labdarúgás, Sportgazdaság — 2016/04/02 at 14:49

El Clasico – több, mint futball

by

El Clasico – több, mint futball. A világ legnézettebb összecsapása, ahol a futballtörténelem két legsikeresebb alakulata méri össze erejét. Nemcsak egy labdarúgó mérkőzés, hanem egy jól működő gazdasági gépezet is.

A.C. Milan – Internazionale, Manchester United – Liverpool, Bayern München – Borussia Dortmund, az európai labdarúgás legnagyobb párharcai. Azonban egyik összecsapás sem képes vetekedni a Real Madrid – Barcelona mérkőzésekkel, amik világszerte a legjobban várt párharcok.

Az El Clasico több, mint futball. Spanyolországban, a mai napig fennáll az ellentét a katalánok és a spanyolok között. A spanyolok történelméből adódóan, nemcsak az adja a párharc súlyát, hogy a világ két legsikeresebb és legnagyobb csapata küzd meg egymással, hanem a katalánok és a spanyolok között húzódó viszály is. Az FC Barcelona Katalónia legnagyobb csapata, így a katalán szellemiség és öntudat fontos szerepet játszik a klub identitásában. Katalónia saját válogatottal rendelkezik, amiben anno olyan játékosok szerepeltek, mint a Barcelona legendás karmestere Xavi, vagy a jelenlegi keretből Sergio Busquets. Emellett, Katalónia már többször szeretett volna függetlenedni Spanyolországtól.

Ahogy a korábbi összecsapások, a ma esti mérkőzés sem csak egy Barcelona – Real Madrid meccs lesz, hanem sokkal több annál. Michel Salgado, a Real Madrid egykori jobb hátvédje így fogalmazott az el Clasico kapcsán: „A meccs az ellenségeskedésről, a keserűségről, a politikáról, és a területi elhelyezkedésről szól. Sokkal több, mint egy futball meccs!”

Pertandingan El Clasico Dijaga Ketat

A történelemből adódó ellentét külön megadja a súlyát az összecsapásnak, viszont inkább azt szeretném megvizsgálni, hogy milyen számok vannak az El Clasico mögött? Milyen gazdasági értékkel bír ez az összecsapás? Mekkora jövedelmet, és milyen bevételi forrásokat generál az összecsapás?

Közvetítés

Ahogy korábban is írtam, az El Clasico a legjobban várt futballmérkőzés világszerte. A meccset a 100 országban élőben közvetítik, és 500 millió néző követi az eseményeket, amivel az egyik legnézettebb futballmérkőzés [megelőzve a Bajnokok Ligája döntőjét is]. A Pay Per View rendszert használók [vagyis amikor egy-egy kiemelt esemény, például sportközvetítés, koncert vagy valamilyen játékfilm megnézésének lehetőségéért egyszeri díjat fizetnek a nézők] 5-10 € közötti összeget fizetnek a meccs megtekintésért. A spanyol BeIn Sports sportcsatorna a 2015-ös el Clasico kapcsán több, mint egymillió fős nézettséget könyvelhetett el.

el-clasico-on-bein-sport

Kereskedelmi termékek

A klubokhoz kötődő kereskedelmi termékek viselete és használata a nagyobb és fontosabb összecsapások alatt megugrik. Ez alól az El Clasico sem kivétel. Egy-egy Real Madrid vagy Barcelona hivatalos mez ára akár 85 € is lehet. A kereskedelmi termékekből származó bevételek a klubok éves bevételének kb. 30%-át teszik ki. De itt külön érdemes kiemelni azokat a termékeket, amiket a klubok kifejezetten az El Clasicora adnak ki. Ilyenek lehetnek az egyedi, egyszeri sálak, mezek, sapkák, vagy akár a meccs alatti harapnivalók.

real madrid store

Jegybevétel

Alapvetően a klubok működése, éves bevétele talán a jegybevételektől függ a legkisebb mértékben. Ugyanakkor a Real Madrid – Barcelona összecsapások kapcsán a jegyárak is megemelkednek. A Viagogo kimutatásai szerint 36%-os a drágulás évről évre. A legolcsóbb jegyek 111 €-nál kezdődnek, míg a legdrágább VIP jegyek pedig akár az 1000 €-t is elérhetik. A ma esti összecsapást az FC Barcelona stadionjában, a Camp Nou-ban rendezik, amely befogadó képessége 99.000 fő körüli. A Camp Nouban 100 kamerával veszik a meccset, hogy a szurkolóknak a lehető legtöbb szögből és legtöbb nézőpontból mutathassák meg a történéseket.

