Luis Figo és Puskás Ferenc után is maradt a sportnál a Szentkirályi, most utánpótlás korú versenyzők a márka reklámarcai. A korábbi kampányok hátteréről, a Szentkirályi Tehetségprogramról és a jövőbeli tervekről beszélgettünk van der Wildt Nikolettel, a Szentkirályi-Kékkúti marketingvezetőjével.
A Szentkirályi kapcsolata a sporttal igen régi. Sokan emlékeznek a 2008 évi kampányra, amelyben Luis Figo a világhírű portugál labdarúgó volt a márka arca. Miért fordult a Szentkirályi a sport felé?
Természetesen szerepet játszott ebben az alapító, Balogh Levente személye, aki maga is élsportoló volt. Emellett, akkor olyan személyt kerestünk, aki a maga területén világszínvonalon teljesít és akivel kommunikálhatjuk, hogy a Szentkirályi is élvonalban van.
Sikeres volt akkor az a kampány?
Nagyon! Feltűnő volt, nem állt mögötte óriási médiaköltés, mégis nagyon sokan ismerték, beszéltek róla. Ebben az időszakban dinamikusan növekedtünk, ami a mai napig igaz.
Egy évvel később futott Puskás Ferencet megidéző reklám.
Igen, ott a technikai megoldás miatt volt újszerű a TV spot. Hazai vizekre eveztünk, hiszen ebben az időben már azt kommunikálhattuk, hogy mi vagyunk a legnagyobbak Magyarországon. Ezért esett a választásunk Puskás Ferencre, az egyik legnagyobb, legismertebb hazai sportolóra.
2015-ben megváltozott a Szentkirályi tulajdonosi szerkezete. Ez kihatott-e a kommunikációs döntésekre, ezen belül arra, hogy a sporthoz hogyan áll a márka?
Az alapító-tulajdonos Balogh Levente mellé érkezett egy olasz tulajdonban álló cseh cég. Meghagyták az önállóságunkat, helyi döntéseket hozunk a kommunikációban. A szinergiákat azonban természetesen kihasználjuk. Példaként említem, hogy mindkét piacon szponzorálunk futóversenyt. Erős különbségek vannak azonban a cseh és a hazai piac között; itt a sport inkább a nemzeti büszkeség és identitás része, ott a hétköznapoké, a mindennapos mozgás öröme kapcsolódik hozzá. Kicsit leegyszerűsítve: mi magyarok nézzük és közben egyre jobban csináljuk, de utóbbiban a csehek még előttünk vannak.
2016-ban elindították a Szentkirályi Tehetségprogramot. Mi ennek a lényege, hogyan működik?
Az alapgondolat az volt, hogy a Szentkirályi nem a már befutott magyar sztársportolókat támogatja, hanem ígéretes fiatal tehetségeket. Van ebben kockázat is, hiszen lehet köztük olyan, aki idővel eltűnik, nem lesz belőle sikeres sportoló, ezzel együtt ebben a koncepcióban több fantáziát látunk.
A program lényege, hogy három mentor kijelöl egy-egy tehetséget, akik kapnak fejenként egymillió forintot és a közönség szavazatai alapján, azok arányában további egymillió forintot osztunk szét köztük. A közönséget nyereményjátékkal is motiváljuk a szavazásra. Az anyagiak mellett publicitást is biztosítunk a fiatal sportolóknak, december elejétől a Szentkirályi ásványvizes palackok csomagolásán is feltűnnek. A programnak nincs erős klasszikus médiatámogatása, mivel a résztvevők nagy része 18 év alatti. Az ő korosztályukban a közösségi média felületei működnek igazán jól, erre építünk mi is.
Kik a mentorok és a nyertes sportolók?
Három mentorunk Kovács Katalin, háromszoros olimpiai bajnok kajakozó, Darnyi Tamás, négyszeres olimpiai bajnok úszó és Majthényi Szabolcs, tizenkétszeres világbajnok vitorlázó. A Magyar Olimpiai Bizottsággal közösen ők nyújtották a Tehetségprogram szakmai hátterét, valamint ők is tagjai voltak a győzteseket kiválasztó hattagú kuratóriumnak. A nyertes sportolók: Varga Ádám, 18 éves kajakos, Németh Nándor, 18 éves úszó és Benyó Máté, 14 éves vitorlázó.
A mentorok évről évre ugyanazok?
Ahogyan a sportágak, úgy a mentorok is változnak. Tavaly Kovács Katalin mellett Nagy Tímea, kétszeres olimpiai bajnok párbajtőrvívó, Berki Krisztián, olimpiai bajnok tornász és Szécsi Zoltán, háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó segített. 2017-ben a FINA világbajnokság miatt választottunk csupa vízhez kapcsolódó sportágat.
A program folytatódik?
Igen, már a tervezési folyamatban vagyunk. Lehet, a téli sportok irányába mozdulunk majd.
Milyen egyéb, sporthoz kötődő aktivitásuk van még?
Az élsport mellett szeretnénk a tömegsportot is erősíteni. Idén is kiemelt társszponzorként támogatjuk a Vivicittá futóversenyt. Ehhez kapcsolódva a Szentkirályi Általános Iskolát is segítjük majd. Megszervezzük a futócsapatot, segítjük a legjobb tanulókat, és ásványvizet biztosítunk a gyerekeknek.
Szentkirályon egyébként Balogh Levente magánemberként évek óta segíti az ottani fiatalokat, a legjobb tanulóknak laptopot adományoz és nyaralási lehetőséget biztosít a diákoknak.
Mi a jövő?
Az egyik legnagyobb kihívás, hogy az influencer marketing hogyan illeszthető a sporthoz és a márkánkhoz. Folyamatosan figyeljük, hogy kik lehetnek jó partnereink ebben. Vannak már olyan sportolók, akik nagyon jól, tudatosan használják a közösségi médiát, érdekes tartalmakat adnak, sokan követik őket. Látjuk, hogy az Instagramon a sport nagyon jól működő terület, érdemes kapcsolódni. Azonban csak akkor hatékony egy-egy kampány, ha célzott, ha pontosan tudjuk kiknek és milyen céllal üzenünk.
Mit gondol a sportszponzoráció jelenéről és közeljövőjéről Magyarországon?
Ma is érdemes támogatni a sportot, üzletileg pedig akkor van értelme, ha egy márka szervesen tud kapcsolódni a sport nyújtotta értékekhez. A legutóbbi nyári olimpia idején nagyon sok cég indított sportos kampányt, azonban néhánynál nem volt meg a természetes kötődés. Meg kell találni a releváns pontokat, amivel a sport és a márka erősíti egymást, így lehet mindkét fél számára hasznos az együttműködés.