Alapos tanulmány készült a szponzori megállapodásokról az európai klub futballban. Bemutatunk néhány érdekes adatot!
A Sports Sponsorship Insider tett közzé egy kutatást, amely a szponzori szerződéseket vizsgálta a 12 legnagyobb európai labdarúgó ligában, kiegészítve 25 olyan klubbal, amelyek nem ezekben a bajnokságokban játszanak, de rendszeres BL-szereplők. A felmérés során több, mint 3 ezer szponzori megállapodást elemeztek.
A mezszponzorok tekintetében az angol Premier League teljesített magasan a legjobban, annak ellenére, hogy a klubok összbevétele csökkent ezen a téren, mert az előző szezon végén kiesők magasabb értékű szerződésekkel rendelkeztek, mint a feljutók. A Premier League 274,8 millió eurójához képest a német Bundesliga 170,5 millió eurót tud felmutatni, míg a spanyol LaLiga 79,8 millió eurót. Érdekesség, hogy a francia Ligue 1-ben csak a nagy nevű csapatok tudnak jelentős értékű mezszponzori szerződést kötni, ugyanis a PSG, Lyon, Marseille, Monaco négyes felelős a 20 csapatos liga ilyen jellegű bevételének 76 százalékáért.
A mezszponzorokat a mezgyártókkal kiegészítve szintén angol dominancia figyelhető meg. A Manchester United az említett kétfajta szponzori megállapodásból évente összesen 159,5 millió euró bevételt realizál. Ez 56 százalékkal több, mint a második helyezett Bayern München 102 millió eurója. Ebbe a versenybe a Chelsea-nek és a Barcelonának is komoly beleszólása lesz a következő években. A Chelsea-t a Nike vásárolta ki az adidas-szal érvényben lévő szerződéséből és fog 70 millió euró mezbeszállítói díjat fizetni a klubnak a következő szezontól, megduplázva a jelenlegi összeget. A Barcelona szintén a pipás céggel kötött mesés értékű megállapodást. A 2018-19-es szezontól a katalánok évente legalább 105 millió euróra számíthatnak az amerikai sportszergyártótól, ami a bónuszokkal együtt elérheti akár a 155 millió eurót is.
A márkák közül a Fly Emirates és a Chevrolet a két legaktívabb, bár teljesen eltérő taktikával játszanak. A légitársaság hat ligában is szponzorál egy-egy topklubot, és ezek jellemzően olyan városokban találhatóak, amelyek kiemelt repterekkel rendelkeznek. A Chevrolet ugyanakkor egyetlen klub, a Manchester United mezén való megjelenésre költi a mezszponzorációra szánt pénzét.
Figyelemre méltó, hogy az elemzés körébe bevont klubok együttesen 2,46 milliárd euró bevételt realizálnak a szponzori szerződéseken keresztül. A teljes kutatás csak a Sports Sponsorship Insider előfizetőknek hozzáférhető, de az eredményekről elérhető egy rengeteg adatot tartalmazó interaktív kivonat a linkre kattintva.
Forrás: Sports Sponsorship Insider