Sportmarketing, többféle sportág — 2016/08/23 at 11:00

Kinek mit szabad, avagy reklámozás az olimpia idején?

by

Miért nem lehet használni az olimpián szereplő sportolókat, az olimpiához kapcsolódó márkaelemeket a világverseny ideje alatt? Ennek a kérdésnek jártunk utána, és bemutatjuk, hogy egyes világmárkák, hogyan ívelték át ezt a problémát.

Olimpián szerepelni mindig is kiemelkedő dolog volt és unikális élmény egy sportoló életében. Az olimpia általában hatalmas jelentőséggel bír a legtöbb sportág esetében, de persze itt is vannak kivételek. Egy valami azonban biztos, hogy egy jó olimpiai szereplés minden sportoló álma. Az olimpikonok a nemzetükért küzdenek, és érzelmileg jobban kötődnek a megmérettetéshez, mint más esetben. Ehhez az élményhez a márkák is kapcsolódni szeretnénk, megjelenítve az olimpia ideje alatt futó kommunikációjukban az ötkarikás játékok eszményét. Azonban ez nem ilyen egyszerű.

rio2016

Magához az olimpiához és a sport mondanivalójához mindig is szívesen kötődtek a márkák. Ugyanakkor nem mindegyik márka használhatja a hivatalos olimpia márkaelemeket a reklámjában. Létezik egy úgynevezett “40-es szabály”, amit a Nemzetközi Olimpiai Bizottság fogalmazott meg. Ez a szabály kimondja, hogy csak azok a márkák, szervezetek használhatják az olimpiát megelőző kilenc napban és a játékok utáni három napban az olimpia márkajegyeit, valamint a versenyeken szereplő játékosok, edzők, csapatok neveit, képeit a kommunikációjukban, akik a játékok hivatalos támogatói, és akik erre engedélyt kaptak a Nemzetközi Olimpiai Bizottságtól. Röviden így foglalható össze a szabály lényege, aki részletesebben szeretne utánaolvasni a rendeletnek, az itt megteheti. 

2016-olympic-games-sponsors1

Ahogyan láthattuk, ezt a szabályt hagyta figyelmen kívül az úszó versenyszámok ideje alatt a Zing Burger és a Burger King is, amikor Kenderesi Tamás szellemes nyilatkozta kapcsán egy-egy Facebook posztot generáltak a történetből, és kereskedelmi célokra használták a fiatal úszó megnyilvánulását (tegyük gyorsan hozzá, hogy ötletes módon, csak nem szabályosan). A Magyar Olimpia Bizottság olyan komolyan vette a dolgot, hogy kilátásba helyezte, a személyi jogok megsértése miatt bíróságra viszi az ügyet. Erről az esetről a Kreatív Online számolt be hosszabban.

251817

2015 februárjában azonban a NOB bejelentett egy módosítást, amelynek értelmében bizonyos feltételek teljesítése esetén a sportolók a verseny ideje alatt is, közösségi médiában és klasszikus médiafelületeken egyaránt megjelenthetik támogatójukat, de csak úgy, ha direkt módon nem említik az olimpiát és nem használják annak védett elemeit (pl. az öt karikát). Az Egyesült Államokban például ehhez két kritériumot kell teljesíteni. Egyrészt 2016. januárjáig kidolgozott hirdetési és közösségi média stratégiával kellett jelentkezni a jogosultságért, másrészt március 20-ig meg kellett jelennie az adott reklámnak a piacon.

Az alábbiakban összegyűjtöttem néhányat a legjobban sikerült reklámok közül, amelyek megfelelnek a vonatkozó szabályozásoknak.

Samsung: The Anthem

Samsung Official TVC: ‘The Anthem’ – Rio 2016 Olympic Games

As a demonstration of global unity, no event is more powerful than the Olympic Games. It is a chance for each of us to embrace our shared humanity and the progress that comes when the world comes together. As nations gather for the Rio 2016 Olympic Games, Samsung celebrates this moment of harmony through ‘The Anthem’.

