Sportmarketing, tenisz — 2017/05/25 at 08:00

Alapjaiban fog megváltozni a tenisz?

by

Felpörgetné a játékot az ATP, a férfi teniszezők hivatalos szövetsége. Az új szabályokat már idén élesben tesztelik, az év végi ATP Next Generation Final keretében.

Azt gondolom, hogy a változásra szükség van. A változás mindenféle szervezet, márka, vállalat és jelen esetben sportág életébe a technológia, a szurkolói és partneri igények fejlődésével kódolva van. Az igazán nagy kérdés, hogy az adott sportág, hogyan tudja alkalmazni, kivitelezni az ilyen mértékű változásokat, mint amelyre a férfi tenisz is készül. Na, de ne szaladjunk ennyire előre.

Korábban írtam már arról, hogy az ATP tudatosan építi fel a jövő generációját, a Next Generation kampány keretében. A férfi teniszt összefogó és irányító szervezet olyannyira komolyan foglalkozik a jövő sztárjaival, hogy az év végi ATP Final mintájára az adott évben legjobban teljesítő 21 év alatti fiataloknak is megrendezi az év végi nem hivatalos világbajnokságot, az ATP Next Gen Finalt. Az idei tornára november 7. és 11. között Milánóban kerül sor és a résztvevők között 1,275 millió dollárt osztanak majd szét.

„Büszkék vagyunk rá, hogy Milánóban rendezhetjük meg ezt az új, világszintű eseményt az ATP Touron legjobban szereplő fiatal játékosok számára. Ugyanakkor a rendezvény a kezdő állomása is lesz egy innovatív tenisznek, amelynek célja, hogy még vonzóbbá tegyük a sportágunkat a jövőbeli szurkolóink számára” – mondta Chris Kermode, az ATP igazgatója és elnöke.

Az itt bemutatásra kerülő új szabályozások lényege, hogy gyors tempójú, innovatív, TV-közvetítés barát termékkel tudjanak szolgálni. A sportág célja újabb fogyasztókat nyerni a tradicionális bázis megtartása mellett. A döntést megelőzően az ATP egy széleskörű szurkolói felmérést hajtott végre több, mint 13 különböző piacon, beleértve a hagyományos és feltörekvő piacokat is, valamint a rendszeres és alkalmi szurkolói csoportokat is megkérdezve arról, hogy milyen változásokat eszközöljenek.

„A sport és a szórakoztatás iparága nagyon gyorsan változik, ahogy a szurkolók sportfogyasztása is. Ezek a változtatások és ez a torna nemcsak a Next Generation játékosokról szól, hanem a jövő szurkolóiról is. Tisztában vagyunk a sportágunk hagyományaival és biztosíthatok mindenkit, hogy alaposan meg fogjuk vizsgálni, hogyan tudjuk megvédeni a tenisz integritását, amikor úgy döntünk, hogy ezeket az újításokat a rendszeres ATP Tour versenyekre is bevezetjük” – mondta Kermode.

Nézzük röviden, hogy mik lesznek az új szabálymódosítások:

  • a hálón megpattanó szerva is érvényes
  • nincsenek előnyök (40-40 után, mint a párosban, aki nyeri a pontot azé a játék)
  • 3-3 után tie-break
  • egy szett 4 nyert játékig tart
  • 1 ápolási időkérés áll majd csak a játékosok rendelkezésére
  • az edzők a mérkőzések bizonyos pontján kommunikálhatnak a játékosokkal
  • lerövidül a játékosok számára rendelkezésre álló bemelegítési idő 5 percre
  • egy úgy nevezett Shot Clock fogja mérni, hogy maximum 25 másodperc telhet el két labdamenet között

ATP Announces Rule Changes And Innovation For 2017 Next Gen ATP Finals

The ATP has announced a series of rule changes and innovations set to be trialled at the Next Gen ATP Finals in Milan from 7-11 November.

2015 elején Lleyton Hewitt és Roger Federer is ilyen szabályok mentén játszott egy jótékonysági meccset Ausztráliában. Akkor a korábbi svájci világelső így vélekedett az újításokról: „Az a szép a sportágunkban, hogy nem tudhatod, negyvenöt percig vagy három órán át leszel-e a pályán. Tudom, hogy a televíziós csatornák emiatt néha nehéz helyzetben vannak, hiszen a labdarúgás és más sportágak esetében pontosan lehet tudni, meddig tart egy találkozó. Letelik az idő és már végeztél is, a teniszben viszont a győztes ütésig játszanod kell. Mentálisan is jót tenne a teniszezőknek, ha tudnák, hogy maximum nagyjából egy és háromnegyed órát kell teljesíteni. Nem kellene hét pólót bepakolni, kevesebb ütő felhúrozására lenne szükség, minden sokkal kontrollálhatóbb lenne. Hosszabbra nyúlna a srácok pályafutása. A gyerekek figyelmét nem könnyű hosszabb időn át lekötni, így az utánpótlás szempontjából is pozitív változásokat hozhatna a játékidő lecsökkentése.” – nyilatkozta 2015 elején Roger Federer.


Tehát ezek a változások abszolút az új generációs sportfogyasztókat célozzák, akik már három másodperc után elkapcsolnak egy videóról, ha az azonnal nem fogja meg az érdeklődésüket. A Z generációt egyre nehezebb hosszabb ideig lekötni, így ezek az újítások akár a tenisznek a jövőjét is jelenthetik. Emellett sportmarketing szempontból könnyen lehet, hogy eladhatóbbá teszik a sportágat. A médiumok, TV társaságok könnyebben tudnak majd kalkulálni egy-egy mérkőzés hosszával. A közönség szempontjából jóval pörgősebb, szórakoztatóbb meccsek vannak kilátásba. Emellett az új szabályok értelmében a nézők szabadon mozoghatnak a lelátó egy bizonyos részén még akár labdamenet közben is, ami a jelenlegi szabályok értelmében tilos. A játékosok számára pedig jóval kevesebb megterhelést fog jelenteni egy-egy mérkőzés, amely azt is prognosztizálhatja, hogy több tornán tudnak majd részt venni, ráadásul meghosszabbodhat a karrierjük is. Ez utóbbi két tényező a szponzorok szempontjából is előnyös lehet.

Az újításokat az egykori szerb világelső, Novak Djokovic is üdvözli: „Az élet minden területén folyamatos változás zajlik, és ez igaz a teniszre nézve is az új szabályok bevezetése kapcsán. A sportágnak nyitottnak kell lenni ezekre az új potenciális változásokra”. Előre láthatóan ezek az újítások nem fognak olyan radikális változásokat hozni, ugyanakkor a működésük a gyakorlatban fog kiderülni. Egy valami azonban biztosan előremutató és példaértékű, hogy az ATP a szurkolóik bevonásával vágott bele egy olyan transzformációba, amely ha radikálisan nem is, de alapjaiban változtatná meg a hőn szeretett sportágukat, terméküket.

Forrás: atpworldtour.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2017.05.25.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close