Maria Sarapováról, az oroszok elsőszámú teniszezőjéről hétfőn kiderült, hogy doppingolt. A hír számos teniszrajongót, valamint a tenisztársait is sokkolta. Hogyan ennek milyen hatása lehet az orosz szépségre és a teniszre nézve? Ezt próbáltam meg kideríteni.
Hétfő estére Maria Sarapova rendkívül sajtótájékoztatót hívott össze, és igazából mindenki csak találgatta, hogy mi is lehet az oka. Többen arra tippeltek, hogy a visszavonulását jelenti be, vagy egy újabb termékét dobja piacra. Azonban arra, ami ott elhangzott, szinte senki nem volt felkészülve, szinte senki nem számított. Maria Sarapova kiállt a nagyközönség elé és bejelentette, hogy fennkadt az Australian Open alatt egy doppingvizsgálaton, azzal a gyógyszerrel, amit már 10 éve szed. A januárban tiltólistára került meldoniumot tartalmazó Mildronate-et az orvosa írta fel neki a cukorbetegség megelőzése érdekében.
Most nem azzal szeretnék foglalkozni, hogy ez az egész hogyan történhetett meg, hanem azt felmérni, hogy az esetnek milyen következményei lehetnek a sportoló megítélése, valamint tenisz imázsa szempontjából. Eléggé összetett az ügy és sokan sokféleképpen ítélik meg a történteket. Azt előre kijelentem, hogy a cikkel nem akarok semmiféle vádaskodásba belemenni, sem ítéletet megfogalmazni az orosz teniszezővel kapcsolatban, szimplán a múlt történései alapján vonok le következtetéseket az esetből. Nem Sarapova az első, nem is az utolsó olyan sportoló, vagy teniszező – sajnos -, aki doppingvétséget követett el. Korábban a teniszezők közül olyan nagy sztárok is lebuktak már tiltott szerek használatával, mint Guillermo Coria, Andre Agassi, Mats Wilander, vagy éppen Martina Hingis. De rajtuk kívül voltak még mások is, róluk a Hosszabbitas.hu eheti cikkében lehet részletesebben olvasni.
Az ügykövetkezményei Sarapova szemszögéből
1. Egy jó darabig nem játszhat
Még akkor is, ha valamilyen szinten vétlennek, vagy megbocsáthatónak ítélik meg Sarapova tettét, nagy valószínűséggel jó pár hónapra eltiltják. Az ATP és a WTA nem szokott olyan erős és súlyos büntetéseket kiszabni azokra a sportolókra, akik „véletlenül”, egyszeri alkalommal követnek szabálysértést. Ilyen esetekért korábban 3-4 hónapot, vagy egyéves eltiltást kaptak a játékosok. De Sarapovának ez is épp elég ahhoz, hogy 2016-ban elússzon neki a Roland Garros, a Wimbledon és valószínűleg élete utolsó olimpiája. Arról pedig még nem beszéltünk, hogy jó pár millió dollár csúszik ki a zsebéből, amit a teniszversenyek híján nem tud megkeresni.
2. A támogatók, szponzorok kihátrálnak mögüle
Ahogy azt az elmúlt napok történései igazolják, a szponzoroknak nagyon fontos a játékos imázsa, megítélése. A nagy világmárkák nem engedhetik meg maguknak, hogy olyan sportolóval álljanak kapcsolatban, aki az egyik legsúlyosabb vétséget követte el az adott sportág ellen. A Nike, a Tag Heuer és a Porsche is kilépett Sarapova mögül. A Nike egyelőre csak felfüggesztette az együttműködést vele, de a másik két márka nem kíván tovább együttműködni. Mindez azért érintheti érzékenyen Sarapovát, mert ő a legjobban fizetett női sportoló, és keresetének legnagyobb része a pályán kívüli, szponzori bevételekből származik. A tavalyi 29,7 millió dolláros bevételéből 23 millió dollár származott a szponzoroktól. Ugyanakkor persze találunk olyan márkát, aki hisz Sarapova ártatlanságában és kitart mellette. Ilyen Sarapova teniszütő szponzora, a Head.
3. Sarapova megítélése, a márkájának az imázsa
A sportolók a sikereikkel tudják megalapozni a márkájuk értékét és vonzóságát. A karrierjük során elért teljesítmény, a felépített imázs a saját nevük alatt futtatott branden keresztül transzferálódik a későbbiekben. Sarapovának számos saját terméke van, elég hacsak a Sugarpova nevű gumicukorra gondolunk (véletlen egybeesés, hogy jó pár évvel ezelőtt Sugarpova néven szeretett volna indulni az Australian Openen, hogy így népszerűsítse a terméket). Kérdés, hogy ezután az ügy után mennyire lesznek vonzóak a termékek a szurkolók szemében, mennyire nyomja rá a keresletükre az ügy a bélyegét. És akkor arról még nem beszéltünk, milyen hatása lesz az ügynek Sarapova személyes megítélésére, mind a szurkolók, mind a tenisztársak tekintetében.
