Vajon a Manchester City – Barcelona BL-rangadó, vagy a Ferencváros – Diósgyőr magyar bajnoki mérkőzés nézettsége magasabb? Az utóbbi évek döntéseivel az MLSZ csökkentette vagy növelte az OTP Bank Liga nézettségét? Az őszi NB I-es szezon 19 fordulójának televíziós nézettségi számaiból kiderül!
Bajnokok Ligája vs. OTP Bank Liga
Ha a magyar bajnokság körül kialakult általános véleményekből indulunk ki, akkor valószínűleg tízből tíz ember azt válaszolj, hogy természetesen a Manchester City – Barcelona párharc a népszerűbb. A televíziós nézettségi adatok azonban azt mutatják, hogy az NB I. 3. fordulójában megrendezésre kerülő FTC – DVTK találkozó veri a BL-rangadó számait. De nem csak ezen párharcot hozhatjuk példaként: a magyar derbi megelőzi a vonatkozó rangsorban például a Borussia Dortmund – Real Madrid mérkőzést is.
Az említett Fradi – Diósgyőr mérkőzés volt ugyanis az őszi fordulók legnézettebb magyar találkozója, 309 031*nézővel. A másik két csúcstalálkozó, ha csak egy hajszállal is, de elmaradt ettől a nézőszámtól (Man. City – Barcelona, 295 000* néző, Dortmund – Real Madrid, 285 000* néző).
Természetesen árnyalja az összehasonlítást, hogy az NB I-es találkozók hétvégén kerülnek megrendezésre, míg a BL-mérkőzéseket kedd és szerda este főműsor időben sugározzák a csatornák. Mindhárom mérkőzést az M4 Sport sugározta élőben. Így az elérés kapcsán nincs előnyben a nagyobb lefedettséggel bíró közmédián sugárzott magyar bajnoki a kisebb elérést biztosító kereskedelmi sportcsatornákkal szemben.
Verhetetlen a Fradi!
Ugyan a pályán az ősszel többször is bizonyították, hogy a zöld-fehér alakulat messze nem verhetetlen, a nézettségi számokban továbbra is ők jelentik a csúcsot. Hiába a csapat idei gyengébb szereplése, az őszi fordulók legnépszerűbb mérkőzései mind hozzájuk köthetőek. Ami érdekesség, hogy a televízióban az FTC – Újpest rangadó nézettségi számait például a Videoton – DVTK találkozó is megelőzi. Így a legtöbb nézőt a stadionokba vonzó rangadó úgy tűnik, hogy a tévénézők számára kevésbé számít kiemelt összecsapásnak.
A 2016-os őszi OTP Bank Liga 19 fordulójának TOP3 legnézettebb* találkozója:
- FTC – DVTK – 309 031 néző (3. forduló)
- FTC – Haladás – 272 131 néző (1. forduló)
- Vasas – FTC – 267 476 néző (16. forduló)
Az MLSZ törekvéseinek hatása
Az utóbbi években több olyan intézkedése is volt a Magyar Labdarúgó Szövetségnek, amellyel a stadionokba kilátogatók számát szerették volna növelni, s ezzel arányosan csökkenteni a televíziók képernyői előtt ülőket. A legfontosabb változtatás a mérkőzések egy időben való lebonyolítása, aminek köszönhetően egy fordulóból maximum két találkozót tud a televízió élőben sugározni, ezzel is növelve a stadionba kilátogatók számát.
Ezzel nyílván csökkent az átlagos tévés nézettségi szám egy mérkőzésre lebontva, hiszen a felvételről sugárzott mérkőzések képtelenek az élő találkozók számait hozni. Viszont a 12 csapatos bajnokságnak köszönhetően az élőmérkőzések számai remek eredményeket produkálnak.
A kevesebb csapattal és külföldi légióssal, a kiegyensúlyozottabb bajnoksággal szinte minden fordulóra jut egy kiemelkedő nézettséget produkáló rangadó. 2016 őszének legnézettebb fordulója a stadionokban a 19. forduló volt, összesen 23 571 nézővel. Ezzel szemben az élőben közvetített mérkőzések átlagos nézettsége 148 078 néző.
Így elmondhatjuk, hogy valóban van hatása az MLSZ törekvéseinek. A 12 csapatosra csökkentett bajnokság kifejezetten jót tett az élőben sugározott mérkőzések nézettségi számainak, viszont csökkentette az egy fordulóra jutó átlagos televíziós nézettségi számot a kevesebb élő közvetítés miatt.
Hogyan tovább?
A sporttelevíziós piacon még sosem volt ilyen erős a verseny. Szombaton egy időben követhetjük a Premier Liga, a La Liga, a Bundesliga és az OTP Bank Liga mérkőzéseit is. A magyar bajnokság egyelőre versenyelőnyben van a közmédia lefedettsége miatt a többi ligához képest, ez jól látható a csatornák közti elérések százalékos számaiból.
A kérdés, hogy valóban csak ez a tény okozza a nézettségi különbséget? A Bajnokok Ligája mérkőzéseivel való összehasonlítás azt mutatja, hogy aligha.
Szükséges-e a szövetségnek további törekvésekkel támogatni a televíziós nézettséget?
A nézettségi számokat tekintve az NB I. prémium terméknek számít. De vajon mi kell ahhoz, hogy ezt a hirdetők is elkezdjék felismerni? Kiegészíti-e a Puskás sör hirdetéseit egy Juhász Rolanddal, vagy Gera Zoltánnal reklámozó multi?
Az őszi szezon 19 fordulójának televíziós nézettségi számait elemezve, valóban így szeretik a nézők a magyar labdarúgó bajnokságot. A nézők tehát adva vannak, ha sikerül őket megtartani, esetleg növelni és a hirdetők is elkezdik kiaknázni a bajnokságban rejlő potenciált, akkor a szövetséggel közösen tovább erősödhet az OTP Bank Liga és a magyar labdarúgás!
*AMR nézettségi adatok a teljes népesség (4+) körében
Forrás: Nielsen közönségmérés, MTVA, nemzetisport.hu