Az eSportok esetében is, mint minden sportban, nagyon fontos az emberi tényező, aki irányítja és uralja a játékot, befolyással van rá. Ennek ellenére kevesen tudják, hogy ez mit takar, és mivel jár, hiszen laikusok szerint a játékos „csupán” gombokat nyomogat. Azonban ennél sokkal komplexebb dologról van szó.
Immáron az elektronikus sportok is profi státuszba kerültek [bővebben itt olvasható], ami a játékos piacot is teljesen felforgatta, és gazdasági alapokra helyezte. Ez egy érdekes pikantériát kölcsönöz ennek a sportnak, hisz más megközelítésre van szükség, mint a fizikai sportágat űző sportolók esetében.
A professzionális hozzáállás és a modern körülmények előteremtése, a 2010-es évekre nagyon komoly magasságokba jutott el. Külön csarnokok épülnek kizárólag eSport-ra, sőt az MLG [Major League Gaming] szervezet és a Lai Fung Holding Ltd. vállalat egy önálló városrész megépítését tűzte ki célul a kínai Zhuhai városban, 1, 7 milliárd font értékben, amely a világ első, eSporthoz kapcsolódó, állandó „kiállítóterme” lehet és az eSport játékokhoz köthető érzést, illetve szórakozás valódi manifesztálódását adhatja majd vissza.
Kína és Dél-Korea mellett, az Egyesült Államok is szignifikánsan jelen van az eSportok piacán, s dinamikusan invesztálnak a sportágba, de már nem csak materiális alapon, hanem tudástranszferrel is. Ezt jól mutatja, hogy már 2 egyetemen [Robert Morris University – Chicago és University of Pikeville – Kentucky] is, ösztöndíj keretében, felvételt lehet nyerni az eSport felsőoktatási programra.
Az amerikai eredmények a kereseti listán is meglátszanak, mivel az első három helyen USA-beli játékos áll, akik a Dota2 játékkal, már több mint 2 millió dollárt kerestek. De, mi a helyzet a magyarokkal?
Magyarország az összesített, globális, eSport listán, az 50. helyen áll az esportsearnings.com szerint, 134 725 dolláros össznyereménnyel. A legjobb magyar Flick Róbert [Fusen], aki a Heroes of Newerth játékkal, már több mint 26 ezer dollárt gyűjtött össze. A második helyen Kiss Tamás [Vízicsacsi] League of Legends játékos áll, több mint 14 ezer dollárral.
Tamás, egy rövid interjú keretében bepillantást enged a profi eSport játékosok mindennapi világába. Már egy ideje az eSportok körül forog az élete, igen régóta játszik különböző online játékokkal, amelyekben rendre magas szintre jutott, de az áttörést, végül a League of Legends hozta el.
Innen hogyan vezetett az út a profi szintig?
Magas szinten játszottam SoloQ-ban [Solo Queue-ban random csapattársakkal, a szinttől függően, egy csapatban kell szereplni, állandó kommunikáció mellett – a szerk.] és felfigyeltek rám külföldi csapatok is, majd végül bekerültem az UOL [Unicorns of Love – egy német csapat] csapatába, amellyel kvalifikáltuk magunkat az LCS-be [League of Legends Championship Series], miután legyőztük a Millenniumot [egy francia csapat]. Itt már profi körülmények között, csak a játékkal kell foglalkozni mindennap, hogy jobbá válj, s mellette még fizetést is kapsz.
Miben nyilvánul meg egy napod? Hogyan tudsz „edzeni”?
Reggel 8:30 körüli kelés után edzőteremben vagyok 11:00 óráig, 2-3 SoloQ meccs után, csapatmegbeszélés következik 14:00-kor, majd csapatgyakorlás 15:00-tól 20:00-ig. Végül, ismét 3-4 SoloQ levezetésképpen. A legjobb módszer az edzésekre a SoloQ, az 1-1 elleni gyakorlás, illetve csapatgyakorlás más profi csapatok ellen.
Hogyan látod az e-sport gazdasági helyzetét itthon és külföldön? Illetve az ehhez kapcsolódó szponzorációt?
Az itthoni eSport jóval elmaradottabb jelenleg, mind a versenyek megszervezését, mind azok díjazását tekintve, mint más, külföldi országokban. Külföldön sokkal dinamikusabban fejlődik a sportág, nagyobb hangsúlyt fektetnek rá. Ami a szponzorációt illeti, a csapat viseli a szponzorok logóit a meccsek során, illetve használja a termékeiket, esetleg más, szerződésbeli kötelezettségeket is teljesít, pl. előfordulhatnak „fan meet”-ek, találkozók, szponzorhoz köthető események, amennyiben azt a támogatók megkívánják. Ezért cserébe pénzzel, illetve a termékekkel támogatják a csapatot.
Magyarországon meg lehet élni az e-sportból? S, mi a helyzet az amerikai és távol-keleti fizetésekkel?
Azt nem tudom, hogy Magyarországon meg lehet-e élni belőle, valószínűleg még nem, de aki LCS játékos, vagy más bajnokságok játékosa, az meg tud élni belőle. Az amerikai/távol-keleti fizetések valóban jóval magasabbak, így ott nagyobb valószínűséggel élnek komolyabb körülmények között a játékosok.
Mit javasolsz azoknak, akik profi játékosok szeretne lenni?
Gyakoroljanak sokat és próbáljanak meg a meccseikből a lehető legtöbbet tanulni, illetve nézzenek streameket is rendszeresen. Először SoloQ-ban érdemes magas szintre jutni és utána lehet csapatszinten is gondolkodni.
Forrás: esportsearnings.com, engadget.com
2 hozzászólás
Pingback: eSport csapatot indít a Valencia | sportsmarketing.hu
Pingback: eSport: indul az NBA 2K eLeague | sportsmarketing.hu