A Samsung, mint az olimpia egyik hivatalos partnere felhasználhatta a kommunikációjában a hivatalos elemeket. Az ötkarikás játékokra készített reklámfilmjében megalkották az olimpia himnuszát, amiben korábbi és jelenleg is aktív sportolók a saját nyelvükön éneklik a saját himnuszukat. Erről a reklámfilmről már korábban részletesen is beszámoltunk az oldalon.

Under Armour: Rule Yourself

UNDER ARMOUR | RULE YOURSELF | MICHAEL PHELPS

Legacies like his are built over a lifetime like this. Michael Phelps returns for one last time. It’s what you do in the dark, that puts you in the light. #RuleYourself #IWILL soundtrack: The Kills “The Last Goodbye”

Az amerikai sportszer márka nem hivatalos támogatója az olimpiának, ezért valahogy át kellett hidalniuk a problémát, hogy mégis kapcsolódjanak a versenyekhez. Michael Phelpset, az amerikai úszó legendát hívták segítségül. A reklámfilm a küzdeni tudásról, a lemondásról és az áldozatról szól, amit az olimpikon megtesz a siker érdekében.

Procter & Gamble: Thank You, Mom

P&G Thank You, Mom – Strong | Rio 2016 Olympic Games

It takes someone strong to make someone strong. This summer, as we celebrate the world’s athletes at the 2016 Olympic Games, let’s not forget the person whose strength inspired them along the way: Mom. Thank you, Mom.

A P&G az riói ötkarikás játékok hivatalos partnere. Talán az egyik legérzelmesebb reklámfilm, amit készítettek az idei olimpiára. A márkán keresztül az olimpikonok mondanak köszönetet az édesanyjuknak, hogy mindig bíztak bennük, és biztatták őket, mert nélkül ők sem lettek volna képesek a sikerre. A kampánya hazai nagykövete Hosszú Katinka.

Gatorade: Never lose to love

Never Lose the Love | Gatorade

Inside every athlete there is a kid who fell in love with sports and never looked back. The best never lose that love. Cast your vote to fuel the love forward and help Gatorade donate to youth sports organizations at gatorade.com/loveofsports. Featuring: Usain Bolt, Serena Williams, Paul George, April Ross.

A márka szintén nem hivatalos szponzora a játékoknak, viszont Usain Bolt többszörös világ és olimpiai bajnok fut, és Serena Williams teniszezőnő támogatója. A reklámfilm bemutatja, hogy milyen kemény munkával készülnek a versenyekre, és milyen erőfeszítéseket tesznek meg a sikerért. Az üzenet egyértelmű, kemény munka nélkül siker sincs.

Nike: Unlimited future

Unlimited Future

Champions weren’t born champions. They were born babies. http://nike.com/justdoit

A Nike szintén nem hivatalos szponzora az ötkarikás játékoknak, mégis egy érdekes próbálkozással akarta magát az olimpiához kötni,: a mostani világsztárok bébi énjeivel forgattak. A film mondanivalója szintén a kemény munka, inspiráció, akarat, miszerint nem mi döntjük el, hogyan indul a történetünk, viszont hogy hogyan végződik, azt igen.

Gillette: Perfect Isn’t Pretty 

Gillette: Perfect Isn’t Pretty | Rio 2016 Olympic Games | Sia Unstoppable

Gillette provides a glimpse into the Olympic training for Neymar Jr., Ning Zetao, Ashton Eaton, and Andy Tennant as they work toward the Rio 2016 Olympic Games. Reaching their best is a beautiful thing, but the path, the sacrifices, the pain, and the anguish to attain precision, is anything but.

A Gillette, aki az Olimpia egyik hivatalos támogatója, ezért bátran használhatta az olimpikonokat. A reklámfilmben Brazília egyik legnépszerűbb sportolója, Neymar is szerepel. A film mondanivalója, hogy a tökéletesség mögött rengeteg lemondás és áldozat van, csakúgy mint abban, hogy a sportolók, részt vehetnek az olimpián.

Forrás: businessinsider.com, money.cnn.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

napilapok
Sportszemle 2016.08.23.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close