Az ügy hatása a teniszre, mint sportágra nézve
1. A sportága imázsa
Persze mondhatjuk azt, túlzás, hogy ez az ügy hatással lesz a sportág imázsára, de azt gondolom, hogy valahol mégis. Ha nem is nagymértékben, de lesz. Alapvetően azt kell látni, hogy a tenisz, mint sport, egy elegáns, kifinomult, „nemesi” imázzsal bír, ami a tenisz múltjából következik – anno a nemesek, az úriemberek sportja volt, és nem űzhette akárki. Az évek során persze finomult a megítélése, és a világ egyik legnépszerűbb sportja lett. Ahogyan korábban írtam buktak már le teniszezők, nagyon népszerű teniszezők doppingszerekkel, de a sportág azóta is hatalmas népszerűségnek örvend. Viszont Sarapova jelenleg az egyik legnépszerűbb teniszező, és az egyik legeladhatóbb arca a tenisznek, a női tenisznek. Számos gyerek és fiatal teniszező bálványa. Ezek a ballépések, negatív dolgok hatással lehetnek a teljes sportág megítélésére. Elég ha csak arra gondolunk, hogy a kerékpárban rengeteg sportoló bukott le tiltott szerekkel, és sokan már a doppingolással azonosítják a sportágat.
2. A sportága eladhatósága
Sarapova a női tenisz egyik legnépszerűbb személyisége és a WTA egyik legeladhatóbb arca. A WTA-nak érdekében áll valamilyen szinten, hogy ne szabjon ki túl súlyos büntetését a sportolóra, mert azzal áttételesen a női tornák népszerűsége is csökken. Persze, azt nem jelenthetjük ki, hogy csak Sarapova miatt járnak ki a nézők, hiszen manapság számos sérüléstől szenvedett, és nem játszik olyan színvonalon, mint régen. De egy meghatározó, és nézőcsalogató játékosa a női mezőnynek, a WTA egyik legértékesebb „eszköze”.
A harmadik oldal, amit érdemes lenne megvizsgálni az a szponzorok, támogatók oldala, azonban erre a részre nem szeretnék részletesen kitérni jelen cikkben. Annyi azonban biztos, hogy a támogatóknak fontos a sztárok makulátlan imázsa, hogy illeszkedjenek a márka filozófiájához és értékeihez. Egy-egy ilyen ballépéssel nagyon könnyen elveszítik a sztárok a támogatókat. A Nike az elmúlt években amúgy is az élen jár az ilyen ügyekben. Nemrégiben Manny Pacquaio melegellenes beszéde miatt szakította meg az együttműködést a bokszolóval, aztán pár évvel ezelőtt ott volt Oscar Pistorius paralimpikon esete, akit a barátnője meggyilkolásával vádoltak, vele is szintén szakított Nike. De megemlíthetjük Lance Amstrong esetét, vagy Adrian Peterson, amerikaifocistát, akit gyermekbántalmazással vádoltak meg. Már egyiküket sem szponzorálja a Nike.
Összességében attól eltekintve, hogy Sarapova nem játszik majd egy darabig és valószínűleg a márkája értéke is csökkenni fog, hosszútávon minden azon múlik, hogy a közönség, és szurkolók miképp fognak emlékezni rá, mennyire tudják megbocsájtani neki ezt a ballépést. A korábban megbukott teniszezők esetéből kiindulva, várhatóan nem lesz nagyon súlyos következménye. Az eset kapcsán azonban jelenleg nagyon megoszlanak a szurkolói véleményeke. Van, aki elítéli emiatt, van, aki egyszeri ballépésnek tartja. A tenisztársak szintén különbözőképpen látják a dolgokat. Serena Williams szerint bátor dolog volt tőle, hogy kiállt a nyilvánosság elé és vállalat a felelősséget, Novak Djokovic együtt érez az orosz teniszezővel és nem fog neki hátat fordítani, míg Rafael Nadal szerint ez egy szörnyű dolog, mind a sport, mind pedig a tenisz szempontjából. Kei Nishikori szerint ez az eset a férfi tenisznek is rossz, Andy Murrayt ugyanakkor nem lepte meg hír, szerinte rendszeresen történnek ilyen esetek manapság a sportvilágban. A részletes véleményeket itt tudjátok elolvasni.
Sarapova mentségére legyen mondva, hogy korábban nem történt vele hasonló eset. Egy egyszeri ballépés még megbocsátható. Magától kiállt a nyilvánosság elé és vállalta a felelősséget, beismerte, hogy hibát követett el. Viszont tenisz- és sportrajongóként nehezen tudom elfogadni azt a magyarázatot, hogy nem olvasta végig, vagy nem nyitotta meg az emailben megkapott tiltott szerek listáját. Talán ez nem is Maria Sarapova feladata lett volna, hanem a stábjáé. Mint teniszrajongó csalódott és szomorú vagyok amiatt, hogy az egyik kedvenc sportágamat rossz fényben tüntetik fel. Ugyanakkor mindenki hibázhat, hiszen a sportolók, a sztárok is emberek. Nem hibázott olyan nagyot, de ugyanakkor még is.
A marketing egyik alapigazsága, vagy mondása, hogy a nagy márkák is hibázhatnak, és ha elismerik azt, és képesek változni, kijavítani a hibáikat, és tanulni belőlük akkor a fogyasztók egy idő megbocsátanak nekik, és újra a régi, ha, nem még jobb fényükben tudnak tündökölni. De főleg igaz ez a sportban, ahol érzelmileg jóval elkötelezettebb fogyasztók, azaz szurkolók vannak, akik szeretik a nagy feltámadásokat, és visszatéréseket. Úgyhogy én szurkolok! Hajrá Maria, javítsd ki, amit elszúrtatok, és bizonyítsd, hogy milyen nagy küzdő, és sportoló vagy!!!
forrás: espn.go.com, forbes.com, kreativ.hu, hosszabbitas.hu