Hosszú Katinka sporteredményeit mindenki ismeri. Elképesztő győzelmei mellett ráadásul az üzleti életben is nagyon sikeres. 2014 óta építi saját márkáját, az Iron brandet, folyamatosan jelennek meg új termékei.
Igaz, hogy az Iron Lady nevet a kínai sajtó adta?
Igen. 2012-ben Pekingben a rövid pályás Világkupán az egyik legnagyobb sztárjukat, az olimpiai bajnok Liut legyőztem, úgy, hogy ő pihent volt, én pedig előtte pár perccel úsztam a 400 vegyes döntőt. Ekkor kérdezték, hogy miből vagyok, „vasból”? Majd másnap egy újságban már megjelent: Iron Lady.
Rögtön megtetszett és elhatározták, hogy használják?
Nem, sőt először csak mosolyogtunk rajta. Aztán valahogy egyre többször mondták rám, volt, hogy versenyen is így mutattak be. Amikor elhatároztuk, hogy belépünk az üzleti életbe, voltak más ötletek is, végül ez maradt.
Miért?
Mert ez kifejezi azt, ami én vagyok. Nem a győzelem a legfontosabb, hanem mindaz, ami odavezet. Az edzések, a hozzáállás, a munka, a kitartás.
Mivel indult az Iron Lady termékek sora?
Az első könyvvel. Nagyon sok minden történt velem a londoni olimpia utáni egy évben a 2013-as barcelonai világbajnokságig. Ezt a tapasztalatot, ezt az utat meg akartam mutatni.
És melyik a kedvenc terméke a portfólióból?
Az előbb elmondottak miatt éppen az „Iron Lady” könyv.
Csak magyarul jelent meg?
Eddig igen. De nem csak gondolkozunk az angol verzión, hanem már dolgozunk is rajta. Még nincs kész, de lesz angol kiadás.
Mennyire nemzetközi az üzlet, hányan rendelnek külföldről a webshopból?
Természetesen Magyarországon vagyunk a legnagyobbak, de azért terjeszkedünk. Az olimpia idején nagyon sokan vásároltak külföldről is.
Hogyan történik a termékfejlesztés? Külsős szakembereket is bevonnak?
Az összes terméket házon belül csináljuk. Most már 36 ember dolgozik a csapatban, minden a mi munkánk. Ez koncepció, így építjük fel a teamet.
Mennyire vesz részt ebben a tevékenységben?
Több időt töltök vele, mint kéne. Szeretem csinálni, de most már olyan sok energiát kíván, hogy egyre több dolgot ki kell adnom a kezemből.
Shane Tusup mennyire részese ennek?
Duplán is nagyon. Egyrészt üzleti diplomája van, tehát természetes, hogy vezeti a dolgot. Amit kevesebben tudnak, hogy nagyon kreatív ember, sok grafikai megoldásban is benne van a munkája.
Milyen termékek várhatóak a közeljövőben?
A streetwear kollekciót akarjuk erősíteni, vannak jó designereink, itt lesznek újdonságok.
Beszéljünk kicsit a médiáról. Facebook oldala elképesztően népszerű. Hogyan működtetik? Mitől ilyen sikeres?
A lényeg, hogy személyesen kezelem és a posztok autentikusak. Tényleg ott vagyok és tényleg azt csinálom, ami látható. Szerintem ezt érzik és szeretik az emberek.
Figyelik, hogy milyen bejegyzés népszerű, vannak kitűzött célok elérésben, követők számában?
Persze nézzük, hogy mi hogyan teljesít, de nincsenek kőbe vésett célok. A Facebookon kívül a YouTube csatornát fejlesztjük erősen a közeljövőben, egyre több film kerül majd fel az „Inside the forge” videók mellé.
A média felkéréseket hogyan szelektálja? Van olyan, amit nem vállal?
A londoni olimpia után személyesen én intéztem a megjelenéseket és mindent vállaltam. Ez tudatos döntés volt, segített a név, a márka felépítésében. Aztán az arány egyre tolódott, ma már több felkérést utasítok vissza, mint amennyit elfogadok.
Most már én irányítok. Azért is fontos a közösségi média erős jelenléte, mert egyre inkább azon keresztül adok információt, így az jelenik meg, amit én szeretnék.
Szponzorként honlapján a Biotech és az Univer jelenik meg. Nyilván lehetne több. Válogat?
Igen. Itt megint visszamennék 2012-ig. Akkor – olimpiai érem nélkül – mi kerestünk meg cégeket. A multikkal sokszor azért akadt meg a tárgyalás, mert csak a klasszikus „legyen egy logó a pólón” megjelenést akartak. Én mindig abban gondolkodtam, hogy olyan együttműködést érdemes csinálni, amellyel mindkét fél nő, együtt fejlődik. A mostani kapcsolataim ilyenek.
Mára már valóban válogathatok, vannak ajánlatok, amiket visszautasítok. Emellett fontos, hogy egy-egy kampányra nem szerződöm. Az ember arca úgy hamar elhasználódhat.
Van olyan szponzor, amely termékével nincs itt a magyar piacon, de a nemzetközi ismertség miatt megkereste?
Igen, éppen tárgyalunk is ilyen együttműködésről.
Tavaly óta működik az Iron Aquatics. Miért csinálta meg ezt a klubot? Mitől más, mint a többi?
Amikor hazaköltöztünk úgy éreztem, hogy az USA-ban tanultakból rengeteg dolgot átadnék itthon. Azt gondoltam ez az egész magyar úszósportnak jót tesz majd. Kiderült, hogy ezt legjobban egy saját klubban tudom megtenni. Az Iron Aquatics elsősorban sportszakmai dolgokban különbözik a többi szakosztálytól. A lényeg, hogy nálunk nem az a fő cél, hogy nagyon korán eredményeket, ezzel pontokat és pénzt hozzanak a gyerekek. Azzal a hozzáállással és versenyeztetéssel sajnos sok tehetséges fiatal 15-16 éves korára megutálja az úszást. Ráadásul nincs elég idő az alapok elsajátítására, sokszor akár technikai hibák is kialakulnak amiket 8-10 év úszás után már nagyon nehéz javítani. Mi adunk időt a tanulásra, az eredmények elérésére. Nem könnyű út ez, és bár mi minden szülőnek elmondjuk, hogy ez a filozófiánk, azért vannak, akik türelmetlenek.
Mit lehet tudni a Toos Sports Agencyről?
2015-ben átalakult Iron Corporation Kft.-vé. Azzal a céllal csináltuk, hogy más sportolóknak is sportmenedzsment szolgáltatást nyújtsunk, de ez eddig elmaradt. 2013-tól olyan sok munkát ad a saját márkánk és cégünk építése, hogy más nem nagyon fér bele. Ráadásul mivel Shane csinálja, aki ugye a férjem is, egy másik versenyzőnek nehéz lenne elhinni, hogy ő is annyi figyelmet és törődést kap mint én.
Mit gondol a sportmarketingben más magyar sportoló is meg tudná csinálni azt, amit Hosszú Katinka?
Azt gondolom igen. Én akkor kezdtem hozzá, amikor még nem is volt olimpiai érmem, mégis eredményesen elindult a dolog. Nagyon sok munka, kitartás és egy jó csapat kell hozzá.
Mi motiválja még, mit akar elérni ezen a területen?
A cél az erős Iron brand felépítése. Ennek lesznek különböző termékei, megjelenései. Amikor majd egyszer abbahagyom a versenyzést, már készen, stabilan kell működnie a márkának.