Sportszponzoráció, többféle sportág — 2016/06/15 at 07:30

Sportolók a csúcson – középpontban a piacképesség

by

A SportsPro idén hetedik alkalommal gyűjtötte lajstromba a világ legpiacképesebb sportolóit. Ahogy a sportok és a piac is változik, úgy emelkednek ki a legnagyobb sztárok évről évre az ismeretlenség homályából.  De vajon mi az odavezető út sikerének a kulcsa?

Elég egy apró bukás, egy sérülés vagy egy rossz felkészülés, s a szponzorok máris dilemmába esnek. Ezzel ellentétesen, egy kiváló szezon vagy egy zseniális eredmény, máris a támogatók tobzódását vonhatja maga után. Azonban az említett forgatókönyvek beteljesüléséhez számos faktornak teljesülnie kell, mind pozitív, mind negatív oldalról.

failure

A lista összeállításának nehézségét maga a sportolók értékének a definiálása adja, s, hogy ezt a meghatározott értéket milyen módon lehet monetizálni. Ahhoz, hogy egy szponzor számára, financiális alapon is megérje befektetni egy sportolóba – azaz, hogy a támogatással egyidejűleg a vállalat ROI [return on investment] mutatója is pozitív legyen – több „összetevő” kumulálódása szükségeltetik.

A sportolók értékét olyan jellemzők, mint a kor, a hazai (származási) piacban rejlő lehetőségek, a karizma, a trendformálás, a befektetés-megtérülés lehetséges aránya, a globális ismertség, a „keresztmárkázás” varázsa, illetve a jövőbeli, várható eredményesség is nagyban befolyásolja.

curry-and-kids

Stephen Curry, a jelenleg legpiacképesebbnek tartott sportoló.

Ezek tudatában a szakértők egyre fiatalabb tehetségekkel találják magukat szembe [a listán szereplő 50 sportoló átlagéletkora csupán 24,36 év], akik előtt fényes jövő áll, akár a mostani labdarúgó Európa-bajnokságon, a nyári riói olimpián vagy a 2018-es labdarúgó világbajnokságon, illetve 2018-as téli olimpián. A jelen fiataljai lesznek a jövő sztárjai, így a legnagyobb cégek nem akarnak lemaradni a potenciális befektetésekről.

dele-alli

Dele Alli, angol válogatott labdarúgó, még csak 20 éves.

A lajstromban 21 különböző nemzet sportolója található meg, 20 különböző sportágat képviselve, a kosárlabdától, a labdarúgáson át, a szörfig és a krikettig. A legnagyobb számban [17 fő] az Egyesült Államok reprezentálja magát, ami mutatja a tengerentúli sportpiac erősségét és dominanciáját. Az idei lista adja a legtöbb „első évest”, szám szerint 19-et, köztük olyan sportolókkal, mint Conor McGregor vagy Ronda Rousey.

Conor-McGregor

Conor McGregor először szerepel a listán.

A női sportolók száma is emelkedett a 2015-ös gyűjtéshez képest, idén a hölgyek 15 főt adnak az 50-es felsoroláshoz. Az az Eugene Bouchard is szerepel benne, aki tavaly az első helyen végzett, azonban a jóslatok ellenére, egyelőre nem hozza a tőle elvárt szintet, így visszacsúszott a 39. helyre. No, de lássuk kik fértek bele a 2016-os, legjobban eladható sportolók top10-es listájába?

  1. Mikaela Shriffin – amerikai, 21 év, síelés
  • főbb partnerek: Atomic, Oakley, Barilla, Longines, Red Bull
  1. Missy Franklin – amerikai, 21 év, úszás
  • főbb partnerek: Speedo, Wheaties, GoPro
  1. Neymar – brazil, 24 év, labdarúgás
  • főbb partnerek: Nike, Panasonic, Claro, Volkswagen, Rexona, Gillette
  1. Lydia Ko – új-zélandi, 19 éves, golf
  • főbb partnerek: Callaway Golf, ANZ, Evian
  1. Kei Nishikori – japán, 26 év, tenisz
  • főbb partnerek: Uniqlo, Jaguar, Adidas, Weider, Wilson, Asahi, Nissin, Tag Heuer
  1. Anthony Joshua – brit, 26, ökölvívás
  • főbb partnerek: Under Armour, StubHub, RDX Sports, ORS Hydration Tablets
  1. Jordan Spieth – amerikai, 22 év, golf
  • főbb partnerek: Under Armour, AT&T, Rolex, Netjets, Titleist
  1. Virat Kohli – indiai, 27 év, krikett
  • főbb partnerek: Adidas, MRF, TVS, Tissot
  1. Paul Pogba – francia, 23 év, labdarúgás
  • főbb partnerek: Adidas
  1. Stephen Curry – amerikai, 28 év, kosárlabda
  • főbb partnerek: Under Armour, JPMorgan Chase, Degree, Kaiser Permanente, JBL, Brita, Fanatics

steph-curry-under-armour

S, Steph Curry itt is felért a csúcsra. De nem csak Curry sikere kiemelkedő, hanem az Under Armour sportszergyártóé is, aki a legeladhatóbb 5 sportoló közül hármat már „magáénak tudhat”. Ennél nagyobb piaci jelenlét egy sportpiaci szereplőnek talán nem is kell.

A teljes lista itt érhető el.

Forrás: sportspromedia.com

One Comment

  1. Pingback: Ez a felvásárlás tartja most lázban a sportvilágot | sportsmarketing.hu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

napilapok
Sportszemle 2016.06.15.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close