Interjú Gáborné Haáz Andreával, a MOL Új Európa Alapítvány vezetőjével

by

A MOL által 2006-ban létrehozott Új Európa Alapítvány kiemelt figyelmet fordít a már fiatalon is eredményes, tehetséges sportolók támogatására. Haáz Andreával, az alapítvány vezetőjéve a működésről, a támogatási formákról és a támogatottak kiválasztásáról beszélgettünk.

Mióta működik a MOL Új Európa Alapítvány? Miért hozták létre, mi a célja?

2006 óta működik az alapítvány, tavaly voltunk 10 évesek. A MOL-t, mint az egyik legnagyobb magyar vállalatot már azelőtt is nagyon sokan keresték meg, támogatást, szponzori partnerséget remélve. A jelentkezők kiválasztására nem állt készen egy rendszer, ezen akart változtatni a cég vezetése. Az Új Európa működése kereteket ad ennek a tevékenységnek, az alapítványi forma átlátható és objektív értékelési rendszer alkalmazását teszi lehetővé, emellett jogi szempontok miatt is ez a legjobb működési forma.

Milyen formában nyújt támogatást az alapítvány?

Pályázati rendszerben működünk, két fő területen. Az egyik a tehetséggondozás, ezen belül a sport és a művészet-tudomány szegmensében. A másik a gyermekegészségügy, Az elmúlt években kialakult a stabil időzítési és tevékenységi struktúra, amely azonban kicsit változhat, leginkább amiatt, hogy egyre több pályázatot írunk ki. Például néhány éve az iskolai közösségi szolgálatot is felvettük a támogatási területek közé.

Mi elsősorban a sportról kérdeznénk. Most kik, hogyan, mire pályázhatnak?

Egy kis visszatekintéssel kezdeném. Induláskor 10-18, később 10-18+, ma 10-23 éves sportolók küldhetik el támogatási kérelmüket hozzánk a MOL Tehetségtámogató Program pályázati felhívására. Pár évvel később díjakat alapítottunk: a “Mester-M Díjjal” a fiatalokkal foglalkozó tanárok, edzők munkáját ismerjük el, míg a “Média a Tehetségekért Díjjal” az újságírókat. Mindkét terület jó működése elengedhetetlen ahhoz, hogy az ifjú sportolók eredményeket érjenek el. A Mester-M Díjra egyébként ebben az évben is december 31-ig várjuk a jelöléseket a díjazásra érdemesnek gondolt pedagógusokról.

Mire pályázhatnak a sportolók? Személyre szabott a támogatás?

A támogatásokat konkrét célokra adjuk. Ez lehet felszerelés illetve utazási támogatás. Fontos, hogy konkrét cél és konkrét összeg szerepeljen a pályázatban.

Kik döntenek a pályázatokról, kik a Kuratórium tagjai?

A pályázatok értékelés többkörös. Az előszűrésen a kiírásnak való megfelelést nézzük valamint az eredményességet. Ezt követően zsűri mond véleményt a legjobbakról. A végső döntés a kuratórium hozza meg, amely jelenleg hét tagú. Az a célunk, hogy a Kuratóriumban minden területet egy hozzáértő szakember képviseljen. A sportért jelenleg Sebestyén Júlia Európa-bajnok műkorcsolyázó felel.

Hány embert, hogyan támogatnak, milyen időtartamra?

Nem azt határozzuk meg, hogy hány embert akarunk támogatni, hanem a rendelkezésünkre álló összeggel gazdálkodunk. Ez ebben az évben 140 millió forint, ebből 50 millió jut a tehetséggondozásra, azon belül 35 millió a sportra. Nincs maximálisan igényelhető összeg, de igyekszünk az egyes támogatásokat reálisan megállapítani. Egyéves szerződéseket kötünk, de többször előfordult már, hogy egy sportolót több éven keresztül támogattunk.

Mik a kiválasztás fő szempontjai?

Az elsődleges szempont az eredményesség. Ez objektív, ellenőrizhető. A pályázat benyújtásához a sportági szakszövetségnek kell igazolni a pályázó eredményeit. Az értékelésnél másodlagos szempont a rászorultság, ahol igyekszünk figyelembe venni, ha valaki nagycsaládból vagy az ország egy hátrányos helyzetű régiójából érkezik. De az egyes családok anyagi helyzetét nem tudjuk és nem akarjuk ellenőrizni.

Mi történik a megítélt támogatásokkal? Nyomon követik a felhasználást?

Igen, az egy év elteltével a támogatott sportolónak szakmai és pénzügyi beszámolót kell készíteni az elért eredményeiről és számlával kell igazolnia, hogy arra költötte a pénzt, amire kapta.

Csak a pályázati rendszeren keresztül lehet bekerülni a támogatottak közé? Lehet mást “benevezni”?

