A Juventus 13 év után lecserélte a klub hivatalos logóját, amivel nagyon sok szurkolók haragját kiváltotta. A lépés hátrányairól, rossz oldaláról szól a legtöbb cikk, de nézzük meg azt is, hogy mik a pozitív hozadékai!
Ahogyan az oldalunkon Vincze Dávid is kifejtette a cikkében, a címer a labdarúgó klubok életében egy ikonikus vizuális elem, amihez ritkán nyúlnak hozzá. A szurkolók szentnek és érinthetetlennek tekintik. A labdarúgó klubok esetében az érzelmi kötődés ráadásuk sokkal erősebb, mint a hagyományos márkák esetében. Ebből a szempontból jogosan merül fel a kérdés, hogy a változtatás előtt miért nem kérdezték meg a szurkolóikat. Akkor legalább könnyebb lenne az elfogadás folyamata, hiszen bevonva éreznék magukat a folyamatokba.
De! Véleményem szerint a szurkolók megkérdezése csak kisebbítette volna a zúgolódást, teljesen nem küszöbölte volna ki. Ez egyetlen jelentős változásnál sem lehetséges, mindig lesznek a régihez ragaszkodók. Az új logó bemutatásának kommunikációját kétségtelenül segítette volna a szurkolók bevonása, hiszen lehetne a közvéleménykutatások eredményeit mutogatni, de az ellenzők hangja akkor is erősebb lenne az éljenzőékénél.
A héten egy nemzetközi konferencián vettem részt Lyonban, ahol volt szerencsém beszélgetni Francesco Gianellóval, a Juventus stadion igazgatójával. Természetesen az új logó is szóba került és megtudtam pár dolgot a döntés hátteréről.
Szurkolói bázis
A Juventus több területen is nyitni szeretne új irányokba. Egyrészt a szurkolói bázisuk szélesítésén dolgoznak, kifejezett fókusszal a fiatalabb, 40 év alatti generációra. Ez a réteg nem feltétlenül kötődik olyan szorosan a hagyományos klub elemekhez, mint a tradicionális szurkolók, vagy az idősebb generáció. A friss, modern, letisztult dizájn közelebb áll hozzájuk, nem érzik elavultnak.
Földrajzi nyitás
Ahogyan a nagy kluboknál megfigyelhető az utóbbi években, sok energiát fordítanak a hatalmas potenciállal rendelkező ázsiai, távol-keleti piac meghódítására. Az itteni szurkolók az európaitól különböző értékekkel rendelkeznek és náluk nincs meg a generációkon át öröklődő kötődés a klubokhoz, vagy azok tradicionális vizuális elemeihez.
Az európai klubok szempontjából az amerikai labdarúgó piac is sok kiaknázatlan lehetőséget tartogat még. Az amerikai szurkolók szintén nem az európai futball címereken nőttek fel, sokkal inkább a modern, letisztult címerekhez szoktak hozzá a major ligákból.
Digitális kor
A nagy európai klubokat több, mint 100 éve alapították, a Juventust például 1897-ben. A klub címere többször változott az évek során. Napjainkban a digitális korszakot éljük, ahol az online kommunikációnak, a közösségi média platformoknak, a mobileszközöknek kiemelt szerepe van. Ezekhez a felületekhez jobban passzol a letisztult dizájn, könnyebben használható a kommunikációs kampányokban a Juventus megújult címere.
Márkakiterjesztés
A Juventus szeretne kilépni a labdarúgás szűken vett világából. Azoknak a megszólítására, akik nem a klub szurkolói, vagy még csak nem is labdarúgás rajongók, hanem semleges sportfogyasztók, hatékonyabb egy modern, logóként is használható címer.
Partneri együttműködések
A labdarúgás napjainkban kőkemény üzlet. A topklubok globális márkákkal dolgoznak együtt, akikkel a közös kommunikáció és események során a Juventus könnyebben tudja használni az új címert, hiszen közelebb áll a hagyományos brandek vizuális elemeihez. A tradicionális klubcímerek kirínak ebből a közegből.
Akkor is, miért nem kérdezték meg a szurkolókat?
Úgy gondolom, hogy a Juventus egy nagyon merész lépésre szánta el magát, éppen ezért úttörő lehet, ami rengeteg pozitív asszociációval társul. Frissesség, vezető szerep, diktálás nem követés – hogy csak néhányat említsek. Ezzel rengeteg új szurkolót szerezhet, bővítheti az üzleti partnerei körét, optimalizálhatja a kommunikációját. A fentiekből is látszik, hogy a Juventus új területekre merészkednik, ilyen esetekben pedig nehéz megkérdezni a szurkolókat. Ha meg is kérdeznék, azokat kellene, akik nem a hagyományos szurkolók, a tradicionális értékekhez ragaszkodó rajongók. Ez elég nehéz küldetés, ráadásul az változás ellen lévő szurkolók hangját sem nyomná el. Biztos vagyok benne, hogy készültek másfajta kutatások. Ilyen helyzetben szerintem lehet egy nagy levegőt venni, bátor döntést hozni és azt konzekvensen végrehajtani. Az idő és a számok pedig eldöntik majd a helyességét.
A logó az egyik legerősebb vizuális identitást kifejező eszköz egy márka számára, az adott márka történelmének részese. A Juventus identitását 2017-ben pedig lehet, hogy egy friss, letisztult, modern címer fejezi ki a legjobban.