvétel. Az évek alatt sikerült egy olyan erős ökoszisztémát kialakítanunk, hogy a klubok tudják, mire számíthatnak az ESSMA-tól és a Summittól. Tagjaink folyamatos kapcsolatban vannak egymással, számukra az ESSMA Summit a tökéletes alkalom a személyes találkozásra.
Mindemellett a tartalomra helyezzük a hangsúlyt. A kétnapos eseményen nem kevesebb, mint 30 nagy tekintélynek örvendő szakértő fog előadni. Ezek mind olyan esettanulmányok, amelyeket klubok, stadionok képviselői adnak át más klubok, stadionok képviselőinek. Őszinte történetek, mi az, ami jól működött, és ami még ennél is fontosabb, mi az, ami nem úgy alakult, ahogyan eltervezték.
Végül, de nem utolsósorban, a stadioniparban semelyik másik rendezvény nem tud olyan jó arányt felmutatni a klubok, stadionok, illetve a kereskedelmi résztvevők tekintetében, mint mi. Az ESSMA Summiton a résztvevők közel 70 százaléka a sport oldalról érkezik, tehát klub, stadion, liga, vagy szövetség képviselője, ami egyedülálló közeget jelent a kapcsolatépítésre. Figyelünk arra, hogy ne üzletiesedjen el a rendezvény.
Egy kétnapos, magas presztízsű nemzetközi konferenciáról beszélünk. Mekkora szervezőmunkát igényelnek az előkészületek?
MB: Idén már 3 alkalommal járt Budapesten a rendezvényt előkészítő csapat. A Groupama Aréna rendezvény előkészítésben és lebonyolításban nagyon gyakorlott, nemrég ünnepelték az 1000. megtartott rendezvényüket. Az ESSMA Summit megrendezése számukra is nagy megtiszteltetés, biztos vagyok benne, hogy egyik fél sem fog csalódni.
Én a klub, vagyis a Ferencváros részéről igyekszem abban segíteni az ESSMA-t, hogy egyrészt úgy állítsák össze a konferencia tartalmát, hogy az minél érthetőbb és hasznosabb legyen azoknak is, akik először vesznek részt azon. Másrészt ez egy jó lehetőség a klub és a Groupama Aréna számára is, hogy egy hálás, szakértő és érdeklődő közönség előtt mutathassuk meg, mitől különleges, biztonságos és sikeres a mi új otthonunk.
ESSMA Summit 2019 aftermovie
Ritkán adódik olyan lehetőség, hogy egy vezető nemzetközi stadion konferencia helybe jön. Miért ajánljátok a hazai klubok és stadionok képviselőinek a részvételt?
CDG: A kétnapos rendezvény során rengeteg kérdéskört érintünk majd. Többek között olyan aktuális témákat tárunk fel, mint az 5G hálózat telepítése a stadionokban és az ezzel járó lehetőségek, vagy a szezonbérletek értékesítésének, illetve megújításának növelésére irányuló stratégiák. Ezek tipikusan adatvezérelt megoldások, de mellettük szó lesz a stadion személyzetének hatékony képzéséről, vagy arról is, hogyan garantálható a tökéletes minőségű futballlpálya egy koncerteknek és megarendezvényeknek is otthont adó multifunkcionális stadionban.
Különböző méretű klubok és stadionok hozzák az esettanulmányaikat, így a magyar résztvevők számára is értékes és releváns tartalmat kínálunk. Minden eseményünket azt szem előtt tartva szervezzük, hogy világos útravalókkal szolgáljunk a résztvevőknek. A két nap alatt rengeteg inspiráció éri a klubokat és saját maguk által is megvalósítható példákkal távoznak. Mindemellett a magyar klubok és stadionok képviselői számára a Summit kitűnő lehetőséget nyújt a nemzetközi kapcsolatrendszer bővítésére, a külföldi kollégákkal való tapasztalatcserére, amelyek végül új ötletek megvalósításához vezethetnek.
