A közösségi médiát, a közösségi médiában megjelenő fogyasztói tartalmakat nehéz kontrollálni. Az adidas azonban úgy néz ki, hogy megtalálta a siker receptjét, hogyan generáljanak „szeretet” a közösség menedzselésével.
Mindenki azt ír, amit szeretne. Mindenkinek van véleménye, amit nem lehet és nem is kell befolyásolni, megváltoztatni. A közösségi média platformok lehetőséget adtak a fogyasztóknak arra, hogy szabadon véleményt nyilvánítsanak különböző témák, események kapcsán. A márkák azzal, hogy jelen vannak a közösségi felületeken teret, és felületet nyújtanak a követőknek arra, hogy kapcsolatot létesítsenek velük, különböző tartalmakat posztoljanak a márkával kapcsolatban, kommenteljenek, elmondhassák, hogy mit gondolnak. Ezek a megnyilvánulások lehetnek pozitívak és negatívak egyaránt. Az igazán nagy kérdés az, hogy hogyan kezelje a márka a fogyasztói tartalmakat, kommenteket? Kell-e, hogy kezelje őket?
Az adidas a világ egyik legerősebb és legértékesebb márkája. Számos fogyasztó rajong érte, de vannak, akik inkább a konkurens brandekkel szimpatizálnak. A folyamatos közösségi média jelenlét az adidas részéről lehetőséget ad a követőknek arra, hogy kifejezzék a véleményüket. A márka közösségi média és közösség menedzsere, John Moulder megpróbálta összefoglalni, hogyan is érdemes a követőkkel bánni a közösségi felületeken. Elmondása szerint a világ tele van utálókkal, akik minden áron le akarják húzni a márkát. De ezekből a negatív dolgokból tanulnia kell a márkának, hogy jobb legyen. Nincsen két egyforma interakció, azonban van néhány egyszerű irányvonal, amit érdemes követni.
Az utálók kezelése: Felülemelkedés
Az utálók kezelése nagyon trükkös tud lenni, ők azok, akik le akarják húzni a márkát és a sportolóikat. Az egyik legjobb mód a kezelésükre, hogy felül kell rajtuk emelkedni, és nem lemenni az ő szintjükre, mert akkor ők fognak nyerni. Ha valami hasonló szintű dolgot reagálsz, vagy elkezdesz védekezni, akkor elbuktál.
Valentin nap alkalmából az adidas kirakott egy képet az Instagramra, amin két női láb látszott, és az egyik lábujjhegyre állt. Ez a kompozíció azt sugallta, hogy két női, amatőr sportoló csókolózik. A kép a szeretet üzenetével lett feltöltve az oldalra, ami egyben erősített a márka egyenlőség melletti álláspontját.
Rengeteg különböző komment érkezett a kép kapcsán, de a márka csak az utálkozó üzenetek hatására kezdett el reagálni. A negatív kommentelők letiltása, vagy a komment törlése nem volt megoldása, ezért a márka valami pozitívat reagált, és felülemelkedett a gyűlölködőkön, két egyszerű emoji formájában. Hogy mennyire volt ez a reakció sikeres? Ez lett az adidas legsikeresebb Instagram posztja a márka történetében.
A trollok kezelése: Maradj játékos
Maradj játékos, értsük a poént! Talán ez a lényeg. A trollok olyan kommentelők, követőek, akik szeretnek vitákat indítani, és az extrém kérdéseikkel, off-topic kommentjeikkel a saját maguk szórakoztatásukat szolgálják. Ezek az emberek az extrém és lehúzó kommentekkel szeretnének kiemelkedni a tömegből. Az egyik legjobb módszer, ha a márka nem foglalkozik velük. Ha extrém vulgárisat mond az illető, akkor le lehet tiltani vagy blokkolni kell őket, de ami itt is fontos, hogy nem szabad leereszkedni a szintjükre.
