A SportsPro idén hetedik alkalommal gyűjtötte lajstromba a világ legpiacképesebb sportolóit. Ahogy a sportok és a piac is változik, úgy emelkednek ki a legnagyobb sztárok évről évre az ismeretlenség homályából. De vajon mi az odavezető út sikerének a kulcsa?
Elég egy apró bukás, egy sérülés vagy egy rossz felkészülés, s a szponzorok máris dilemmába esnek. Ezzel ellentétesen, egy kiváló szezon vagy egy zseniális eredmény, máris a támogatók tobzódását vonhatja maga után. Azonban az említett forgatókönyvek beteljesüléséhez számos faktornak teljesülnie kell, mind pozitív, mind negatív oldalról.
A lista összeállításának nehézségét maga a sportolók értékének a definiálása adja, s, hogy ezt a meghatározott értéket milyen módon lehet monetizálni. Ahhoz, hogy egy szponzor számára, financiális alapon is megérje befektetni egy sportolóba – azaz, hogy a támogatással egyidejűleg a vállalat ROI [return on investment] mutatója is pozitív legyen – több „összetevő” kumulálódása szükségeltetik.
A sportolók értékét olyan jellemzők, mint a kor, a hazai (származási) piacban rejlő lehetőségek, a karizma, a trendformálás, a befektetés-megtérülés lehetséges aránya, a globális ismertség, a „keresztmárkázás” varázsa, illetve a jövőbeli, várható eredményesség is nagyban befolyásolja.
Ezek tudatában a szakértők egyre fiatalabb tehetségekkel találják magukat szembe [a listán szereplő 50 sportoló átlagéletkora csupán 24,36 év], akik előtt fényes jövő áll, akár a mostani labdarúgó Európa-bajnokságon, a nyári riói olimpián vagy a 2018-es labdarúgó világbajnokságon, illetve 2018-as téli olimpián. A jelen fiataljai lesznek a jövő sztárjai, így a legnagyobb cégek nem akarnak lemaradni a potenciális befektetésekről.
A lajstromban 21 különböző nemzet sportolója található meg, 20 különböző sportágat képviselve, a kosárlabdától, a labdarúgáson át, a szörfig és a krikettig. A legnagyobb számban [17 fő] az Egyesült Államok reprezentálja magát, ami mutatja a tengerentúli sportpiac erősségét és dominanciáját. Az idei lista adja a legtöbb „első évest”, szám szerint 19-et, köztük olyan sportolókkal, mint Conor McGregor vagy Ronda Rousey.
A női sportolók száma is emelkedett a 2015-ös gyűjtéshez képest, idén a hölgyek 15 főt adnak az 50-es felsoroláshoz. Az az Eugene Bouchard is szerepel benne, aki tavaly az első helyen végzett, azonban a jóslatok ellenére, egyelőre nem hozza a tőle elvárt szintet, így visszacsúszott a 39. helyre. No, de lássuk kik fértek bele a 2016-os, legjobban eladható sportolók top10-es listájába?
- Mikaela Shriffin – amerikai, 21 év, síelés
- főbb partnerek: Atomic, Oakley, Barilla, Longines, Red Bull
- Missy Franklin – amerikai, 21 év, úszás
- főbb partnerek: Speedo, Wheaties, GoPro
- Neymar – brazil, 24 év, labdarúgás
- főbb partnerek: Nike, Panasonic, Claro, Volkswagen, Rexona, Gillette
- Lydia Ko – új-zélandi, 19 éves, golf
- főbb partnerek: Callaway Golf, ANZ, Evian
- Kei Nishikori – japán, 26 év, tenisz
- főbb partnerek: Uniqlo, Jaguar, Adidas, Weider, Wilson, Asahi, Nissin, Tag Heuer
- Anthony Joshua – brit, 26, ökölvívás
- főbb partnerek: Under Armour, StubHub, RDX Sports, ORS Hydration Tablets
- Jordan Spieth – amerikai, 22 év, golf
- főbb partnerek: Under Armour, AT&T, Rolex, Netjets, Titleist
- Virat Kohli – indiai, 27 év, krikett
- főbb partnerek: Adidas, MRF, TVS, Tissot
- Paul Pogba – francia, 23 év, labdarúgás
- főbb partnerek: Adidas
- Stephen Curry – amerikai, 28 év, kosárlabda
- főbb partnerek: Under Armour, JPMorgan Chase, Degree, Kaiser Permanente, JBL, Brita, Fanatics
S, Steph Curry itt is felért a csúcsra. De nem csak Curry sikere kiemelkedő, hanem az Under Armour sportszergyártóé is, aki a legeladhatóbb 5 sportoló közül hármat már „magáénak tudhat”. Ennél nagyobb piaci jelenlét egy sportpiaci szereplőnek talán nem is kell.
A teljes lista itt érhető el.
Forrás: sportspromedia.com
1 hozzászólás
Pingback: Ez a felvásárlás tartja most lázban a sportvilágot | sportsmarketing.hu