A programba olyan témákat is beépítettünk, amelyek a jövőben majd fontos szerepet töltenek be a stadionok üzemeltetésében. Az ágazat úttörőitől kapott ismeretek a későbbiekben megkönnyítik ezeknek a megoldásoknak a bevezetését a magyar szereplők számára.
MB: Hatalmas lehetőséget és nagy felelősséget kapott a magyar sport azáltal, hogy az elmúlt 10 évben jelentős állami szerepvállalással és befektetéssel szinte teljesen megújultak a hazai sportlétesítmények. A korábbi korszerűtlen, lepusztult és balesetveszélyes stadionokból, csarnokokból, uszodákból mára kisebb sportesemények és nagyobb világversenyek mellett számos vállalati-, klub események megtartására alkalmas rendezvényhelyszínek lettek. A több évtizednyi lemaradásunkat azonban nem „csak” az infrastruktúra, hanem az ismeretek, a szemléletmód és a kapcsolati tőke terén is le kell dolgoznunk.
A munkám során nagyon gyakran találkozom kétféle negatív hozzáállással: az egyik, hogy hajlamosak vagyunk „feltalálni a meleg vizet” – miért nem nézünk körül, hátha esetleg egy másik klub vagy létesítmény hasonló kihívásokkal küzdött mint mi, lehet, hogy nem kell mindent a saját kárunkon megtanulnunk. A másik, hogy többen teherként és nem lehetőségként élik meg, hogy ilyen infrastruktúrával dolgozhatnak. Amíg elavult volt, az volt a baj, amikor megújult, akkor pedig az? Ezen a nagyon gyakori szemléletmódon sürgősen változtatni kellene, ez most egy jó alkalom.
Szó volt róla, hogy a stadionipart számos további szakterületre lehet bontani, az építkezéstől és üzemeltetéstől kezdve, a pályafelület kezelésén és a biztonsági rendszereken át, a szurkolói élményig. Egy klubon, létesítménykezelő cégen belül kiknek kínál érdekes programot a rendezvény?
MB: Az ESSMA kiváló lehetőség ismeret- és tapasztalatszerzésre klubok, szövetségek, létesítményüzemeltetők, biztonsági szakemberek, eseménymenedzserek, kereskedelemmel és marketinggel foglalkozó kollégák és gyepmesterek számára is. Mivel, ahogy arról korábban szó volt, az MLSZ is a szervezet tagja lett, ezért a magyar klubok közvetlenül profitálhatnak és hozzáférhetnek valamennyi szakmai anyaghoz, kapcsolati tőkéhez és rendezvényhez anélkül, hogy éves tagdíjat kellene fizetniük. Magyar klubok, sportlétesítmények és az MLSZ munkatársai a SUMMIT2020-MLSZ kóddal kedvezményes áron vehetnek részt a januári csúcsrendezvényen.
A magyar stadionok, az új Puskás Arénát kivéve, közepes vagy kis méretűnek számítanak. Hogyan profitálhatnak a rendezvényből?
CDG: Ahogy említettem, az előadókat és a résztvevőket tekintve is magas a klubok és stadionok aránya, így az 5.000 férőhelytől a 90.000 férőhelyig minden méret képviselője jelen lesz, aminek komoly hozzáadott értéke van. Hiszünk abban, hogy mindenki tanulhat a másiktól. Meggyőződésem, hogy a legjobb példák költségvetéstől függetlenül adaptálhatók. Például, hogyan ösztönözd a személyzetet meccsnapokon, hogy ne csak egyszerűen a munkájukat végezzék, hanem a klub nagyköveteként szolgáljanak. Ez nem a befektetés nagyságáról szól, hanem a helyes gondolkodásmódról. Ilyen és ehhez hasonló kézzelfogható példák kerülnek bemutatásra és megvitatásra a rendezvényen.
