Sportmarketing, tenisz — 2017/09/21 at 12:06

Laver Cup, a tökéletes sporttermék

by

Pénteken veszi kezdetét az idei év talán legjobban várt teniszeseménye a Laver Cup, amelynek keretében az idei év talán legjobban várt mérkőzésére is sor kerülhet (az Australian Open döntő után). A cikkben a Laver Cup sikertényezőit vettük végig.

Sikerre ítélve. Vegyél egy sztárt a világ egyik legnépszerűbb sportágából, akinek számos nemzetközi támogatója van. Hozzál létre egy eseményt, amely megfelelő content értékként és megjelenési lehetőségként fog szolgálni a sztár szponzorai számára, és amelynek keretében a világ legjobb játékosa az ikonikus ellenfelével egy csapatban fog játszani. Majd adj hozzá egy ikonikus történelmi személyt a múltból, aki megteremti az egész tornának a súlyát és mítoszát. A többi már csak maszlag…durván lebutítva ez a Laver Cup, egy tökéletes üzleti vállalkozás, egy tökéletes sporttermék, amelynekhosszútávú célja, hogy a Davis Kupával vagy a Fed Kupával egy szinten említsék.

Merem állítani, hogy már az ötlet megszületésekor sikerre volt ítélve a kezdeményezés. Ugyanis egy olyan formátumban, ahol a világ legjobb és legértékesebb játékosai vesznek részt a világ negyedik legnépszerűbb sportágában, amelynek közel 1 milliárdos szurkolói bázisa van világszerte, nagyot bukni nem lehet. És ez így is lett. A szervezők gyakorlatilag egy tökéletes sportmarketing terméket, a pr-esek és marketingesek álmát hoztak létre, ahol a világ legjobb teniszezői lépnek pályára egymás ellen és egymás oldalán. Egy olyan meccsre is sor kerül, amelyre még nem volt példa, ugyanis nagy valószínűséggel egy Federer-Nadal páros mérkőzést is láthat majd a nagyérdemű.  Az esemény emberek milliót fogja a képernyő elé szegezni és rajongók százezrei fogják megosztani a véleményüket, élményüket a különböző közösségi média felületen a #lavercup hastag használatával.

Mítosz és ikonok találkozása

A Laver Cup formátumot Roger Federer és menedzsere, Tony Godsick által alapított TEAM8 menedzsment iroda álmodta meg a tizenegyszeres Grand Slam győztes ausztrál, Rod Laver teniszező tiszteletére. Teniszvilág legújabb szórakoztató eseménysorozatának célja, hogy még közelebb hozza a sportágat a rajongókhoz és egy exkluzív élménnyel rukkoljon elő a tenisz szerelmeseinek. A Laver Cup a golfból már jól ismert Ryder Cup mintájára lett megszervezve. A különbség annyi, hogy itt nem Európa és az Egyesült Államok legjobbjai fognak összecsapni, hanem az európai elit a világ többi részeiről származó játékosokkal méri össze a tudását. Az európai csapat kapitánya a tizenegyszeres Grand Slam győztes Bjorn Borg lesz, míg az világ többi részéről származó játékosokat az amerikai fenegyerek John McEnroe irányítja majd.

Az eseményre az olimpia évét kivéve, minden évben az év utolsó Grand Slam tornája, a US Open után két héttel kerül majd sor egyik évben Európa egyik fővárosában, míg a rákövetkező évben a tervek szerint Amerikában kerül megrendezésre. A részvételért a játékosok ranglista pontot nem kapnak, viszont pénzdíjazásban részesülnek majd.  Az indulóknak legalább egy egyéni mérkőzést vállalniuk kell, és összesen 12 meccset rendeznek a három nap alatt (kilenc egyéni, és három páros meccset). A csapatokba a világranglista szerinti helyezésük alapján a top 4 játékos kerülhetett be, míg kettőt a csapatkapitányok választhattak ki. A páros meccsek a Laver Cup talán legjobban várt pontja, ugyanis egy olyan mérkőzésre kerülhet sor, amely a legértékesebb tenisz mérkőzések egyikével vetekedhet, ugyanis összeállhat a Rafael Nadal – Roger Federer páros mérkőzés, amely tavaly óta lázba hozza a teniszvilágot. Biztos bejelentést még nem kaptunk róla, de azt gondolom, hogy össze fog állni, hiszen mindenkinek azaz érdeke , hogy összeálljon.

Laver Cup

Rivals become team mates. Everything you need to know about the format for next weekend’s star-studded clash between Team World and Team Europe.

Fekete pálya Európa egyik legszebb fővárosának a közepén

Rekord gyorsasággal három nap alatt fogytak el a jegyek az első felvonásra, amelyre idén Prágában az O2 Arénában kerül sor. A több, mint tizenhétezer fő befogadására képes stadionban a világ 45 országából érkeznek majd szurkolók. A pálya borítása is különleges kialakítást kapott ugyanis fekete borításon fognak játszani a versenyzők, amely összhangban van a torna arculatával, és sötétben megvilágítva is egyedi élményt nyújt a nézőknek.  A nézőtéren négy különböző VIP boksz is kialakításra került: a Legends Club, a Laver Club, a Rocket Club és West Lounge. Azok számára, akik nem férnek be a stadionba, de élőben a helyszínen szeretnék követni az események alakulását egy külön Laver Cup Fan Zone is kialakításra került, ahol óriás kivetítőn követhetik a három nap történéseit, és a szerencsések akár még a trófeával is lőhetnek egy szelfit. Az eseményt a világ 216 országában fogják élőben közvetíteni, Magyarországon az Eurosport közvetítésében lesz látható az esemény, de világszerte olyan neves televíziós társaságok álltak be a verseny mögé, mint az ESPN, a SKY Sports, Bein Sports, Canal+ vagy éppen a Fox Sports.

