A Big Data és a szuperszámítógépek nemcsak a statisztikusok örömére hódították meg a sportvilágot. Teljesebb a szurkolói élmény, élvezetesebb követni a mérkőzéseket, pedig lehet, hogy nem is tudatosul, a technológiai fejlődés áll a háttérben. Azonban még a szurkolóknak és a gépeknek is van hova fejlődniük!
Big Data és mesterséges intelligencia
Mielőtt belemerülnénk, át kell vennünk néhány definíciót. Big Data-nak, vagy szó szerint Nagy Adatnak hívjuk azokat az óriási és/vagy komplex adathalmazokat, melyek esetén a hagyományos adatfeldolgozási eljárások már nem működnek. Az ilyen adathalmazok számos kihívást rejtenek magukban: ezeket nehéz okosan gyűjteni, tárolni, felhasználni, keresni bennük, megosztani vagy éppen vizualizálni őket, és akkor még nem beszéltünk az adatbiztonsági kérdésekről. De hogy miért is fontos ez? Mert az adat információt jelent, az információ pedig pénz. Ebből a mérhetetlen mennyiségű, sokszor strukturálatlan adatból, amit az interneten gyártunk nap, mint nap, nagyon sok mindent meg lehet tudni rólunk, mint fogyasztókról. (Na persze ez oda-vissza igaz: jelen viselkedésünk befolyásolja a kapott reklámokat, de egy kapott reklám befolyásolhatja a viselkedésünket.)
A másik fontos tisztázandó fogalom a mesterséges intelligencia [artificial intelligence – AI], ami például egy gép vagy mesterségesen létrehozott tárgy által megnyilvánuló intelligencia. Ez a terület jelenleg a számítástudomány egyik leggyorsabban fejlődő ága, és szintén kapcsolódik a Big Data-hoz. A Big Data-ban ugyanis a kihívást nem csak az jelenti, hogy az adathalmazok nagyok, hanem az is, hogy szinte folyamatosan termelődik az adat és ezek feldolgozása természetes (emberi) intelligenciával már lehetetlen.
Bemutatjuk Watsont
Ezen problematikára hozta létre az IBM a kérdés-megválaszoló számítógépét, Watsont. Watson ugyanis nem csak, hogy eszméletlenül gyorsan olvas, hanem értelmezi is az olvasottakat. Amíg a Google keresője egy gyors keresőmotor, vagyis a beírt kérdésben előforduló szavakat keresi gyorsan egy óriási adathalmazban és hoz rá rendszerezett találatokat, addig Watson a szinte bármilyen természetes nyelven feltett konkrét kérdést megpróbálja részletesen értelmezni és egy konkrét választ ad vissza a kérdezőnek.
Oké, de hogy jön mindez Wimbledonhoz?
Természetesen a közösségi médián keresztül, de ez nem igazán újdonság, ugyanis az online és közösségi média tartalmakra épített statisztikák és egyéb elemzések használata nem új keletű a Grand Slamek esetén. Watson viszont az. Az IBM 27 éve szállítja a Wimbledont szervező All England Lawn Tennis and Croquet Club [AELTC] számára a legújabb IT infrastruktúrát. Watson megbízása az idei Wimbledon alatt az volt, hogy megtalálja a legforróbb előforduló témákat úgy, hogy az esemény által gyártott többszázezer online és közösségi média tartalmat feldolgozza. A cél, hogy a szervezők időben megtudják, melyek a szurkolók által legfontosabbnak vagy legérdekesebbnek tartott sztorik, és ennek megfelelő tartalmat tudjanak gyártani. Fontos megjegyezni, hogy idén először voltak képesek a szervezők Watson segítségével előrejelezni a legizgalmasabb témákat.
