A Premier League közvetítésekkel robbantak be, jövő évtől pedig már a Bajnokok Ligája meccseivel is találkozhatunk náluk. A Spíler TV rohamtempóban fejlődik a magyar piacon, egyre szélesebb lefedettséggel, egyre komolyabb szakmai munkával és eredményekkel építik a – már nem is annyira – új sportcsatornát. A mindig nehéz kezdeti szakaszon túl vannak, mi jöhet ezután? Pehl Bernadett főszerkesztőt kérdeztük a csatorna piaci helyzetéről, a márkaépítési törekvésekről, trendekről és jövőképről.
A Spíler TV piaci helyzete
A magyar néző hagyományosan nehezen engedi el a megszokott csatornáját, műsorait, különösen, ha kedvenc bajnokságáról van szó. A Premier League közvetítésével a Spíler TV „követ dobott az állóvízbe”, de mára konszolidálódni látszik a helyzet. Az első „tanulóév” után hogyan látja a csatorna jelenlegi piaci helyzetét a nézettségre, és a nézők hozzáállására vonatkozóan?
A Spíler TV valóban hirtelen érkezett meg a háztartásokba, de ez nem ördögtől való. Emlékszünk más csatornák hirtelen felbukkanására, amelyek aztán el is tűntek. A TV2 Csoport nagy hangsúlyt fektet a brandépítésre és a portfólióbővítésre. A Spíler TV tökéletesen illeszkedik a csatornacsaládba. A délelőtti sáv nézettsége a várakozásoknak megfelelően alakult. A Premier League közvetítései, a műsorfolyam hétvégenként az első időkhöz képest jelentősen változott. Az, hogy a lefújás után 10 perccel Jose Mourinho már közvetlenül a stúdióból látható és magyarul hallható kétségkívül újítás és szeretik a nézők. A stúdióban szakértőink minden létező fórumon követik a játéknap történéseit, ha például Gary Lineker posztol egy tweet-et, arról a nézőink azonnal értesülnek. Próbálunk a meccsekkel azonos időben mindenről beszámolni. Ez érezhető előrelépés a kezdetekhez képest, és látszik már a nézettségben is. Magazinműsorunk a Britannia, egy hét a szigeten színes, informatív háttérműsor, amely a hírműsorok idősávjában lavíroz, de biztatóak a számok a jövőt illetően. Alapmondás a szerkesztőségben, hogy nincs megállás, megyünk előre. Mi nem másokhoz képest határozzuk meg önmagunkat.
Induló csatornaként melyek voltak a legnagyobb nehézségek, amiket le kellett küzdeniük?
A legnagyobb adottság a műsorterjesztés más néven kábeles elérés, amelynek következménye az ismertség. A TV2 Csoport folyamatos bővítésben van. Ez kihat a Spílerre is. Versenytársaink több éves előnyben vannak, de nincs okunk aggódni a portfólió erős és a Spíler jogai kiválóak.
Az Ön érkezése hogyan változtatta meg a Spíler TV működését a gyakorlatban?
Miután nem voltam itt az első hónapokban, elődömet sem ismertem közelebbről, nem tudom mennyire más a működés, mint előtte. Ám a visszajelzésekből leszűrtem, hogy nagyobb fordulatszámmal pörög a szerkesztőség, mint kilenc hónappal ezelőtt. Új műsorokat indítottunk, új stúdióba költöztünk, beindítottunk egy gyakornoki programot, tehetséges fiataloknak adunk lehetőséget a szerkesztőségben. Kétféle jelzőt aggattak rám és egyiket sem tolom el magamtól: teljesítménycentrikus és munkamániás. Minden érdekel, ami a Spíler TV-t körülveszi. Legyen szó marketingről, kommunikációról, új stúdióról, távlati tervekről. Előfordul, hogy a kollégáimnak néha „sok” vagyok.
A Spíler TV márkaépítéséről
A hagyományosan erős keresztpromóción túl milyen kommunikációs eszközöket használnak a csatorna népszerűsítésére?
Az elsődleges célcsoportunk médiafogyasztási szokásait figyelembe véve tervezzük a kampányainkat, így a tavalyi évben elsősorban social média felületeken, online és print médiumokban hirdettünk a sport iránt érdeklődő, elsősorban férfi közönséget célozva.
Hogyan építik fel a „spílereseket”, a csatorna arcait? Van-e erre kifejezett stratégia? Tervezik-e?
Erre félig viccesen azt szoktam mondani, hogy itt mindenki spíler, nem kell külön felépíteni a kollégáimat. Elég, ha csak Talmácsi Gábort említem elsőként. Világbajnok motorosunk mellett sportoló szakértőként Szuper Levente és Szélig Viktor is a csatorna meghatározó szereplői hétről-hétre Léderer Ákos kommentátor NHL közvetítései közben. Ákos az előző szezonban az NHL mellett más jégkorongos eseménnyel együtt 173 meccset közvetített. Ez tetemes mennyiség. Az angol labdarúgás honi szakírói állandó szakértőink, Hetthéssy Zolinál pedig nem tudok felkészültebb kollégát mondani hirtelen. Gera Zoltánnal egy keddi Britannia adást követően még másfél órát beszélgettek, én pedig csak csendben hallgattam őket. Kivételes pillanatok ezek, ebből próbálunk minél többet megmutatni a nézőinknek.
