Sportgazdaság, úszás — 2017/07/21 at 11:11

A vizes vb a legnézettebb, de közel sem a legértékesebb

by

Mi van a számok mögött? Nincsen a TOP 10 legértékesebb sportesemény között a FINA vizes világbajnokság. Az egy évvel ezelőtt kiadott Forbes listát a Super Bowl, a nyári olimpia és a téli olimpia vezeti.

Nehéz meghatározni, hogy pontos mennyit ér egy sportesemény, mennyit ér maga a márka. De azt még nehezebb, hogy az esemény megrendezésére költött milliárdok megtérülnek-e a rendező ország számára. A Forbes minden évben összeállítja a legértékesebb sportesemények listáját. A FINA vizes vb kapcsán érdemes egy pillantást vetni a listára. A Forbes az adott esemény nézettsége, a szponzori együttműködések értéke, a licenszdíjak, a közvetítési jogok értéke és a jegybevétel alapján állapítja meg az egyes események értékét.

Mielőtt belemennénk a számokba gondoljuk végig, hogy mi az, ami egy adott sportesemény mögött áll? Mi az, ami igazán értéket ad neki? Nem más, mint az adott sportág népszerűsége. Ezek alapján a labdarúgás rendelkezik a legtöbb szurkolóval, 3,5 milliárd rajongóval világszerte. A következő a krikett 2,5 milliárddal, a keménypályás hoki 2,5 milliárddal, majd a tenisz 1 milliárddal. Az amerikaifoci, a rögbi éppen, hogy csak befért a TOP 10-be a maga 400 milliós rajongói bázisával. Az úszás nincsen a legjobb 10-ben. A teljes listát itt tudjátok megtekinteni. Ennek ellenére mégsem a Bajnokok Ligája döntője vagy a labdarúgó világbajnokság a legértékesebb sportesemény. Mert itt jön kébe a sportág üzleti oldala, az eladhatóság, hogy milyen mértékű üzleti gépezet épült rá az évek során az adott sporteseményre.

A Forbes lista élén a Super Bowl található a maga 630 millió $-os értékével. Őt követi a nyári olimpia 366 millió $-os értékkel, majd a téli olimpia 285 millió $-ral. És csak a dobogó negyedik fokán található a FIFA labdarúgó világbajnokság, amelynek értéke 229 millió $. A TOP 10 utolsó helyén pedig a Bajnokok Ligája tanyázik 127 millió $-os márkaértékkel. A további helyeket az amerikai piaci legnépszerűbb eseményei töltik ki. Viszonylag nehéz és talán nem is érdemes ezeket az eseményeket összehasonlítani, mert míg az olimpiák és a világbajnokságok több hetes események, addig a Super Bowl egyestés történet. Ugyanakkor mégis nagyobb érdeklődést és izgalmat vált ki a rajongókból, mint a többhetes világesemények egy-egy számai, eseményei. A teljes lista itt érhető el.

A FINA úszó vb kapcsán hallhattunk olyan számokat, hogy a 2015-ös kazanyi vb-t 6,8 milliárdnyian követték, míg a két évvel korábbi barcelonait 4,5 milliárdnyian. A jelenlegi adatok alapján úgy néz ki, hogy mi közvetítjük a legnépszerűbb sporteseményt a világon, hiszen a riói olimpiát nagyjából 4 milliárdnyi ember nézte, míg a 2014-es sochi téli olimpiát csak 2,1 milliárd, és az idei Super Bowlt pedig körülbelül 130 millióan.

Ha igazak is ezek a számok, akkor miért nem a FINA vizes vb a legértékesebb sportesemény, és miért nincsen a legjobbak között? A válasz az sportágak eladhatóságában és üzleti értékében keresendőek. Az olimpiákon több sportág van jelen, és több megjelenési lehetősége is van a szponzoroknak. A világ több országa képviselteti magát, drágábbak a jegyek és a közvetítési díjak is. És akkor még az olimpia eszményéről nem is beszéltünk, amely magának a márkának az identitását adja. A Super Bowl pedig az amerikai piac tökéletes sportterméke. Tökéletes marketing és üzleti gépezet épült az amerikaifoci döntőjére, amely közvetítése során 5 millió $-ba kerül egy 30 másodperces szpot, és az este nézettsége több tíz akár százszorosa is lehet a több hetes események egyes versenyszámainak, meccseinek. A FIFA labdarúgó világbajnokság a világ legnépszerűbb sportágának a csúcseseménye, amely a Forbes adatai szerint 5,7 milliárd $ bevételt generált 2016-ban Brazíliának a 25 nap során.

Ha Magyarország a várakozások szerint meg is dönti a már így is rekordnak számító 6,8 milliárdos nézettséget a FINA úszó világbajnokság továbbra is magán fogja hordozni a vizes sportágak hiányosságait, nehézségeit… Az eladhatóságukat, amelyek megakadályozza az eseményt abban, hogy ne csak az egyik “legnézettebb”, de a legértékesebb is legyen a világon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2017.07.21.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close