A sztárok a siker kulcsa?

Az eseménynek nem volt szüksége külön reklámra, ugyanis a sportág két legmeghatározóbb ikonikus alakja, a férfi tenisz, az ATP World Tour és az ITF legfontosabb „marketing eszközei” is pályára lépnek az idei versenyen. Sokan most biztosan felhúzzák a szemöldöküket, amikor azt olvassák marketing eszköznek nevezem Federert és Nadalt. De sajnos ez így van, ugyanis a két klasszis a jelenlegi éltenisz és azt övező üzleti világ két legfontosabb eszköze. Ha bármelyikük elindul egy tornán nincsen szükséges más meccsnap élményt kiegészítő aktivitásra vagy szolgáltatásra, biztos, hogy tele lesz a stadion, ugyanis a két legnépszerűbb, legsikeresebb és legértékesebb játékosról van szó. Na de mellettük ugye még ott lesznek a Next Generation feltörekvő sztárjai is, Alexander Zverev és a US Open egyik hőse Denis Shapovalov is, akik előtt minden bizonnyal fényes jövő áll.

A csapatokat a közösségi médiában is támogatni tudják a rajongók. A Facebookon lecserélhetik a profil képüket az adott csapat arculatával ellátott ideiglenes képre, ezzel kifejezve támogatásukat a csapat iránt. A Laver Cup Twitter oldalán a szurkolók a véleményüket is ki tudják fejezni minden nap egy szavazás keretében . Az Instagramon pedig arra buzdítják a szervezők a rajongókat, hogy a Laver Cup betagelésével és a #lavercup hastag használatával osszák meg az élményeiket.

Mit mondanak a számok?

Nehéz megítélni a torna a kimenetelét, azonban az biztos, hogy az esélyek az európai csapat győzelmét diktálják. 36 Grand Slam siker 0-val szemben eléggé a kék oldal felé billentik a mérleg nyelvét.  Az európai csapat marketing értéké jóval meghaladja a világ csapatának az értékét. Az öreg kontinens játékosai összesen 29,590 millió Facebook, 23,870 millió Twitter, 6,42 millió Instagram követővel rendelkeznek. Közülük is természetesen a prímet Roger Federer és Rafael Nadal vezeti. Az európai csapat idén összesen 16 trófeát gyűjtött – köztük ott lapul a 4 Grand Slam trófea -, amelyekkel 32 millió dollárt teniszeztek össze. A csapat átlag életkora 28,5 év.

Az világ csapatát nagyrészt a fiatal next generation tagjai erősítik leszámítva Isnert és Querreyt. Valamilyen szinten ebből az okból kifolyólag értelmetlen lehet ez az összehasonlítás, mindamellett meg azt gondolom, hogy érdemes CSAK a számok alapján végig gondolni mekkora különbség van a két csapat között, ami teszem hozzá, a pályán nem mindig mutatkozik meg. A világ csapata összesen 655 ezer Facebook, 755 ezer Twitter és 947 ezer Instagram követővel rendelkezik. Közül ezek alapján a legnagyobb húzónévnek az ausztrál fenegyerek Nick Kyrgios és az amerikai óriás John Isner számít. Idén összesen 6 trófeát gyűjtöttek, és 6,734 millió dollárt teniszeztek össze. A csapat átlag életkora jóval fiatalabb, 24 év.

Szponzorok: a Federer hatás

Természetesen minden sikeres sportesemény mögött jelentős mértékű szponzorációs támogatás áll. Nem meglepő módon Roger Federer hatása, akit tavaly a Forbes magazin 2016 világértékesebb egyéni sportolójává választott, komoly jelentőséggel bír a szponzorok szemében is. Elég csak azt észre venni, hogy gyakorlatilag Federer személyes szponzorai a torna főtámogatói. Nagy rosszindulattal mondhatnánk azt, hogy Federer és menedzsmentje létrehozott egy tökéletes marketing terméket a saját maguk és szponzoraik szórakoztatásra, amely a teniszező és a szponzorok piaci törekvéseit elősegíti. De ne legyünk ennyire rosszindulatúak, mert így működik az üzleti világ és ez így is van rendjén.

A Laver Cup a tenisznek, mint sportágnak az elmúlt évek történelmére épülő legnagyobb siker terméke lehet, amely piaci alapon jött létre. És egy ilyen sikertörténet létrejöttéhez komoly támogatókra van szükség. A torna szponzorai között van a Mercedes, a Rolex, a Moet&Chandon, a Nike, a Wilson (akik, amúgy Roger Federer támogatói is), mellettük a J.P.Morgan, a Steve Furgal’s, a Strabag, Prága városa és különböző cseh márkák , valamint helyi közvetítő társaságok, amelyeket az exkluzív megjelenési és üzleti lehetőségek mellett egyedi közösségi média tartalmakkal is próbálják kiszolgálni a szervezők.

Laver Cup

Dude, where’s our car??? Roger Federer

Azt gondolom, hogy nincsen más hátra, minthogy hátradőljünk a fotelben, bekészítsünk egy jó adag frissen pattogatott popcornt és élvezzük ezt a gigászi élmény cunamit, amelyet Federer, Nadal és többiek ránk zúdítanak az elkövetkezendő három napban.

forrás: lavercup.com, forbes.com

borítókép forrása: news.com.au / cikkben szereplő képek forrása: lavercup.com, facebook.com/LaverCup

No Comments

  1. Pingback: Laver Cup, több mint tenisz | sportsmarketing.hu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Adidas vs. Puma – A testvérháború 3. rész

Sokak számára ismert tény, hogy a két legendás német sportmárka egy családból származik. A Dassler fivérek közösen kezdték el építeni...

Close