Alexandra Willis-t, az AELTC kommunikációs, tartalmi és digitális vezetőjét kérdezte az alkalmazott változtatásokról Bernard Marr, világhírű kutató, gondolkodó, szerző, aki az üzleti siker és teljesítmény témakörében szerzett nevet magának. Watson és a közösségi média kapcsolata „lehetővé teszi számunkra azt, hogy ne csak nézzük a trendeket és reagáljunk rájuk, hanem előrejelezzük azokat. Bízunk abban, hogy ez segíteni fogja afelé törekvésünket, hogy még ha nem is mi vagyunk az elsők, de képesek legyünk korai fázistól kezdve követni a fejleményeket, amikor kritikus dolgok történnek” – nyilatkozta Willis.
Például 2014-ben három kanadai játékos (Milos Raonic, Vasek Pospisil és Eugine Bouchard) is bejutott nagyobb versenyek elődöntőibe. Ez az esemény nem várt beszélgetéseket indított el a kanadai teniszről, amire a műsorszolgáltatóknak és a médiának reagálnia kellett, bár nem igazán látták akkor, honnan is jött ez az egész. Watson részvételével az ilyen események előrejelezhetőek lehetnek, még mielőtt megindul a tweet-áradat a témában.
Watson, a legjobb segéd
Tudvalévő, hogy Wimbledon a legrégibb teniszbajnokság a világon. Sokan túlságosan is egy olyan presztízsértékű tornának tartják, amit még mindig meghatároznak a régi előírások. Gondoljunk csak a versenyzőket érintő szigorú öltözködési szabályokra, vagy akár arra, hogy a nézők nem chips-szet majszolnak, hanem epret tejszínhabbal. Na és persze ott van a királyi család is. Ebben a közegben igazán nagy újításnak tűnik Watson bevetése, de azért Willis fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a tartalmakat továbbra is Wimbledonhoz illő stílusban, manuálisan kreálják. A közösségi média posztok, riportok és cikkek írása továbbra is a tartalomért felelős, emberekből álló csapat feladata – Watson csak a kezük alá dolgozik.
A tavalyi évhez hasonlóan idén is használták az IBM Slamtracker analizáló platformját is, de a tavalyitól eltérően most már integrálták a Slamtrackert a bajnokság média megjelenéseibe. Így a statisztikák nem csak az arra éhező geekekhez jutottak el, hanem könnyített verzióban minden Wimbledon fogyasztóhoz. Mindezen technológia csak töredéke annak a technikai csomagnak, amit az IBM nyújt az AELTC-nek. Aki kíváncsi még több részletre és a többi elemre, az sok hasznos információt érhet el az IBM Wimbledonnak dedikált honlapján.
Másfelől viszont hiába a sok technológia és kütyü, ha a gépek nem tudják megmondani egy hibáról, hogy az kikényszerítettnek, vagy ki nem kényszerítettnek minősül-e. Az ilyen jellegű információkra pályánként két „emberi adatgyűjtőt” is foglalkoztatnak. Ezek a szakemberek adják hozzá azokat az apróságokat, amiket a fejlett technológia még nem képes önállóan felfogni. Képzettségüket tekintve leginkább tenisz szakértők, akiket kiképeztek az adat kezelésére is, fordítva ugyanis ez nem igazán működik.
A szurkolóknak is van még hova fejlődniük
Függetlenül a sok technológiai megoldástól, a nézők legnagyobb része még mindig passzív fogyasztó. Körülbelül 300 millió ember követi az eseményeket otthon a TV-jén keresztül, anélkül, hogy naprakész lenne a Wimbledon közösségi média és egyéb statisztikai oldalaiból. Ez utóbbi csoport számossága 30 millió fő. Hosszú távon a két tábor kiegyenlítődni látszik, ezért is fektetnek a technológiába a Wimbledon szervezői. „A legfőbb kihívásunk az, hogy a tőlünk telhető legjobban kiszolgáljuk a fogyasztóinkat, függetlenül attól, hogy melyik csoportba tartoznak, vagy melyik platformot használják (pl. TV, internet, célzott appok, Facebook, stb.), és tegyük ezt úgy, hogy hűek maradjunk Wimbledon stílusához és a céljainkhoz” – mondta Willis.
Forrás: Bernard Marr – Big Data At Wimbledon: How Machine Learning and AI Help Engage The Audience