Igen, csak a hivatalos pályázati rendszer működik jelenleg, és magának a sportolónak kell pályáznia. Természetesen tudjuk, hogy adott esetben a szülő vagy az edző írja az anyagot, ez nem is probléma, de a fiatal sportoló számára kérik a támogatást.

Sokszor épp a legrászorultabbakhoz nem jutnak el a pályázati lehetőségek. Mit tudnak tenni, hogy mindenkit elérjenek? Milyen eszközökön kommunikálnak az Alapítványról és milyen célcsoportok felé?

Alapvetően direkt marketing kampányokat alkalmazunk, elsődlegesen az iskolák felé. Minden iskolába – ez közel 3400 intézmény – levelet és felhívó plakátokat küldünk évente kétszer. Emellett a sportági szakszövetségeket is tájékoztatjuk. Pár éve pedig már e-DM anyagokkal is megkeressük a potenciális pályázókat. A visszajelzések azt mutatják, hogy az ország minden régiójába, szegletébe elérünk.

Átlagosan hányszoros a túljelentkezés?

Nagyságrendileg 6-700 pályázat érkezik évente (csak a sport kategóriában), ahol kb. 100-120 fiatallal kötünk szerződést. Ennél egyébként jóval több, akár a pályázók 2/3-a rászolgálna a támogatásra az eredményei alapján.

Tudnak-e a pénzen kívül mást is nyújtani?

Igen. Nagyon népszerű az ún. médiatréningünk, ahol segítünk a sportolóknak felkészülni a riportokra, nyilatkozatokra, sőt a sportolói márkaépítésről is hallhatnak az érdeklődők. Idén ezt az MTVA szakembereinek bevonásával végeztük, nagy siker volt. Gondolkozunk több esemény megszervezésén, érdekes lehet a sport pszichológiai hátterével vagy táplálkozással kapcsolatos információkat is adni a fiataloknak.

Az alapítvány tevékenysége szponzoráció vagy inkább mecenatúra?

Inkább mecenatúra. A fiatal sportolókat nem kötelezzük arra, hogy bennünket reklámozzanak, ugyanakkor adunk nekik erre lehetőséget logózott pólók és felvarrók segítségével, amit a legtöbben szívesen viselnek, mert büszkék arra, hogy a MOL támogatja őket. Vannak “menedzser” szülők, akik nagyon odafigyelnek az ilyen részletekre, és mindezt meg is mutatják nekünk az év végi beszámolóban. Mindezzel ugyanakkor célunk, hogy felkészítsük a gyerekeket arra, hogy milyen elvárásoknak kell később megfelelniük egy professzionális szponzori együttműködés keretében.

Az alapítvány hogyan működik együtt a MOL Csapattal (a MOL felnőtt sportolókat támogató szervezete)?

Folyamatos az együttműködés, egyrészt a kommunikációban, mert az ő híreik között, felületükön a fiatal tehetségek is rendszeresen megjelennek. A MOL mint „szponzorációs előszobára” is tekint a Tehetségtámogató Programra és kikéri a véleményünket egyes sportolók esetében. Szilágyi Áron vagy Babos Tímea is az alapítvány támogatottja volt és onnan került be a MOL Csapat tagjai közé.

Próbálják-e a sport és a kultúra támogatott személyiségeit és területüket közelíteni?

Direktben nem, de rendezvényeken, díjátadókon találkoznak a különböző területek képviselői.

Mik a tervek az Alapítvány jövőjével kapcsolatban?

Tízéves jubileumunk után végeztünk egy kutatást erre vonatkozóan. Azt látjuk, hogy továbbra is nagy szükség van a támogatásainkra mind a tehetséggondozás, mind a gyermekegészségügy területén, az alapok jók, de mindig lehet finomítani a rendszeren, új területeket felkarolni. Tervezzük, hogy fejlesztjük az iskolai programokat, helyi közösségek támogatását bízva abban, hogy a MOL hosszú távon tervez az Új Európa Alapítvánnyal.

Ön személyesen mire büszke leginkább az alapítvánnyal kapcsolatban?

Nagyon jó érzés visszajelzést kapni arról, hogy a támogatás egy-egy anyagi támogatás komoly lendületet adott egy sportoló pályafutásához. A jégkorongozó Kiss Simon Franciska még fiatal, korosztályos versenyzőként egy korcsolyát vett a segítségünkkel, édesanyja évekkel később írt nekünk megköszönve a támogatást, ami hozzájárult ahhoz, hogy a lányából válogatott legyen, és szerződést kaphasson az orosz profiligában. Több ehhez hasonló szívet melengető visszajelzést kapunk. Ez megerősíti, hogy jó és fontos az, amit csinálunk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2017.11.20.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close