Hogyan vonják be a közönséget a csatorna életébe?
A közösségi médiás jelenlétünk nem tökéletes, tudjuk, dolgozunk rajta. Jelenleg is zajlik egy tesztelése az egyik platformnak. Remélem mielőbb megmutathatjuk a közönségünknek. Mindenképpen több interaktivitás kell a jövőben. Próbálunk reagálni mindenre, ami a jogainkkal, a munkatársainkkal kapcsolatos. Fontos a célcsoportunk, akiknek a műsorainkat készítjük, de fontosak azok a nézőink is, akik a délelőtti sávban a csatornára kapcsolnak. A sportos tartalom mellett nemzetközileg is díjazott tartalmakat tűzünk műsorra napközben.
A jelenleg használt pozicionálás alapján (férfias szórakoztatás) határozottan a férfi közönség a célcsoport. Főszerkesztőként mennyire kell a férfi fogyasztó fejével gondolkodnia, és hogyan sikerül átállítania magát, van erre valamilyen praktika?
Volt már szó korábban arról, hogy mennyire szeretem, amit csinálok. Hitem szerint ez nem férfi, avagy női kérdéskör. Előző munkahelyemen sem volt közvetlen női munkatársam, sőt női főnököm sem volt még. Praktika nincs, a munkámhoz az általános tudáson túl, szenvedély és szorgalom társul. És azt hiszem van bennem empátia bőven. A trendeket követem természetesen, de én még ahhoz a generációhoz tartozom, akik úgy voltak kénytelenek dolgozni, valamint információt továbbadni, megosztani, hogy nem volt internet. Azt hiszem ma már egyre nagyobb fókusz összpontosul a szakértelemre. Mégis, hogy állok meg a lábamon egy szerkesztőségi megbeszélésen, ha nem tudok a kollégáimnak minimálisan visszajelezni egy-két a hétvégén történt eseményre? Win-win a helyzet, hogy ők a riporterek én pedig állok mögöttük és biztosítom a munkavégzéshez szükséges alapot. Szurkolni egyedül vagyok kénytelen, mert nincs Rangers szurkoló a szerkesztőségben. ?
Hogy állnak a feltörekvő sportágakhoz? (pl. póker, darts, timbersports vagy akár e-sport)
Meg kell ismerni új kifejezéseket és szélesebbre kell tárni a látóteret ez fix. A nemzetközi sportszervezetek is felismerték, hogy nem elég „csak” az eseményeiket közvetíteni, be kell vonni különböző csatornákon a fiatalabb generációt. A Bajnokok Ligája top brand, ahogy a Premier League és az NHL is. Ezek Fantasy Ligája is növekedik szép számban. Ennek idővel le kell csapódnia a televízióban is.
Felnőtt, és sokat keres az első igazi gamer generáció. Az átlag gamer az USA-ban ma 35 éves. 3-5 év múlva az ezredfordulósok is önálló keresetű fogyasztók lesznek. Jellemzően ők már nem néznek TV-t és nem veszik észre az óriásplakátot, helyette YouTube-ot és Twitch-et fogyasztanak. Hatalmas erőfeszítéseket követel ez a jövőben a tartalomgyártóktól. Ma még nem tudjuk pontosan mekkora üzlet az esport, de elképesztő mértékben növekedik. Ez tény.
Jövőkép
Szerte a világon hódít a streames meccsnézés és egyre több szakcikk szerint hosszútávon az internetes meccsnézésé a jövő. Van-e oka aggódni a Spíler TV-nek a streamek előretörése miatt, illetve a nézőszámra gyakorolt-e már ez a jelenség bármilyen hatást?
Amióta létezik az internet, létezik a stream is. Nincs okunk aggódni. Ez egy helyzet, ebből a környezetből kell a legjobbat kihoznunk nekünk televíziósoknak. A nézőszám egyelőre független ettől.
Milyen egyéb trendeket lát a hazai és a nemzetközi sporttelevíziózásban, amelyek formálják, netán radikálisan átalakíthatják a piacot?
Információ, információ, információ. Célzott és pontos tájékoztatás. Fokozott figyelemmel kell lenni az érdemi és fontos hírekre. A mai riporterek és kommentárotok egyik legnagyobb kihívása, hogy olyat tudjanak mondani – ha odaillő és szükséges, amit a néző akár egy kattintással le tud ellenőrizni, netán már tudja is. Ami a trendeket illeti. Teljesen máshogy és másfajta tartalmakat fogyaszt az okostelefonján egy tinédzser és az ő szülei. Ezekre a változásokra más területek szereplőivel közösen kell válaszokat találnunk a jövőben. A tartalomgyártás csupán egy szegmense ennek a speciális és komplex kérdéskörnek.