Ugyanakkor néhány esetben a trollokkal való kommunikáció is nagyon izgalmas, érdekes és hatásos tud lenni. Az adidas Twitter oldalán az egyik követő (troll) randitippeket kért a márkától. A kérdése az volt, hogy mit kezdjen a lánnyal, ha a lány szerint Ronaldo jobb, mint Messi. Na most ugye az adidas már hosszú ideje Messi támogatója, tehát a kommentelő csak trollkodni akarta a márkával. Ahhoz, hogy egy ilyen kommentre jól tudjunk válaszolni, hideg fejre van szükségünk. Mindig a kérdező fejével kell gondolkozni, hogy mi az a válasz, amit a troll vár, és erre kell építeni.
A legegyszerűbb válasz az lett volna, hogy feletsd el a lányt, vagy ignorálni a trollt, de ha játékos vagy, és érted a poént, akkor a trollnak nincsen esélye.
Márkatámogatók, nagykövetek: viszonozni kell a szeretetüket
Vannak olyan követők is, akik maguktól kimutatják a szeretetüket, ami sokat jelent a márkának, és nagyon jó érzés. Az adidas megpróbálja viszonozni, amit tőlük kap, és fenntartani a kapcsolatot velük. Ezek a támogatók megosztják az izgalmukat egy-egy új sporttermék kapcsán, vagy éppen egy-egy maradandó bolti élmény kapcsán.
Az adidas igyekszik minél személyre szólóbban válaszolni, minél hosszabb ideig fenntartani a beszélgetést, és viszonozni a követők szeretetét. Igyekeznek viszonozni az erőfeszítésüket. Ha a gyűlölőkről vagy a márkatámogatókról van szó, akkor egy dolgot kell észben tartani, hogy legyünk pozitívak. Nem szabad túlgondolni a válaszokat… tovább kell menni, majd egy idő után friss fejjel visszatérni. Ösztönösen kell reagálni! Moulder a következővel zárja le a cikkét: „Üdvözöljük az utálókat. Hagyjuk, hogy tüzeljenek minket! Mert mindenekelőtt azért vagyunk itt, hogy szeretet kreáljunk (#HereToCreate Love)”.
A sportipartól függetlenül minden nagyobb márkának, aki a közösségi médiában tevékenykedik, érdemes megfontolni a tanácsokat, hogyan is tud kezelni egy-egy trollt, vagy egy rosszindulatú kommentet. A sportmárkák, jelen esetben a sportszergyártók gyakran az általuk támogatott híres játékosok, sportolók miatt is a középpontba kerülnek a közösségi médiában. Ugyanis egy-egy sztár sikere, vagy éppen ballépése miatt a szurkolók gyakran őket is megtalálják. Az adidas például korábban Messit is bevédte a Twitteren, az esetről mi is beszámoltunk.
Mennyire volt sikeres az adidasnak ez a taktikája? 2015. augusztusi adat szerint az Instagramon például 250%-os növekedést értek el! Az előző képen látható az többi közösségi oldalon való növekedésük is.
forrás: blog.adidas-group.com, www.origindesign.ca
2 hozzászólás
Gondolom a cikk egy fordítás, így a kommentem igazából nem nektek szól, sokkal inkább egy észrevétel, ami megnevettetett. Az utolsó mondat, hogy az adidas közösségi médiában folytatott kommunikációs stratégiája milyen sikeres volt, ennek alátámasztására pedig az a tény, hogy az Instagramon 250%-os növekedés 1 év alatt. Azon a platformon, ahol a Nike 300%-os növekedést ért el ugyanazon időszak alatt… Vajon akkor amerikai riválisaik hogy kommunikálnak? :)))
Köszi a kommentet!
Attól még, hogy más márka képes volt jobb eredményre, úgy gondoljuk, hogy a 250%-os növekedés egyértelműen sikeresnek mondható. Vannak platformok, ahol az adidas lépett előre nagyobbat a Nike-hoz képest, és vannak platformok, ahol ez fordítva történt. Egyszerre több márka is lehet sikeres, ez nem egy kizárólagos kategória.
#HereToCreate Love