esport, Sportmarketing — 2017/09/28 at 16:05

eSport múlt, jelen, jövő

by

Mi is többször foglalkoztunk a témával, és az Internet Hungary konferencián számos szakértő, köztük több szerkesztőnk mutatta be, hogy mi az, amit már elért az e-sport, mik az aktuális érdekességek és mit tartogat a jövő.

Két alap kérdés: mi az e-sport és sport-e egyáltalán?

A kialakult konszenzus szerint az e-sport a versenyszerűen űzött elektronikus és video játék tevékenységek összessége. És, igen, sport, mert szervezett versenyeken, díjakért, leigazolt játékosok, hivatalos csapatok küzdenek.

Oldalunk szerkesztői közül többen is részt vettek az Internet Hungary konferencián az eSport szekcióban. Fent: Zsédely Péter beszél egy kerekasztalban arról, hogy mekkora üzlet is valójában az eSport. Lent: Tóth Balázs tart előadást az eSport és a márkák kapcsolatáról.

Ezután sok információ hangzott el a már elért eredményekről. Még az előadók maguk is rácsodálkoztak néhány adatra, amelyek mind azt mutatják, hogy az e-sport már régen nem egy induló hóbort. Néhány kiragadott példa: jelenleg a világon nagyságrendileg 260 millió ember néz rendszeresen e-sportot. Az iparág értéke ez év végére eléri a 696 millió dollárt. Egy évben több mint 400 nagy verseny van a világon, a legnagyobb tornákon több, mint 30 000 ember szurkol élőben, szponzorként már megjelent többek között a BMW, a Gilette, a Coca-cola, a Sony. Magyarországon 200 000 heavy usert [akik naponta 3-5 órát töltenek e-sporttal] tartanak számon, összesen 500 000 ember kapcsolódik a versenyekhez. Az MTK elindította e-sport szakosztályát.

Kik között népszerű az e-sport és mi az -elsősorban észak-Amerikában és Ázsiában hangos- siker titka? Nagyon jól behatárolható kör érdeklődik az e-sport iránt. A nézők 70%-a férfi, 75%-a 35 év alatt. Ez épp az a kör, az Y és Z generáció, amelyet nehéz klasszikus marketing és reklámeszközökkel megszólítani. Ez máris választ ad arra, hogy miért szeretik a szponzorok. Ráadásul nagyon sokféle üzleti kapcsolódás lehetséges. A klasszikus verseny, sportoló, csapat támogatás mellett meg lehet jelenni magában a játékban is. A FedEx egy kampánya keretében ingyen szállította ki a megrendelőknek a legújabb NFL-játékot.

És miért szeretik a nézők? Mert digitális és interaktív. A verseny közben lehet kommentelni, chatelni, a kép a képben funkcióval egyszerre láthatjuk a versenyt, a versenyző arcát, érzelmeit és a nézői interakciókat is. Mert jól közvetíthető, hiszen ma született, a szabályok, a látvány, a show mind úgy épül fel, hogy látványos, szórakoztató legyen egy-egy verseny. Mert a nem kapcsolódik hozzá semmilyen negatív asszociáció, pl. dopping, bunda. És mert nagyon hamar megszülettek azok a csatornák ahol a nézők követni tudják az e-sport eseményeket. A legnépszerűbb a már 2011 óta működő Twitch csatorna amelyen profi minőségben és tálalásban követhetik az érdeklődők az e-sport versenyeket.

A jelen

A fejlődés nagyon gyors, egyre több versenyző, verseny, néző és kapcsolódó cég kerül a rendszerbe. Két olyan sorozat indul pár hónapon belül, amely már nem egy-egy versenyre épít, hanem franchise alapú, liga kupa küzdelmeket jelent. Ez folyamatos megjelenést biztosít nem csak az eseményeknek, hanem az ott megjelenő szponzoroknak is, ez óriási előrelépés. A League of Legends sorozatba -indulási díj csapatonként 10 millió dollár- már 10 csapat szállt be, az Overwatch League küzdelmeihez – csapatonként 20 millió dollár! – eddig 14 csapat csatlakozott. Magyarországon is megjelennek az első professzionális szinten játszó és marketingelt versenyzők és csapatok, illetve már versenyeket is szerveznek.

A jövő?

Az egyik alapvető kérdés, hogy az e-sport hogyan illeszkedik, kapcsolódik majd a hagyományos sportokhoz. Együttműködik vagy külön úton jár majd. Jelenleg mindkét verzió elképzelhető, de sok jel azt mutatja, hogy hasznos lehet egyfajta kooperáció. Kutatások szerint például a klasszikus labdarúgás népszerűségének nagyon jót tett a FIFA játékok divatja. Felvetődött, hogy az e-sport olimpiai sportág legyen, a másik verzió, hogy külön csúcsrendezényt szerveznek, a sakk olimpia mintájára.

Kérdés még, hogy a klasszikus média, elsősorban a televízió hogyan fogadja az e-sportot. Nagy sporttelevízió csatornák már indítottak e-sport műsorokat, hazánkban a Spíler TV-n láthattunk e-sport programot. Azonban mivel a versenyek hosszúak, szinte biztos, hogy a televízióknak szerkesztett, vágott anyagra lesz majd szükségük. A sok kérdőjel mellett abban a két dologban mindenki egyetértett, egyrészt, hogy az e-sportot a következő években egyre többen követik majd, másrészt ennek a nézői célcsoportnak az elérése egyre fontosabb lesz a piaci szereplőknek, így a népszerűség és a piaci növekedés borítékolható.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Adidas vs. Puma – A testvérháború 4. rész

Sokak számára ismert tény, hogy a két legendás német sportmárka egy családból származik. A Dassler fivérek közösen kezdték el építeni...

Close