MB: Két rossz beidegződést itt is megemlítenék. Egyrészt nem mindig a méret a lényeg. Nekem például a VfL Wolfsburg 5.200 férőhelyes, a női és utánpótlás csapata számára készített stadionja a személyes kedvencem. Véleményem szerint itthon ideális és indokolt a kis-, illetve közepes méret.
A másik népszerű kifogás, hogy sokan kizárólag a csapatuk eredményességétől várják a jó nézőszámokat és az üzleti eredményeket. Persze, ha a csapatnak jól megy, akkor minden jól megy, de azoknak a kluboknak, ahol nem reális a jó sporteredmény elérése (hiszen bajnok csak egy csapat lehet), ott nem biztos, hogy a sikertől kellene várni a megváltást. Nem csak a sikerre lehet, sőt, nem is szabad csak a sikerre építeni a brandet. Gondolnánk, hogy az első és másodosztály között ingázó NAC Breda hazai mérkőzései a 4. leglátogatottabb sportesemények Hollandiában – 19 ezres átlag nézőszámmal? Kiugró sporteredmény, különösebben jó, vagyis eredményes játék nélkül. Miért olyan népszerűek mégis odahaza? Mert a stadionjuk, ahogy a helyiek mondják, Hollandia „legnagyobb pubja”, a meccs pedig egy közösségi esemény, ahol mindenki bőséggel fogyaszt, aztán hajnalig bulizik.
Valóban, egyik hazai klub sem rendelkezik az eredményes sportmúlt – eredményes jelen – társadalmi beágyazottság olyan erős hármas egységével, mint a Ferencváros, ettől azonban még lehet kreatívnak lenni és próbálkozni. A szemléletváltás az első szükséges lépés, az ilyen ötletek miatt javaslom a hazai és régióban dolgozó kollégák részvételét a rendezvényen, és általában minden olyan konferencián, ahol lehetőség van megismerni más klubok és stadionok lehetőségeit, problémáit és eredményeit.
Hogyan állnak az előkészületek, milyen különlegességekre számíthatnak a résztvevők?
CDG: A regisztráció az előzetes várakozásainknak megfelelően alakul. Az early bird időszakban több, mint 200 belépő talált gazdára, és ezúttal is szeretnénk elérni a legutóbbi létszámot (375 fő).
Sikerként élnénk meg, ha jelentős számú magyar klubot is vendégül láthatnánk. Az ESSMA Summiton való részvétellel megtapasztalhatnák hogyan működik a szervezetünk és megismerhetnék azt a nemzetközi hálózatot, ami a rendelkezésükre áll.
MB: Az esemény 0. napján a hallgatóság egy része megismerkedhet a vadonatúj Puskás Arénával, ami az UEFA EURO 2020 egyik létesítménye lesz. Az első napon a résztvevők tematikus túrák keretében megismerkedhetnek a Fradi szurkolói kártya rendszerével, az ehhez kapcsolódó előnyökkel (biztonságos mérkőzésrendezés, gyors beléptetés, készpénzmentes fizetés és egyéb pozitívumok), a kiemelt mérkőzéseink biztonsági protokolljával, a Groupama Aréna VIP koncepciójával. A rendezvényen előadást tartunk a Groupama Aréna környezettudatos, hatékony üzemeltetést elősegítő megoldásairól, valamint az adat-alapú személyre szabott VIP-csomagok sikereiről. A második napon a pályafenntartással foglalkozó szakemberek részére tanulmányutat, vagy fogalmazzunk úgy, részletes bejárást szervezünk az FTC – MVM Sportközpontba.
Az ESSMA Summit 2020 hivatalos honlapja elérhető ezen a linken.
A magyar labdarúgóklubok és stadionok számára az ESSMA 25% kedvezményt biztosít a jegyárból.
A kedvezményre jogosító kód: SUMMIT2020-MLSZ
Regisztráció: essmasummit.eu/ticket-options-stadium-members