500 cameras

A márkák csatája

De, ami az egésznek az alapját adja az Real Madrid és a Barcelona márkaértéke. A 2016. januári Forbes magazin számítása alapján a Real Madrid értéke 3,26 milliárd $, míg a Barcelonáé 3,17 milliárd $, ezzel ők vezetik a listát. A Real 2015-ös évi bevétele 746 millió $ volt, míg a Barcáé 657 millió $. Ebből a szempontból a királyi gárda áll nyerésre, ugyanakkor a 321. el Clasicot megelőzőn a Barcelona vezeti az idei bajnokságot, 10 ponttal megelőzve nagy riválisát.

2015-ben a Deloitte kimutatásai alapján egy meccsnapi bevétel [jegybevétel + meccs alatti fogyasztás] a Real esetében 147,9 millió $, míg a Barcelonánál 133,3 millió $ volt. A közvetítésekből a 2015-ös évben mindkét csapatnak 227 millió $ bevétele származott. Míg a szponzorációból, promócióból a Real Madridnak 282 millió $, a Barcelonának pedig 278 millió $ jött hozzá. Érdekesség, hogy a meccs kapcsán nemcsak a két csapat méri össze tudását, hanem a szponzorok is. A két klub mezgyártója az adidas és a Nike, akik egymás riválisai a sporttermék piacon, amellett a két csapat főszponzora a Fly Emirates és Qatar Airways, akik szintén egymás versenytársai.

fiwvAKg

Egy klub értékének az alapját az adja, hogy milyen teljesítményt érnek el a pályán, és kik játszanak a csapatban. De, leginkább talán az utóbbi. Ugyanis a Real a 2014-es évet leszámítva nem túl sok sportsikert tudott felmutatni, ennek ellenére mégis a legértékesebb futballklub a világon. Mindkét csapatban a legnagyobb sztárok, világklasszis játékosok játszanak, ami egy újabb tényező ahhoz, hogy miért ez az összecsapás a legjobban várt találkozó a világon. Globálisan számos rajongója van mind Cristiano Ronaldonak, mind Lionel Messinek, akik a jelenkor két legmeghatározóbb játékosai. A két csapat kezdő tizenegye összesen kb. 1 milliárd €-t ér. Ez az összecsapás az, amin minden játékos pályára szeretne lépni. „Az El Clasico a legfontosabb összecsapás a játékosok számára. Ez az a meccs, amin minden játékos játszani szeretne, és mindenki a legjobbját akarja nyújtani” – nyilatkozta Neymar, a Barcelona klasszisa.

El Clasico Starting XI

Az El Clasico már nem csak egy sima labdarúgó mérkőzés, jóval több annál. Úgy, mint a Real Madridnak vagy a Barcelonának szurkolni is jóval több annál, minthogy a kedvenc csapatomnak szurkolok. Ennek a két csapatnak szurkolni egyfajta identitást kölcsönöz a rajongóknak. Az El Clasico, amilyen mértékben a futballünnepe, olyan mértében egy kisebbfajta háború is a két a szurkolótábor között… főleg Spanyolországban.

Az El Clasico több, mint futball. Egy jól kiforrott gazdasági gépezet, amiből a klubok, a tulajdonosok, a szponzorok, és a sportcsatornák is profitálni szeretnének. És azt gondolom, hogy profitálnak is.

forrás: livesoccertv.com, totalsportek.com, rt.com, sportskeeda.com, bleacherreport.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

szurkoloi-elmeny-meetup
A szurkoló mint fogyasztó a tizedik Sportmarketing Újragondolva Meetup témája

Április 28-án tizedik alkalommal rendezik meg a Sportmarketing Újragondolva Meetupot, a téma ezúttal a szurkolói élmény, avagy a szurkolók mint...

Close